Reklama

Reklama

Žena, která zamotá hlavu králi Šalamounovi, zamíchá kartami celého starověkého světa... Moudrý izraelský král Šalamoun (Yul Brynner) se zamiluje do krásné a mocné královny ze Sáby (Gina Lollobrigida). Když jí povolí vykonat pohanský obřad na posvátném místě Izraelitů, popudí svůj lid proti sobě. Nastalého zmatku využijí Egypťané a na Izrael zaútočí. Byl to snad od začátku královnin plán? Epický milostný příběh je jedním z nejlepších monumentálních děl padesátých let a i dnes dokáže ohromit davovými a bojovými scénami. Jedná se o poslední film režiséra Kinga Vidora (Čaroděj ze země Oz, Souboj na slunci, Vojna a mír). Krále Šalamouna hrál původně Tyrone Power, který však zemřel 15. listopadu 1958 při natáčení poslední scény filmu. Vše tak muselo být přetočeno s novým představitelem Šalamouna Yulem Brynnerem. (Česká televize)

(více)

Recenze (47)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $5miliónovTržby USA $12,200,000Tržby Celosvetovo $12,200,000║ V rámci výpravnosti a kulís opäť úžasná práca, možno trošku viac to chcelo vystužiť dej zaujímavejšími scénami, lebo ide opäť o klasickú schému plnú intríg, zákulisných ťahov a pomsty ale aj tak slušný priemer. /60%/ ()

classic 

všechny recenze uživatele

... a tentoraz sa zas plne stotožňujem s názormi "renomovaných kritikov" [H. Medvedom & R. Dreyfussom], že sa zrovna v tomto ojedinelom prípade jednalo vari i o jeden z vôbec najhorších titulov všetkých čias, teda podľa tohto konkrétneho knižného titulu: Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias, v ktorej by som mimochodom a bohužiaľ našiel i práve tento: Teatrálny, povrchný a strojený; ďalej taktiež k tomu i s umelými kulisami a naprosto otrasnou výpravou prevedený, a s následne ešte i otrasnými, hereckými prejavmi áčkových hercov zahraný [teda najmä, čo sa teda celkovo týkalo prejavu postavy: Adoniaša v podaní Georgea Sandersa, ktorého som počas trvania tejto »filmovej tortúry«; skrátka NEZNÁŠAL, až sa za to i trochu hanbím, nakoľko sa celkom jedná o charakterného herca ... ], a to ani nehovoriac o mizerných replikách postáv, čo doslova znásobovalo moju celkovú apatiu voči tomuto počinu, ktorý totálne SFUŠOVAL snáď nikto iný, ako klasický režisér klasického Hollywoodu: King Vidor, ktorý si následne potom s režírovaním počinov viacej ani neškrtol! • Kde sa vlastne stala chyba, keď vskutku pomerne dosť kvalitní herci [myslím iba Y. Brynnera a G. Lollobrigidovú], v nadväznosti na kvalitného režiséra, ktorý nakrútil také «umelecké diela», akými v podstate skrz mojou osobou doposiaľ videnými boli: Stella Dallas a Čarodejník z krajiny Oz, kde bol jedným z viacerých režisérov sa podieľajúcich na tejto nespochybniteľnej, muzikálovej CLASSICE, alebo za videnie určite stojí i Duel in the Sun; pričom za kamerou stál i kameraman Freddie Young, ktorý sa možno vďaka tomuto nepríliš kvalitnému titulu, aspoň poriadne vytrénoval [totižto kompozícia obrazu v jeho priamom podaní, bola zrejme jediným svetlým momentom naprieč celkovým strašným UTRPENÍM, akému som musel čeliť!] hneď na ten nasledujúci v podobe geniálneho KLENOTU KINEMATOGRAFIE: LAWRENCE of ARABIA, a tak sa teraz ihneď opýtam, v čom spočíva[lo] celkové ZLYHANIE z pohľadu ako z celku? • S vysokou pravdepodobnosťou za to mohol nielen asi len »nedopečený scenár«, ale zároveň si myslím, že rovnako i úmrtie pôvodného predstaviteľa izraelského kráľa Šalamúna [Tyrone Power totiž zomrel behom nakrúcania], kedy sa tieto jednotlivé faktory mohli podpísať na celkovom zlyhaní, ktorému nezabránil ani príchod novopečeného protagonistu v podaní Yula Brynnera, ktorý bol úplne bezmocným, ako aj všetci ostatní, ktorí sa podieľali na tomto odstrašujúcom príklade! • Z mojej strany to už asi bude úplne všetko, čo mám na srdci ... ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Klasický představitel hollywoodské éry velkolepých historických či biblických eposů.   Zajímavým bylo  sledovat Brynnerovu hustou kštici a Lollobrigidin dekolt, nohy a figuru, horší už to bylo s uvěřitelností jejich hereckých výkonů. Brynner jako vášnivý milenec, ehm a Lollobrigida jako polepšená mrcha, inu tu mrchu, tu bych ji  i věřil.  Nezapomenutelnou je pak ale scéna z její koupelny, kde to chvíli i vypadalo, že King Vidor zapomene, že jsou léta padesátá a   povedl se i pohanský rituál Sábanů. Obojí vytrhne z letargie  navozené  klasickým  teatrálním věrozvěstným stylem vyprávění. Vše pak doplňují jak jinak než výborné bitevní scény, ale žádného Ben Hura prosím nečekat. Nejsilnější je asi poslední střetnutí s Egypťany a zejména pohled na jeho výsledek.   Snesitelná tříčka. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Zdá se mi, že snímek později posloužil jako silná inspirace pro Kleopatru s Liz Taylorovou. Zejména hýřivé kostýmy, které nosila královna Lollobrigida, včetně striptýzového modelu se zlatou podprsenkou v lehce pozměněné podobně oblékla i Liz. Ve snímku také uvidíte jihoamerického papouška coby mazlíčka starověké královny, krásně namalované blesky, které zničí jeruzalémský chrám a hříšné tance pohanů vyznačující se divokou smyslností a taky vyumělkovaností – no, fuj, fuj. Snímek je patetický a legrační, dlouho se nic neděje a pak tam napadá spousta figurek vojáků a koníčků do propasti. Pomocný štáb se musel zapotit, když tam ty hračky házel, aby z toho vznikla značně nepřesvědčivá scéna o zkáze mocného vojska. ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Apokryf neapokryf, mě bavila právě ta nepředvídatelnost, kterou jsem u Desatera postrádala - jakkoli je to po všech stránkách lepší film. Válečné scény jsou opět zcela krveprosté a Šalamounovy fígle se štíty přinejmenším diskutabilní, ovšem Gina Lollobrigida je pěkná a Yul Brynner hrát špatně prostě neuměl. Podobně jako v Desateru, i zde je postava ženy, která dovede zamotat hlavy i zamíchat kartami, starý otec, který včas zemře, aby nezavadzel, hamižný sourozenec, který dělá potíže a jedna (ne)čekaná konverze. Bohužel ale atmosféra je v 90 % scén nulová, přestože se o ni tvůrci občas urputně snažili (pohanský obřad), a protože se občas nesnažili vůbec (Šalamounův comeback do Jeruzaléma). Jednoznačné zklamání. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (4)

  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)
  • Film se natáčel v Madridu a ve Valdespartere ve španělské Zaragoze. Produkce začala 15. září 1958 a trvala do poloviny prosince. (classic)
  • Během natáčení historického velkofilmu ve Španělsku utrpěl herec Tyrone Power masivní infarkt. Okamžitě byla zavolána sanitka, ale herec zemřel cestou do nemocnice ve věku pouhých 44 let. (ČSFD)

Reklama

Reklama