VOD (3)
Obsahy(1)
SpongeBob je nejoblíbenější mořská houba na světě a to nejen proto, že dělá ty vůbec nejlepší krabí hambáče. Chválil by ho zejména jeho šnečí mazlík Gary, kdyby ho ovšem právě kdosi neušnekl. A protože SpongeBob je doopravdy velký správňák, všeho nechá a vyrazí za Garyho záchranou. (Cinemart)
Videa (4)
Recenze (66)
Po smrti duchovního otce SpongeBoba Stephen Hillenburga v roce 2018 byla otázka, jestli si film zachová to kouzlo původního seriálu, které už bylo částečně pryč v druhém celovečerním filmu z roku 2015. Navíc nový SpongeBob v režii Tima Hilla (Děda, postrach rodiny (2020)) má úplně novou animaci proti původnímu seriálu. A jaký je nový film s populární mořskou houbou? Je ok, bohužel tolik milované postavy pan Krabs a Sépiák hrají trochu druhé housle, protože film je o hledání Garyho. To je další mínus, že se děj odehrává v podstatě buď na cestě do nebo přímo v Atlantic City a Zátiší Bikin si divák moc neužije. Keanu Reeves je díky popularitě Johna Wicka všude a scéna s Danny Trejem mi přišla v rámci příběhu úplně zbytečná. Studio Paramount, vlastnící Nickelodeon udělal deal s Netflixem a vlastně jim film prodal na jejich platformu, protože kina byla v tu dobu celosvětově zatížená Covidem. 3* ()
S opravdu těžkým srdcem musím říct, že navzdory velkým příslibům přináší třetí SpongeBobův celovečerák velké mrzení. Stejně jako u předchozího filmu spočívá hlavní problém v tom, že producenti zjevně nevěří kmenovým scenáristům seriálu. Angažování Jonathana Aibela a Glenna Bergera, kteří mají na kontě masové hitovky "Kung Fu Panda" a "Trolové", zavání snahou vsadit na jistotu, ale to právě SpongeBobovi podráží nohy. Aibel a Berger mají na svědomí i předchozí "Houbu na suchu" a tentokrát se ještě zřetelněji vyjevuje, že tohle duo možná dokáže udělat líbivý celovečerní animák, který nikoho neurazí a vydělá kupu peněz, ale rozhodně vůbec nechápou podstatu a kvality SpongeBoba (respektive jimi sami nedisponují). Seriál o žluté houbě sice oplývá bravurně expresivní animací, dadaistickou absurditou a meta humorem, ale to ho ještě v principu neodlišuje od ostatních seriálů konce 90. let uváděných na Nickelodeonu či Cartoon Networku. Jeho unikum naopak spočívalo v profilaci SpongeBoba a z ní vycházejícího celkového stylu seriálu, do kterého Stephen Hillenburg projektoval svou pověstnou dobrosrdečnost, která pak sálala z každého dílu. Aibel a Berger naproti tomu jsou jen cyniční kalkulátoři, kteří svůj úspěch staví na upjatém naplňování ozkoušené šablony a na stupidní doslovnosti. Proto pod jejich vedením SpongeBob a jeho přátelé o srdečnosti a empatii musejí žvanit v křečovitě sentimentálních pasážích namísto, aby se tak prostě projevovali. SpongeBob v jejich scénáři přišel o své klasické atributy v čele s nadsázkou, nevázaností, ale také přirozenou upřímností a nápaditostí. Film zásadním způsobem zachraňuje a povyšuje jeho špičkový vizuál, který v novátorském uchopení výtvarné i animační stylizace 3D figur a objektů vyloženě bere dech. Navíc zachovává expresivitu kreslené animace a současně disponuje fascinující plasticitou a texturami. Jenže enormní dřina animátorů se nemá pořádně o co opřít. Bezradnost scénáře se vyjevuje obzvláště v cameo rolích, které opět postrádají nadsázku a jsou natahované za hranu svého wow efektu a stávají se jen vyprázdněným a nenápaditým opáčkem toho, co fungovalo v úplně prvním filmu. Právě "The SpongeBob SquarePants Movie" nejen že nestárne, ale díky zapojení Hillenburga a předních seriálových talentů zůstává strhujícím a současně dojemným i nezřízeně zábavným dokladem, jak vypadá opravdový spongebobovský celovečerák na rozdíl od tohoto tuctového bijáku, ve kterém SpongeBob jen vystupuje. ()
Původního 2D Spongeboba miluju a navždycky milovat budu, první celovečerák byl taky fajn. V roce 2015 ovšem přišel ten nejhorší zlom v dějinách animovaného filmu a originální, byť jednoduchý kreslený seriál dostal svou moderní trojrozměrnou verzi s tím vůbec nejpitomějším příběhem všech dob. Proto jsem se znechucen tímto bohužel vskutku obecně přijatým pokusem o vtip dost bál jeho připravovaného pokračování. On se ale dostavil další zlom v podobě mnohem snesitelnější animace, o něco lepšího příběhu a minimalizování idiotského nápadu o propojení postav z animáku se skutečnými herci. Ti zdejší alespoň dokázali potěšit a pobavit. [viděno na Netflixu 12.11.2020] ()
Nebylo to špatné. Animace je fajn, ale ke SpongeBobovi se moc nehodí (2D animace by byla lepší). Je to podivně vtipné, stejně jako seriál, i když by se z toho dalo vyždímat více. Na první SpongeBobův film to sice nemá, ale je to fajn Oddechovka, která je ke konci až moc zdlouhavá. Keanu Reeves potěšil. 6/10. ()
Čím víc má člověk Spongeboba nakoukaného, tím je lepší a lepší. Sice po dvou dnech už ani nevím, o čem film byl, ale vím, že jsem se dobře bavil. Jen jednou jsem se začínal za tvůrce cítit trapně, když zombí piráti začali zpívat a tančit, ale potom se na scéně objevil Snoop Dog a pěvecké číslo dostalo svůj význam. Když potom Dany Trejo pokáral piráty, že zpívají a oni na to, že v pátek se může, byl vtípek kompletní a v mých očích i tanec samotný plně ospravedlněn. A stejně přemýšlím, jestli nedat i tu pátou hvězdičku, když jsem konečně viděl Sépiáka pět na Spongeboba chválu. ()
Galerie (101)
Photo © Netflix
Zajímavosti (28)
- „Modráci“, do kterých Spongebob s Patrickem narazí, jsou narážkou na skupinu Blue Man Group. (petr.koca)
- Když přijíždí Otta s Planktonem ke SpongeBobovi a Patrickovi, hraje při tom píseň „Slow Ride“ od britské rockové kapely Foghat. V závěru filmu hraje skladba „Take on Me“, původně od norské hudební skupiny A-ha. (rublik05)
- Film byl oznámen 30. dubna 2015 při tweetu od společnosti ViacomCBS. (petr.koca)
Reklama