Reklama

Reklama

Ve službách papeže

  • USA The Agony and the Ecstasy (více)

Obsahy(1)

Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michelangela Buonarrotiho a papeže Julia II... Počátkem 16. století proslul během svého pontifikátu „papež válečník“ Julius II. (R. Harrison) zejména svou výbojnou politikou za účelem posílení pozice Papežského státu. Také však i jako mecenáš umění, který po sobě hodlal zanechat dílo velebící slávu Boha. K tomu mu měl posloužit geniální, ale vzpurný sochař Michelangelo Buonarroti, jemuž papež nařídil, aby se postaral o výmalbu stropu Sixtinské kaple. Umělec excelující zejména jako sochař sice zakázku přijal a na freskách začal pracovat roku 1508, ale často se vůli papeže vzpouzel. To vyústilo v několikaletý spor dvou neústupných osobností… Historický snímek Carola Reeda nominovaný na pět Oscarů a natočený podle předlohy Irvinga Stonea "Agónie a extáze" nabídl vedle impozantní výpravy hlavně herecký koncert Charltona Hestona a Rexe Harrisona v úlohách zcela rozdílných individualit, jejichž náhled na svět se často různil. Jako poctu velkému sochaři, architektovi, malíři a básníkovi Michelangelovi také tvůrci natočili krátký prolog o jeho díle, který předchází vlastnímu filmovému příběhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (123)

ElChe26 

všechny recenze uživatele

Charlton Heston opět v jednom historickém eposu. Představitel Bena Hura, Cida či Mojžíše, zde stvárnil renesančního umělce Michelangela Buonarrotiho. Snímek se zaměřuje na vztah mezi papežem Juliem II. a Michelangelem, kterého Julius přinutí vyzdobit strop Sixtýnské kaple proti jeho vůli. Michelangelo zpočátku papežovu rozhodnutí vzdoruje, jelikož se domnívá, že jeho talent se naplno projevuje v sochařství, ale čím déle pracuje na výzdobě stropu, tím více je svým úkolem pohlcen. Díky Michelangelovu perfekcionalismu a onemocnění se však dokončení jeho mistrovského díla odkládá, což znepokojuje papeže, který cítí, že jeho dny jsou sečteny a chce se dožít dokončení svého odkazu budoucnosti. Film si mě získal i věrným vyobrazením atmosféry papežského dvora i jeho nejvyššího představitele. Julius II. byl spíše válečníkem a dobyvatelem než pozemským zástupcem Ježíše Krista na zemi, což potvrzuje i dílo jeho současníka N. Machiavelliho, který ho ve spise Vladař nevyobrazil příliš lichotivě. Film se může pyšnit kvalitní výpravou, o které se může i dnes některým historickým filmům pouze zdát. Skvělý zážitek z filmu navíc podtrhává výborný hudební doprovod. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Filmová adaptace části rozsáhlého životopisného románu Agónie a extáze od Irvinga Stonea se soustřeďuje na střet dvou silmých osobností renesanční Itálie: všestranného umělce Michelangela (Ch.Heston) a vojáckého papeže Julia II. (R.Harrison). Otázky umělecké svobody, chápání Božího charakteru a nalézání vzájemného respektu, to vše povyšuje snímek C.Reeda nad běžnou produkci historického žánru. ()

Reklama

elle 

všechny recenze uživatele

Film, který patří mezi ty, které čím víckrát vidím, tím více se mi líbí. Film disponuje opravdu úžasnými herci v hlavních rolích, ale velmi šťastně jsou obydlené i menší postavy. Papež Julius II nebyl pravděpodobně příliš dobrý duchovní vůdce a jeho odkaz patří spíš k těm stránkám historie papežství, které značně oslabují duchovní autoritu tohoto úřadu, ale jako válečník, dobyvatel a milovník umění byl velmi zručný a prospěšný. Pro Michellangela byl dokonalým partnerem. Provokujícím, zneklidňujícím tyranem. Rex Harrison ale propůjčuje svému Juliovi II (kromě zalepenosti, dětinskosti, umanutosti, ješitnosti) chmurně laskavý humor, životní nadhled a nostalgii (zvlášť v nádherné závěrečné pasáži filmu). Michelangelo je jaký Michelangelo umělecky byl - téměř nadlidsky nadaný a navíc zde disponuje tak značnou dávkou charismatu (charisma propůjčené Hestonem se téměř dá vážit a prodávat na kila), nicméně jeho sebestřednost a téměř naprostá nepoužitelnost kdekoliv jinde v životě, ho činí sama sobě nebezpečným. Lekce, kterou si oba titáni udělují je však překvapivě přívětivá a příznivá a připomíná tu chvíli, kdy lidé objevili, že úderem dvou kamenů lze ...někdy....vykřesat oheň. Obě pyšné osobnosti vycházejí ze svého souboje se svou vlastní lekcí pokory a víry, která je možná ještě větším zázrakem než strop Sixtinské kaple (a že se mi nějak líbí!!!!) Příběh je ozdoben velmi velmi dobrým scénářem, který si vystačí s nemnoha postavami, s nemnoha lokacemi, s nemnoha složitostmi v ději. Vše, co a kdo se ve filmu objeví má svou funkci a objasňuje motivaci hlavních dvou postav. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Oldschoolové historické drama se všemi klady i zápory které k danému žánru téhle doby patří... Oba chlapíci hrajou velmi dobře(a kupodivu ani moc nepřehrávají) a i scénář vykazuje známky toho, že tady někdo nepřemýšlel jen prdelí, ale ta vnitřní živost a dynamika příběhu je utopená v zaprděnosti filmových postupů té doby. Jedním příkladem za všechny je finální odhalení Michelangelovy práce, kdy vlastně všechen ten předchozí boj příjde tak trochu v niveč, protože se filmaři nedokázali odpoutat od zavedených postupů a pohled který v realitě bere dech(a žádá si tak odvážnější filmový přístup) odbyli jen sterilními záběry jako z učebnice. Přes všechny tyhle výhrady bych tomu klidně dal i 4, ale to bych nesměl v poslední době vidět pár filmů, které se s tématikou zápasícího umělce poprali přecejen trochu lépe. Každopádně jsem se bavil. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Opravdu velkolepý film, který skvěle zachytil velkolepost Michelangelova díla. Hlavní hvězdou filmu pro mě nebyl kupodivu Heston, ale papež-válečník Julius II. v podání Rexe Harrisona, který si ve své roli vedl opravdu skvěle. Já osobně bych docela oželel dvanáctiminutový "dokument" o Michelangelovu dílu v úvodu snímku. To byla pro mě trochu brzda hned na začátek. Ovšem samotnému filmu nelze vytknout nic. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (18)

  • Rex Harrison si odmítl nechat narůst plnovous, přestože ho skutečný papež Julius II. nosil. (liquido26)

Reklama

Reklama