Režie:
Miloslav LutherKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Svetozár ŠtúrHrají:
Ľudovít Greššo, Mária Markovičová, Ján Greššo, Jana Plichtová, Peter Bzdúch, Ľudovít Króner, Miloš Radošínský, Ivan Minarčíny, Vladimír Kostovič, Oľga Vronská, Anton ŽivčicObsahy(1)
Televízny film vznikol na motívy poviedok klasika slovenskej literatúry Jozefa Gregora - Tajovského. Starý včelár prináša sugestívne zamyslenie sa nad čistou dušou statočného prostého človeka, ktorý sa usiluje žiť čestne a nesebecky. Jeho vzťah k poriadku sveta a prírody odráža i jeho vzťah k ľuďom a životnú harmóniu dosahuje svojou schopnosťou žiť v súlade so svojím svedomím a mravnými zásadami. Režisér Miloslav Luther vytvoril na báze krehkej poviedky dramatické dielo plné poézie a nezabudnuteľných obrazov. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (17)
Podmanivý příběh stárnoucího muže, jeho ženy, dvou synů a malého vnuka, který jako jediný svému dědečkovi naslouchá. Prostý a skromný způsob života, těžká práce jako samozřejmost a souznění, soulad s přírodou, takový je starý včelař, ryzí. Moc pěkně natočeno, kouzelný hudební doprovod a herci úžasně přirození. ()
Príbeh o kolobehu prírody. Staré odchádza, aby nové mohlo žiť. A keď že i ľudia sú súčasťou prírody, stará generácia odchádza spolu so svojím spôsobom života a mladá preberá žezlo bytia, s novým pohľadom na svet. Detailná kamera Doda Šimončiča, napr. navreté žily koňa pri oraní, akoby vťahovala diváka hlbšie do príbehu a má pocit, že je jeho súčasťou. Však aj sme súčasťou veľkého príbehu zvaného život. ()
Veľmi jednoduchý konflikt vo filme, medzi starou a novou generáciou, ale ten sa mi nezdal ako to hlavné. Láska ku včelám až za hrob, tú si starostlivosť o ne vyžaduje, a je otázkou ich prežitia, či túto starostlivosť má kto zdediť. Dlhé pasáže bez slov, iba ťažká a neustála dedinská práca okolo hospodárstva, zdalo sa mi vo filme na môj vkus trochu málo príbehu. ()
Věčný koloběh života, jaro symbolem nového života, Života v symbióze s přírodou. Těžká dřina a konflikt mezi otcem a synem, starým odcházejícím a novým nastupujícím. Obyčejný příběh hádky o to, jestli koupit koně. Symbolika asi v každém okénku. Vím, co chtěl pan režisér říct. Tak to řekl a je to...70% ()
V osmdesátých letech zachraňovala mnoho režisérů televizní tvorba. Velmi často šlo o zpracování knižní předlohy, téma nesmělo příliš provokovat. Díky tomu vnikla řada středometrážních televizních insenací, které potěšili, ale nedávali příliš prostoru ke svobodné tvorbě. Starý včelár zachycuje kus světa, který už není a asi už nebude. Strašně ráda bych se mýlila. ()
Reklama