Reklama

Reklama

Teď se nedívej

  • Velká Británie Don't Look Now (více)
TV spot
Mysteriózní / Thriller / Horor / Psychologický
Velká Británie / Itálie, 1973, 110 min

Obsahy(1)

Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (133)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Křížový střih byl známý už od raného začátku 20. století, konkrétně od roku 1906. Nešlo o nic složitého. Tento střih jednoduše přeskakoval mezi akcemi v různém prostoru. Příklad: manžel jede domů, zatímco manželka roztahuje nohy před sanitárním inženýrem. Diváky to pochopitelně mátlo, nebyli na takové věci zvyklí, film byl stále na začátku. My s tím dnes problémy nemáme. Film se od té doby rapidně zesložitil. Proč to všechno říkám? Protože ve stejném konceptu pracuje Don't Look Now. Vždycky tu existuje nějaká druhá paralela, třeba jen zvuk zvenčí, který vyruší scénu. Postavy nacházející se daleko od sebe jako by o sobě věděly. Při instalaci sochy J. Christie kamsi odchází, přesto prožívá to samé, co D. Sutherland. Totéž zlá předtucha a pojetí celé scény na začátku při tragickém úmrtí dcery. Tohle všechno vytváří blahodárný efekt nejistoty a atmosféry. Jedna linie představuje vždy zlo, druhá dobro. Jenže často nevíme, která je která. Don't Look Now je filmem o paralelách. Filmem chytře strukturovaným. ()

dyfur odpad!

všechny recenze uživatele

......manželia o jedno dieťa tragicky  prídu a druhé nechávajú v Anglicku zatiaľ čo oni idú do Benátok ....a ona tam ide načo-prečo nie je s chlapcom  ??.....tá erotická scéna možno v tej dobe bola erotická .....dnes je k smiechu .......nič......pre mňa len vata na vyplnenie času .......aj to bolo zbytočné - dlhé to bolo až moc......a hlavne ten koniec -chlapík niekoho prenasleduje-myslí si, že nejaké  dieťa  (svoje? čo zomrelo...?)   a nakoniec to dieťa nie je...skončí podrezaný a pomaly vykrváca z krčnej tepny.....prečo ?  kto to bol? ....každy nech si domyslí..... a   koniec......tak žiaľ tento film nezachránili ani Benátky - len by mňa zaujímalo či ozaj v tej dobe rok 1973 a v tej ročnej dobe -asi jeseň alebo jar.....či ozaj tam bolo tak málo ľudí alebo je to vďaka produkcii...... ()

Reklama

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Mysteriózní filmy jsou často založeny na nejistotě, na tom, co je a není možné. Je to, co divák vidí skutečně tak, jak se na první pohled zdá? To je základní otázka a úspěch mysteriózních filmů často tkví v právě v tom, jak moc dokáží recipienta znejistit a napálit. Ostatně lidé se navzájem klamou rádi (a ještě raději pak klamou sebe sama). Není proto divu, že kvalitní mysteriózní podívaná nezřídka kdy zasáhne velké množství diváků a má naděláno na to, stát se kultem (viz Lynchova či Shyamalanova tvorba). Zatímco lacinější autoři využívají pouze šokující odhalení na konci filmu, ti lepší se snaží divákovu nejistotu budovat systematicky a v průběhu celého děje. Ti vůbec nejlepší pak kombinují oba způsoby (vhodným příkladem je Šestý smysl – po celou dobu je do příběhu rozeseta druhá, skrytá rovina, která je spuštěna až konečným rozuzlením – díky tomu Šestý smysl už v opakovaném projekci nikdy není stejným filmem, jako byl poprvé). Hrozně zajímavé na Roegově přístupu je, že zatímco většina autorů mysteriózních děl znejisťuje diváka pomocí způsobu vyprávění (například mu zatajuje některé skutečnosti nebo odvrací jeho pozornost pryč od důležitých věcí směrem k margináliím), Roeg zvyšuje diváckou nejistotu primárně pomocí stylistických prvků a to skrze budování prostorou pomocí střihu. U většiny filmů funguje střih jako prostředek pro větší srozumitelnost prostoru, v němž se děj odehrává. Existuje například pravidlo osy, díky němuž divák neustále ví, kde se která postava nachází. Často se při změně lokací využívá tzv. ustavující záběr, větší celek, který nás nejprve seznámí s celkovým prostorem, v němž se později budou postavy pohybovat – až poté filmaři přecházejí k detailům. U Teď se nedívej je naopak děláno vše proto, aby byl divák zmaten a nevěděl, kde kdo pořádně je. Dobrý příklad je hned úvodní sekvence. Máme v ní nejdříve záběry na hrající si holčičku v přírodě. Po nějaké době se přidává záběr na bavící se manžele. Tyto dvě linie akce se poté střídají. Divák nemá absolutně žádnou představu, jak spolu tyto dvě lokace prostorově souvisí, jaký mají vzájemný vztah. Dlouho dobu to vypadá, že absolutně žádný. Působí to, jakoby se oba děje odehrávali na zcela jiných místech, že si dívenka hraje daleko od civilizace, zatímco manželé se baví v interiéru, možná v městském domě. Jenže pak manželé začnou zmiňovat dceru, která šla k vodě a manžel následně dostává předtuchu a vybíhá ven. Najednou si uvědomíme, že dva děje se neodehrávali na vzdálených místech, ale že dívenka si hrála jen pár stovek metrů za domem, v němž probíhal rozhovor manželů. To je velmi překvapivé, nebo nám k tomu nejsou poskytnuta žádná zřetelnější vodítka. Takových znejisťujících pasáží je ve filmu nespočet. Člověk vlastně nikdy neví, zda jsou od sebe dvě postavy vzdálené kilometr nebo pouhých několik desítek metrů, neboť drtivou většinu času spolu nejsou zabírány v jednom celku. Navíc se zde vychytrale používá záběrování z různých úhlů, které se často zmatečně střídají. To vše zintenzivňují i labyrinty úzkých benátských uliček a kanálů, jež se plazí jako bludiště a hradby mezi dvěma manžely. Je v tom cosi zlověstného a vzbuzuje to silný pocit izolace, který je narušen jen zřídkakdy. Psychologická odcizenost manželů a nemožnost se po smrti dcerky navzájem nalézt (někdy i doslovně), je přerušena například slavnou erotickou scénou, která je v intimitě znovu spojuje a to na překvapivě dlouhou dobu. ODBOČKA/VYHÝBKA: Tato působivá pasáž, dost kontroverzní na dobu vzniku snímku, však podle mého názoru příliš dobře nefunguje. Ne, že by protagonisté byli nějak extrémně nepřitažlivé osoby. Rušivá je spíše rozjásaná znělka, která erotickou pasáž podbarvuje a která zní jako takové ty šíleně kýčovité výtahové melodie z obchoďáku. Je to prostě celé příliš roztomilé a pohodičkové. Pokud mám parafrázovat Woodyho Allena, sex bez sprostoty není moc vzrušující. Jestliže bych si měl vybrat mezi dvěma druhy erotického napětí, jsem spíše zastáncem pokroucené přitažlivosti mezi ostříleným poldou a domnělou sériovou vražedkyní se sekáčkem na led ukrytým pod polštářem, než roztomilou postelovou scénou připomínající romantické komedie – protože v druhém případě zoufale chybí riziko, napětí a tím pádem i vzrušení. Stejně tak jako lásce nesvědčí ani erotice příliš velká uvolněnost, ta totiž často vyúsťuje v banalitu až směšnost. Kdybych stál znovu před volbou mezi dvěma pojetími lásky, je mne vždy milejší vztah Romea Julie s jeho vzlyky, pláčem, blažeností a třeštěním, jež končí vražděním, pseudo-sebevražděním a skutečným sebevražděním, než pojetí romantiky v 500 dní se Summer, kde vám tvůrci v podstatě bez obalu oznámí, že až ztratíte holku, nic se neděje, protože za dalším rohem čeká další obdobně hezká ženská, která předchozí „lásku“ dokonale nahradí. NÁVRAT K HLAVNÍ MYŠLENCE: Teď se nedívej tedy využívá pro znejistění diváka například střih a to v prostorovém uspořádání filmu. Ale i čas je v příběhu značně pokroucený. Některé výjevy se stále vracejí a zasahují opakovaně do děje („červená karkulka“) a jiné zase děj předznamenávají („pohřební plavba“). Nakonec je zda také v závěru filmu zajímavé uzavření kruhu, pomocí (spoiler!) nahrazení malé holčičky ohavnou stařenou. To může jednak znamenat skutečné ukončení vyměřeného koloběhu života, ale také to může být odkaz k tomu, že hlavní hrdina se nemůže tak dlouho smířit s minulostí, až se i z jeho nejdražších, které ztratil, stanou pro jeho duši zrůdy a strašidla, která ho nakonec umučí. () (méně) (více)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Po slušnej, existenciálnej, ale najmä výborne natočenej úvodnej scény v snahe zachrániť malú dcérku v močariskovej, špinavej a chladnej vode, bol skvelým prológovým impulzom a predznamenanie duševnej bezvýchodiskovosti. Systematicky sa filmové dejisko sústreďovalo do psychologickej oblasti plnej dojmov, prchkosti, súcitu či paranoií (s pomocou vizuálne výstavnej európskej architektúry a prázdnymi zašpinenými ulicami)... Približne 25 minút do konca na nás vytiahne začínajúci režisér mozaikovú hru s nie vždy vysvetlenými reálnymi schémami, s divokou kamerou, kde zábery na hlavných protagonistov sú explicitne pútavé, kde predtuchy a zlé predstavy sa zakladajú na viac ako polopravdivých tvrdeniach a kde samotný koniec jasne charakterizuje myšlienkový nepokoj a zbláznenie. Navyše herectvo Julie Christie je ešte ostrejšie než Sutherlandov boj či hroziaci pohľad na slepú babku. ()

classic 

všechny recenze uživatele

V úvode sledujem životnú tragédiu manželov Johna a Laury Baxterových, keď sa im utopí dcérka. Z Anglicka sa presúvajú do Benátok, kde John reštauruje kultúrne pamiatky, práca mu umožňuje zabudnúť. Nie je to tak, aj tu sa stávajú čudesné veci, a to najmä pri zoznámení sa Laury so staršími sestrami z Anglicka, pričom jedna zo sestier je slepá, k tomu je ešte akési médium, ktoré vidí ich mŕtvu dcérku. Dcérka, keď zahynula, bola oblečená v červenom, táto farba bude sprevádzať Johna po Benátkach, keď bude vydávať postavu práve v tejto farbe, ktorá neveští nič dobrého. Médium predpovedá, že John je v nebezpečenstve, vidieť to pri práci, keď sa takmer zabije pádom z výšky, to je veľmi dobre spracovaná scéna + EROTIKA medzi manželmi má vynikajúce prevedenie, ktoré ide do prílišných detailov na tú dobu, odvážne scény obidvoch predstaviteľov. Donald Sutherland je sympaťák, v 70. rokoch má zaujímavé úlohy, podáva kvalitný výkon, Julie Christie je pekná žena, ktorú som si v kuse obzeral, a to je najviac pozitívne, inak film na mňa pôsobil ubíjajúcim dojmom. Priznávam, keď režisér Roeg spojí zároveň kameru so strihom, tak to zaujme magickým dojmom, ale inak je film utrpením. Niektoré herecké výkony vedľajších postáv sú divné. Celý tento projekt je o zlovestnej atmosfére v Benátkach, kde sú na určitý čas dvaja ľudia, ktorí sa nemôžu zmieriť so smrťou ich dieťaťa, ocitajú sa na nepríjemnom zistení, že sa môže stať čokoľvek, najmä John berie varovania na ľahkú váhu a posledných 20. minút vás presvedčí, že je to tak... ()

Galerie (92)

Zajímavosti (17)

Související novinky

Edgar Wright chystá psychologický horor

Edgar Wright chystá psychologický horor

24.01.2019

Britský režisér Edgar Wright (Baby Driver, Jednotka příliš rychlého nasazení) čerstvě prozradil detaily o svém příštím filmu. Tím by měl být psychologický thriller/horor odehrávající se v Londýně,… (více)

Teď se nedívej!

Teď se nedívej!

30.06.2005

Paramount Pictures chystají remake úspěšného snímku režiséra Nicolase Roega z roku 1973, TEĎ SE NEDÍVEJ. V něm si Donald Sutherland a Julie Christie zahráli partnerskou dvojici, která se vydá do… (více)

Reklama

Reklama