poster

Rodinný přítel

  • Itálie

    L'amico di famiglia

  • Francie

    L'Ami de la famille

  • angličtina

    The Family Friend

  • Slovensko

    Rodinný priateľ

Drama

Itálie / Francie, 2006, 102 min (Director's cut: 110 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mat.ilda
    ****

    Harpagon 21. století - to je něco, takový se rodí jednou za... dosaďte si sami, možná máte dokonce osobní zkušenost. Lichvář Geremia jako odporná forma života, živící se lidským pinožením za přiblblými sny o neobchodovatelném štěstí a vysáváním emocí, těch záporných obzvlášť... Ohavný zvenčí dovolil skrz smutek a zhrzenost, aby jeho srdce zkamenělo a zhyzdil se i uvnitř - odmítán úspěšným otcem, jakýmsi Karlem Lagerfeldem, zneuznaně příštipkaří v jeho stínu a doufá... Marně, poslední setkání nemohlo být víc ponižující. Nikterak nezaostávají ani Geremiovi přízemní zákazníci, ačkoli u některých se dají vypozorovat i ušlechtilejší pohnutky konání, než jen navyšování ega, furiantská gesta a závislosti, žel neumí posoudit způsob jejich zhodnocení a klesají tak na lichvářovu úroveň... prostě, jeden by normálně brečel. Ne tak nad Sorrentinovou zprávou o stavu světa v děsivě okouzlujícím zpracování aneb jak cílenou estetikou vystihnout kdejaký hnus.(15.4.2016)

  • radektejkal
    ****

    I když jsem s filmy Paola Sorrentiniho docela obeznámen, byl jsem opět velmi překvapen. A to snad ještě více než u filmů od Kiarostamiho počínaje a Lynchem konče. Celé pojetí, jednotlivé epizody ze života lichváře Geremia (rodiného přítele), jeho interakce se svým okolím, a prostředí, do kterého je zasazen, tvoří jakousi plastickou hmotu, kterou může divák volně formovat podle svých tužeb a představ. Skutečně, režisér mimořádné imaginace. Pozn.: Mnozí recenzenti považují "Geremiu za odpornou formu života", ale tak to docela není. Geremia je v mnohém hadikapovanán (fyzicky postavou a duševně svými touhami) a snaží se jen svá omezení kompenzovat svojí (byť trochu zvrácenou) inteligencí.(26.6.2017)

  • Autogram
    ****

    Konečne jeden Sorrentinov film, ktorý som si pozrel so záujmom. Akurát zo začiatku to tak nevyzeralo, keď sa objavil Geremio-Zlaté srdce ako šmatlavý Quasimodo úžerník žijúci štýlom bezdomovca večne s hompáľajúcou sa igelitkou v zlomenej ruke. Potom sa film ale tak rozbehol, že som ho zhltol bez prestávky, nemalú zásluhu na tom mala aj kamera, ktorá nám servíruje naozaj skvostné kompozície. Aby tie málo pravdepodobné udalosti mali nejaký význam, stále som rozmýšľal, či chce práve režisér z Talianska, najviac zadĺženého bohatého európskeho štátu, povedať to, že život na dlh je zlý a nesmieme mu obetovať ešte aj mladú generáciu. –––– Bude tam, keď ho budeš potrebovať, ale aj keď nebudeš. –––– Ale ja som jej povedal: Láska, melóny neexistujú. Je to len voda, ilúzia. –––– Moja posledná myšienka bude patriť tebe.(17.11.2018)

  • Anderton
    ***

    Sorrentino, ako je jeho dobrým zvykom v súčasnej tvorbe, tu snáď po prvýkrát v takomto množstve kombinuje nablýskaný vizuál s odpudivými postavami a prekladá to technom, aby bol dojem zámerného, ale premysleného gýču dokonalý. Aby bol proste kontrast dokonalý. V hlavnej úlohe malý hobit s nie príliš dokonalým genofondom a s vizážou béčkového Willema Dafoeho vám dá poriadne zabrať, aby ste boli schopní sa vôbec dokázať naladiť na samotný film. Nakoniec vám ho ale bude ľúto podobne ako ho ľutuje jeho milenka. Napriek tomu vám sympatický nebude a byť ani nemôže, to ani nebolo Sorrentinovým zámerom. Rodinný priateľ je ten typ kvalitného filmu, ktorému nemám čo vyčítať, ale ktorý sa mi nepáčil.(19.11.2018)

  • boogieman
    ****

    Neuveriteľne dômyselný posledný záber, ktorý ide proti " logickému vyústeniu " predošlej polhodiny. Rozdeľuje divákov na 3 skupiny. Na tú ktorá sa mu poteší, na tú ktorej bude nepríjemný, a na tú ktorá si povie aký je Sorrentino " vychcaný ". Patrím aj do druhej aj do tretej. Skláňam sa pred Sorrentinovou schopnosťou točiť filmy takým spektakulárnym spôsobom, u tohto filmu sa mi už tretí krát potvrdilo, že po formálnej stránke je to jeden z tých lepších súčasných režisérov.(2.5.2009)