Režie:
Jiří BělkaScénář:
Věra KalábováKamera:
Vladimír OpletalHrají:
Milena Dvorská, Marie Vášová, Ladislav Mrkvička, František Němec, Hana Maciuchová, Zdeněk Řehoř, Josef Abrhám, Ota Sklenčka, Ladislav Frej st., Věra Galatíková, Jiří Kodet, Lída Roubíková (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Milena Dvorská v dramatu ženy, která prožívá těžkou životní situaci. Původní televizní hra Věry Kalábové nevypráví o osudech slavné panovnice, jak by mohl titul naznačovat, ale o životní krizi současné ženy. Čtyřicetiletá historička Božena Součková se vrací po těžké operaci s perspektivou dalšího léčení z nemocnice domů. Má pocit, že se jí život nevydařil, manželství s kariéristickým mužem zkrachovalo, uspokojení nachází jen ve své práci. Když náhodně potká o generaci mladšího muže, který prožívá psychickou krizi, musí se rozhodnout, zda zbývající část svého života věnuje člověku, který její pomoc potřebuje. Inscenaci nastudoval režisér Jiří Bělka s Milenou Dvorskou v hlavní roli v roce 1982. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (21)
Očekávala jsem větší psychologickou propracovanost. Přece jenom se tu rozehrávalo poměrně zajímavé a silné téma, které ale nebylo zrovna dvakrát originální. Naštěstí jsou tu herci, kteří to táhnou svým hereckým umem nahoru. Bylo příjemné vidět Františka Němce v trochu jiné poloze. Pořád ho mám totiž v hlavě zafixovaného jako tatínka Tomáše Holého. ()
Sedmkrát upadneš, osmkrát vstaň. Příběh o ženě středního věku, která v krizovém okamžiku svého života stojí nečekaně před volbou, co dál, je především velkou hereckou satisfakcí nedoceňované a hanebně přehlížené Mileny Dvorské. Její hrdinka je přirozenou součástí všech běžných lidských životů, právě takových, jakých existují stovky a jakých si vlastně všímáme jen zřídka. Je to naprosto autentická výpověď o lidech, jací doopravdy byli, jsou a budou. Navzdory všem pokrokům, které byly učiněny. ()
Nepříliš dobře napsaný psychologický snímek o vztahu stárnoucí ženy a životního ztroskotance a alkoholika. Zaslouží si druhou šanci? Herecky tak průměr, Dvorská dobrá, ale Frantovi Němcovi, kterého mám jinak dost rád, role alkoholika moc nesedla (komické klátivé pohyby a artikulace jak v Nedělní chvilce poezie), na tyto týpky byl kanón Čepek. Ale hlavně dialogy jsou takové divadelní, trochu mi připomínaly "večery otázek a odpovědí" Karla a Anny z Ženy za pultem nebo Kočku na rozpálené plechové střeše. JInak v oficiálním textu distributora mi nesedí, že čtyřicetiletá žena potká "o generaci mladšího" muže - ve filmu slaví tento o generaci mladší muž 45. narozeniny. ()
Stárnoucí žena ve zralých letech (Milena Dvorská), předčasně zestárlá vracející se po těžké nemoci zpět do života, o kterém ani neví, jak dlouho bude trvat. Rozervaný beatnický spisovatel (František Němec), který od své slavné prvotiny už dlouho nic nenapsal a je de facto na mateřské dovolené, stará se o chod domácnosti a děti, a trošku chlastá, zatímco jeho manželka (Hana Maciuchová) dělá kariéru, vesele mu zahýbá a taky se ho chce zbavit. Milena touží zase pracovat,ale především investovat svoji lásku, city i naděje a pomoci nešťastníkovi Frantovi, aby s takovým zázemím konečně napsal knihu na svoje vysněné téma. Dokonale sehraný kvintet Dvorské, Němce, Maciuchové, Abrháma a Řehoře. ()
Bilancování nad vlastním životem, nám občas dopomůže k tomu, abychom se pokusili pomoct někomu, kdo je okolím, možná po zásluze, odepsán. Výborná Milena Dvorská do této TV inscenace vložila něco, co by v celovečerním filmu dostalo naprosto jiný obraz. I tak jde o skvělé, lehoučké drámo, které zavrhuje jakoukoli sobeckost, a také nám ukazuje, že fenomén s pojmenováním "celebrita, tu existoval vždy, jen jsme nevěděli, že se tomu tak říká. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Procházka
Reklama