Režie:
Tim BurtonScénář:
John LoganKamera:
Dariusz WolskiHrají:
Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Timothy Spall, Sacha Baron Cohen, Jamie Campbell Bower, Laura Michelle Kelly, Jayne Wisener, Ed Sanders (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Nespravedlivě odsouzenému Benjaminu Barkerovi, který musí ve vězení na druhé straně světa strávit celých 15 let se podaří uniknout do Londýna a je plně rozhodnutý pomstít svou rodinu i zmařené roky. V Londýně se setká se svou novou společnicí, paní Nellie Lovettovou, změní si identitu na Sweeneyho Todda a začne provozovat svou starou živnost - holičství. Jeho salón je těsně nad pekařským krámkem, kde paní Lovettová peče své masové bochánky. Todd se zaměří především na svého úhlavního nepřítele, soudce Turpina a jeho poskoka Bamforda, kteří jej nespravedlivě odsoudili. Když se na scéně objeví konkurenční holič, okázalý Ital Pirelli, Sweeneyho identita je zásadním způsobem ohrožena a proto se rozhodne sprovodit jej jedním řezem břitvy ze světa. Zpočátku sice netuší, jak se zbavit těla, ale tento problém záhy vyřeší paní Lovettová, která vzniklou situaci bere jako východisko ze své svízelné situace. Její obchod upadá, a proto začne masové bochánky plnit lidským masem. Masové bochánky paní Lovettové se záhy stanou londýnskou senzací, její obchody rostou a ona začne snít o životě respektované dámy. Sweeney však sní jen a jen o pomstě - ke škodě své i svého okolí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 484)
Film je zahalen do sleepyhollowského hávu a vizuální stránka filmu nemá chybu. Muzikály obecně moc v lásce nemám a začátek tohoto filmu, kde se obzvláště tlačilo na pilu mne neohromil. Postupem času jsem si ovšem Sweenyho Todda zamiloval. Je ovšem pravdou, že se mi burtonovština začíná pomalu zajídat. ()
Jsem chlapík celkem prostého hudebního vkusu, což se projevuje především jistými nároky na libozvučnost. V návaznosti na to musím říct, že Stephen Sondheim je asi blázen, a že do divadla bych na Sweeneyho Todda opravdu nešel. Nemůžu se vyhnout srovnání s přeskvělým Fantomem Opery Andrew Lloyda Webbera, který dokázal titulního démonického antihrdinu vybavit hudbou rovněž mrazivě děsivou a přitom podstatně poslouchatelnější než Sondheim, ale jemuž na druhou stranu Schumacherovo filmové zpracování dalo svou hooodně rozkolísanou kvalitou nepříjemnou kopačku na ledviny. Režisérské kvality Tima Burtona především co do obrazových kompozic nelze zpochybňovat a ani po Sweeney Toddovi pro to nebude sebenepatrnější záminka - kontrast barevňoučkého snu jako obvykle k sežrání příšerně vymóděné Heleny Bonham Carter se "špínou, hnusem a slizem" Londýna je sice tou největší, ale stále jen jednou z mnoha libovek, které zatím poslední Buřtoňovo dílo nabízí. Maličké postavičky v obřích, podivně pokřivených prostorech jsou přítomny i zde, takže tleskejme, jásejme, dokud je k tomu důvod. Ve scénách s otravným naivně pohádkovým (kupodivu příběh vpřed posunujícím) kníkáním zamilovaného námořníčka a jeho vybělené Zlatovlásky totiž tyhle důvody zalezou někam do kouta a budou se tvářit, že ty dva tragédy v životě neviděli. Což je mimochodem další důvod, proč bych se do tyjátru nešel ďábelsky oholit ani za to příslovečné zlaté prase. Čímž se dostáváme k dalšímu nezanedbatelnému aspektu této morbidní story - krve tu je jako z celého stáda prasat, a i když je to o něco nechutnější než ve Sleepy Hollow, pořád je to svým zvráceným způsobem legrando grando:) A závěrem nutno dodat, že přes to, co jsem napsal, není Sweeney Todd žádnou prvoplánově zábavnou podívanou, naopak - svým námětem a především závěrem, který je okamžitě po vyvrcholení příběhu utnut pomyslnou břitvou, dává divákovi nečekaný prostor pro úvahy namířené podobným směrem jako třeba v Oldboyovi. K hercům se nevyjadřuju proto, že hudebního sluchu mi nebylo naděleno příliš štědře a herecky je to jako obvykle;) Výsledek = 80% ()
Muzikál, kde mě nezaujal zpěv ani texty nemůže dostat víc než 3*. Hudební stránka se mnou nerezonovala. Postavy taky nic. Vizuál slabej - hoďte tam vyblitý barvy, temný pozadí a máte úspěch zaručen. Krve dost, ale co z toho, když vás to nechytne za srdce. Těžkej hype. Ať žije obitus a Spěváček. Scarface. Moc piv. Zelená. Iguaner na baru se zelenou. Rogue na baru. Pak už nevim... ()
Možné spoilery. Napriek spevu skôr filmová opereta, než muzikál, napriek počtu mŕtvol a explicitnej brutalite skôr dráma, než thriller a krimi. Každopádne však 100% temný, atmosférický, morbídny a výtvarne vypiplaný Burton. Posledné dielko majstra morbídneho humoru skrýva pod nánosom špiny a brutality niekoľkovrstevný príbeh s viacerými významovými rovinami. Hoci tentokrát Burtonovi až príliš vidíme do karát, záver filmu akokoľvek očakávaný, poskytne niekoľko prekvapení. Keď je pomsta voči mužovi i svetu dokonaná, zistíme, že sa vlastne nebolo prečo mstiť sa tak kruto a hnev obete sa obracia proti pôvodcovi nevedomosti a následne i proti samému hrdinovi. Takto vlastne film popiera premisu obeť - pomstiteľ danú na začiatku a robí z hrdinu darebáka, v nevedomosti nútiaceho okolitý svet, aby sám seba požieral. Johnny, Alan a Helenka ako vždy dokonalí, až ne ten spev teda, ale to im s radosťou z ďalšej štýlovo a formálne bezchybnej jazdy veľmi rád odpustím. 10/10 Best of 2008 Nominee ()
Myslím si, že by výsledek byl stejně působivý i bez toho až příliš explicitního násilí (to mi prostě k Burtonovi neštymuje), ale jinak spokojenost. Burton zase válí, spousta jeho typického cynismu (zde na samé hranici absurdna) a jeho nezaměnitelná vizuální stylizace, to jsou věci, které se mi nikdy neomrzí. A ač je zde přítomná hudba bez výraznějšího melodického motivu, který byste si po filmu pobroukávali, poslouchala se fajn. Stejně jako Deppův zpěv-nezpěv, u něhož stoprocentně platí, že není potřeba bezchybně zvládat škálu oktáv a intonaci, stačí mít „dar zaujmout“ a mít příjemnou barvu hlasu a to Johnny bezezbytku splňuje (Civale!). Ale hlavní hvězdou tu je někdo jiný – úžasná Bonham-Carter, jejíž cynicky pragmatickou paní Lovett jsem si labužnicky užíval každou minutu. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (59)
- Ve filmu se objeví čtyři herci z filmové série Harry Potter: Helena Bonham Carter (paní Lovett), Alan Rickman (soudce Turpin), Timothy Spall (Beadle) a Jamie Campbell Bower (Anthony). (Decim28)
- Pro herečku Helenu Bonham Carter (paní Lovett) to byla první muzikálová role. Se zpěvem jí pomáhal učitel zpěvu Ian Adam. (LEGACY)
- Skladatel Stephen Sondheim prohlásil, že největší inspirací pro soundtrack mu byla hudba Bernarda Herrmanna k filmu Hangover Square (1945). (POMO)
Reklama