Režie:
Fernando MeirellesScénář:
Don McKellarKamera:
César CharloneHudba:
Marco Antônio GuimarãesHrají:
Julianne Moore, Mark Ruffalo, Alice Braga, Júsuke Iseja, Jošino Kimura, Don McKellar, Maury Chaykin, Mitchell Nye, Danny Glover, Gael García Bernal, Sandra Oh (více)Obsahy(2)
Vo veľkomeste zavládne panika, chaos a zúfalstvo. Bez zjavných príčin začnú totiž obyvatelia slepnúť. Vláda okamžite zasiahne všetkých "infikovaných" izoluje v opustenom komplexe bývalej psychiatrickej liečebne s nevyhovujúcimi podmienkami. Slepých pribúda a vznikajú getá, ktorú však už čoskoro preplnené. Samozrejme, že zúfalú situáciu slepcov využívajú kriminálne živly, ktoré ich okrádajú aj o úbohé prídely jedla. Manželka lekára, ktorý oslepol ako jeden z prvých, má veľkú výhodu v tom, že hoci je izolovaná s ostatnými, vidí. Rozhodne sa to však zatajiť a spolu so siedmimi neznámymi vytvorí akúsi rodinu, ktorá sa pokúsi utiecť. Ale ako sa však bezbranná skupina ubráni pred pouličnými gangmi ťažkých kriminálnikov, ktorí už len završujú skazu ľudstva? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (316)
Čekal jsem hollywoodský (post)katastrofický blockbuster a la JÁ, LEGENDA nebo STALO SE a dostal jsem scenáristicky i režijně rozbředlou a vizuálně odpudivou nezávislárnu, půjčující si, ale zdaleka nevytěžující nápad s epidemií globální slepoty ze DNE TRIFIDů. Mám rád příběhy o tom, jací jsou lidé svině, ale tady mě to rychle unavilo s výjimkou momentu SPOJLER, kdy se Julianne Moore nechá znásilnit, ačkoli by tomu (a nejen u sebe) mohla snadno zabránit. V tu chvíli vyvrcholí a konečně vezme za své její do nebe volající pasivita ke zlu, jako by potřebovala protivníkem maximálně ponížit, aby si dodala síly k protiakci a film aspoň mě navodil pocit nesnesitelné marnosti, kvůli kterému si ho budu pamatovat. ()
Odhodlám-li se ke srovnání s Darabontovou Mlhou, fanatičtí vyznavači ve spojení se sci-fi příšerkami zcela vítězí. Meireless sice předkládá solidní rozjezd, ale zhruba v polovině upadá do letargického průměru a nechá film skončit o půl hodiny déle než by bylo záhodno. Zajímavá sonda do temných lidských zákoutí, leč víceméně nedotažená. ()
Blindness mě přiměl k hloubavému rozjímání o tom, jak tenká je hranice mezi pětihvězdovým majstrštykem a odpadní sračkou. Blindness je totiž mně nepochopitelný hybrid moralizujícího, senilně sentimentálního blábolu a příjemně syrového, vizuálně přitažlivého postapa. Zdaleka nejblbější část, která odepsala celý film, byla ta z karantény; při absurdních výměnách jídla za šperky a cennosti (k čemu by slepým asi byly?) a ženy (vždyť jedna z nich viděla, tak proč toho dávno nevyužila?) jsem nevěřícně kroutil hlavou a umíral trapností a studem za to scénáristické vemeno, které tohle zplodilo. Ale zároveň bylo ve filmu kromě dobrého začátku a ještě lepšího konce i několik dalších dobrých scén, líbili se mi Ruffalo, Moore, Glover i Alice Braga (i když na svou tetu nemá), k tomu hrála hodně hezká hudba... No a nakonec jsem konečně zjistil, že to bylo natočené podle literární předlohy jednoho postaršího Portugalce, což trochu mění situaci, protože jak známo Portugalci jsou národem zádumčivým, melancholickým a snivým a na všechny scénáristické nesmyslnosti a nelogičnosti lze najednou pohlížet jako na všelijaké ty literární paraboly a hyperboly a alegorie... Takže provizorně dávám tři, dokud si to někdy nepustím znovu, a pak možná ještě jednu uberu... nebo přidám? ()
"Once I was blind and now I can see." Velmi přesvědčivé vykreslení společnosti v chaosu, který může způsobit jakákoliv katastrofa. Zde je to slepota, ale tvůrcům se podařilo dát filmu větší přesah, a tak se snímek stává univerálnějším. Marně teď vzpomínám, kde bylo takové společenské peklo vyjádřeno. Znovu se tvoří hierarchie, pravidla, morálka neexistuje a na povrch vyplouvá pravá lidská živočišnost. Počáteční časová a místní roztěkanost nakonec není vůbec na škodu, a divák si přesto vytvoří komplexní představu o stavu města/světa. Herci jsou takřka bez výjimky ve své sleposti přesvědčiví, kamera si užívá nezvyklých kompozic, střih s bílými přechody a světlé zabarvení obrazu zas udržují jednotný "look" s autentickou atmosférou. Výhrad je málo, škoda snad jen závěru, kdy se žádné pecky nedočkáme a který skončí tím nejočekávanějším možným způsobem. ()
Námět solidní a rozhodně zajímavej, ale zpracovaní kreténský a některý scény úplně stupidní, občas sem to chování prostě nechápal, stejnětak zakončení je prostě takový, že film už nemá kam jít, tak se to prostě rozlouskne bez vysvětlení a hotovo, je mi jasný, že tady nešlo o vlastní podstatu toho slepnutí lidstva, ale o to následný chování lidí, ale přece jen závěr byl dost uhozenej. Nicméně pochvalu si rozhodně zaslouží Julianne Moore a tady extrémní zmrd Gael García Bernal, jinak co se týká dalších známých herců jako Danny Glover nebo Mark Ruffalo, tak by se film bez nich klíďo obešel a nic by se nestalo ()
Galerie (46)
Zajímavosti (7)
- Některé z japonských dialogů napsal Yusuke Iseya. (HellFire)
- Film zahajoval MFF v Cannes 2008. (HellFire)
- Slepý muž v podaní herca Yusuke Iseya nosí hodinky značky TAG Heuer Link. (dyfur)
Reklama