poster

Venkovský učitel

  • Francie

    Country Teacher

  • Německo

    Der Dorflehrer

Drama

Česko / Francie / Německo, 2008, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tomco
    *****

    O tom, aké kvality v sebe ukrýva Liška som sa presvedčil už dávnejšie, ale to, čo tu predvádza Zuzana Bydžovská, to sa slovami nedá ani opísať. Excelentný výkon od obidvoch. Som dedinčan a filmy z dediny majú pre mňa osobité čaro. Krásna príroda, milé rozhovory, pestré vzťahy, desiatky obyčajno - neobyčajných problémov, kríz a starostí z bežného života. Zase raz jeden lahodný filmový zážitok. 90%(8.10.2008)

  • ChewieDC
    *****

    Až neskutečně působivé a ač s pozitivním vyzněním, přesto "slámovsky" depresivní. Jediný problém, který s Venkovským učitelem mám je, že je tak hrozně pomalu vyprávěný. Na druhou stranu ale chápu záměr. Pomalu budovaná atmosféra, scény bez střihů, díky kterým se ještě intenzivněji sžíváte s postavami. A když se pak děje něco hodně vážného, vnitřně vás to přímo drtí - jakobyste byli účastníci situace. Bohdam Sláma je mistr a tenhle film dokonale obstojí nejen v českým měřítkách, ale i v celoevropských. Vážně.(5.2.2008)

  • 3497299
    ****

    Bohdan Sláma vyrostl ze své formální syrovosti s divokým hmyzem, třebaže velmi nápadité a slibné, a se zdatnou obhajobou na nezdolnost člověka prožívat štěstí, zdárně vplul do záludných vod evropského artu. Na rozdíl od drtivé většiny současných českých dlouhometrážních filmařů na to skutečně má (ještě snad Morávek a možná kdysi Nellis). Všechny ty formalistické poznámky o diegetické a nediegetické hudbě, mizanscéně, střihu a precizně komponovaných záběrech atd. už tady padly mnohokrát, takže nebudu zbytečně redundovat. Velmi mě překvapil Liška (snad poprvé jsem ho viděl v roli někoho, kdo není ani jurodivý idiot, ani adolescentní blb a funguje to skvěle), pobavil mě Kotek (jak by asi vypadalo jeho obsazení do hlavní role místo výborného Ladislava Šedivého?:-)) a potěšil Krobot (jsem fanoušek Krobota – viz: A Londoni férfi ) Obsahem film navazuje na „empatickou“ vlnu sociologicko-psychologické artové cinematiky a jestliže kdosi mítá námitky, že téma je poněkud vyčpělé a animované konflikty profláklé, pak odmítám a mítám zpět, že vše „už tu někdy bylo“ a aktuálnost témat je velmi relativní. PS: Přirovnávat Venkovského učitele k hixploitationu mi přijde trochu jako recenzentská ipsace, ale budiž. To jen tak na okraj.(25.6.2008)

  • Aluska88
    *****

    Nádherně lidský příběh o hloubce, kráse a neuchytitelnosti lidské duše. O našich nezměrných citech, často skrývaných v našem vlastním strachu. O člověku jako křehké bytosti, který je lapený v pastech okolního světa a uvízlý ve svém vlastním bludišti. O pocitech schovaných za prostými slovy, smutnými úsměvy a pohledy plnými touhy. Výkon Pavla Lišky je obdivuhodný. Zcela se ponořil do postavy uzavřeného, vnímavého a citlivého člověka, který se z rušného velkoměsta sám před sebou uchýlí do klidu a ticha venkova. Chce zůstat osamocen právě proto, že touží po čisté, opravdové lásce, ale ještě větší strach má z toho, že by o ni mohl přijít, nebo že ji nikdy nenajde. Dokáže lidem porozumět, naslouchat jim. Když pozná lidi, na kterých mu začne záležet, nechce, aby byli nešťastní, aby jim někdo ublížil. Chce jim pomáhat tak, jak to on sám sobě možná nedokáže. Někdy však takový člověk zůstane opět sám, opuštěn těmi, které nejvíce miluje. Potřebuje, aby v něm někdo našel jeho odlišnost a to, čím si někdy přeje nebýt. Aby mu porozuměl a ukázal, jak je na něm toto důležité. Nebo snad ještě více si přeje, aby toto vše našel v někom jiném. V člověku, který by pro něj byl jako příroda - nevyzpytatelný, krásný, drsný a s vlastní jedinečností. Takového zde najde v podobě Ládi. Svou vzrůstající náklonnost k němu však skrývá. Strach, že ztratíme člověka, jeho důvěru či pochopení, nás dělá ještě slabšími. Všechna naše přání, naděje a vášně jsou neustále svazovány naším strachem. Raději jimi žít, než poznat bolest skutečnosti a odmítnutí. Lišku herecky zdatně doplňuje Zuzana Bydžovská a taktéž zajímavý Láďa Šedivý, který na to, že s herectvím neměl dosud nic společného, se své role zhostil brilantně. Ztvárnil problémového puberťáka, který je nepřístupný a vzpurný, s vlastní vystavěnou zdí, ale tímto vším překrývající svůj pocit osamělosti a neschopnost mít sám sebe rád. Právě s jeho složitou povahou se učitel ztotožní. Na druhé straně je tu Marek Daniel. Nevím, čím to je, ale on má prostě dokonalý ksicht na nesympatické role:) Naprostý protipól učitele. Protivný a arogantní kretén z velkoměsta, který by potřeboval dostat přes držku. Při sledování jsem často měla slzy v očích a mrazení po těle. Zvláště, když se ve filmu objevila ta nádherná skladba od Vladimíra Godára s hlasem Ivy Bittové - Ecce Puer. Ta skladba je tak nádherná a bolestná, že mě mrazí, jen slyším úvodní tóny. Pro mě jeden z nejlepších a nejsilnějších filmů naší kinematografie posledních let. Nyní, již po zhlédnutí plně chápu zvolenou symboliku ulity. Či jak jinak by ještě mohlo být všechno z filmu zobrazeno v jediném předmětu? Člověk vzešel z přírody a měl by, i v dnešní době, být co nejvíce její součástí. Venkovský učitel není jen příběhem jediného člověka, může se dotýkat spousty z nás. Je to o pocitu člověka odlišnosti, který máme vůči všem ostatním, ale zároveň přání splynout s davem a být jako ti ostatní, kteří pro nás někdy mohou být jednoduší, obyčejní a nudní. Straníme se jich, ukrýváme se před nimi, ale přitom bez nich nedokážeme být. Schováváme se, protože si přejeme, aby nás někdo našel. Cítíme se být ošklivými, ztracenými a podivnými. Chceme se schoulit někam do rohu a být schovaní před krutostí lidí a světa. Máme pocit, že jediná tvrdě mířená věta by nás dokázala srazit na zem. Jindy jsme zase plni síly, odvahy a pocitu, že bychom zvládli vše na světě. Je to jako velká místnost bez oken, v níž se stále pohybujeme. Je to jako stát před zavřenými dveřmi a nevědět, kde bychom našli klíč. Chceme se však skutečně dostat ven? "Věříš v Boha?" - "Rád bych. Ale nevím, jak se to dělá.", "Měl jsem strach." - "Strach? A z čeho?" - "Z toho, že bych Vás mohl ztratit..."(4.1.2010)

  • iamek
    ***

    Bohdana Slámu rozhodně nemusím, ale Venkovským učitelem mě docela potěšil. Pavel Liška teplého učitele hraje skvěle a celý snímek i díky němu krásně plyne. Snímek je s citem natočený až by člověk řekl, že pan Sláma má stímhle zkušenosti. Potěšla mě taky Zuzana Bydžovské v roli sedlačky. Jen škoda, že se ve snímků i když asi na 15 sekund objevil šašek Vojta Kokotek.(26.1.2010)

  • - Mariin statek i Liškův filmový domov byly vybudovány pouze pro účely tohoto filmu. Filmaři totiž nenašli dostatečně velká stavení, která by umožňovala natáčet dlouhé záběry bez střihu tak, aby se kamera mohla bez omezení pohybovat spolu s herci prostorem. Obě stavení byla postavena v květnu 2007 a ještě před začátkem zimy byla zbourána. (DaViD´82)

  • - Náročná scéna porodu telete na konci filmu byla natočena na jeden pokus a probíhala za asistence chovatelů. I přesto má však na porodu hlavní zásluhu trojice Šedivý, Bydžovská a Liška. (Saur.us)

  • - Jarní část filmu se natáčela od poloviny června do konce července 2007 v jižních Čechách (např. v okolí rybníku Pančár). Podzimní pak především v Praze a částečně i v Německu. Právě v Německu se mimo jiné natáčelo například i na jednom z největších vlakových nádraží v Evropě. (DaViD´82)