poster

Venkovský učitel

  • německý

    Der Dorflehrer

  • Francie

    Country Teacher

    (Francie)
  • anglický

    Country Teacher, The

Drama

Česko / Francie / Německo, 2007, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • CheGuevara
    ****

    Je až s podivem, že této látce se v českém prostředí mimořádně daří. Pokud naši hrdinové od odněkud někam utíkají, tak se železnou pravidelnosti skončí v přírodě potažmo na vesnici, a to platí jak pro současné Bobule tak i Tomáše Hanáka ve filmu Cesta z města. Venkovský učitel patří mezi málo českých snímků, jenž ví, co říká, proč to říká a jak to říká. Neustálá polemika nad zhoubným vlivem lidské civilizace, kdy sebepoznání nalezneme pouze v harmonii vesnického života, sice není žádný filozofický jackpot, ale naštěstí se obejde bez pamfletových gest a frází. Venkovský učitel se z českých škatulek vymaňuje hlavně tím jak je natočen. Veškeré scény se totiž v drtivé většině obejdou bez střihu, čímž Sláma vytvořil vůči mě jistou bariéru, kterou jsem jen s obtížemi překonával.(7.5.2008)

  • dobytek
    **

    Sláma natočil další film "ze života" o "obyčejnejch" lidech a jejich "obyčejnejch" problémech. Konkrétně v tomto filmu je největšim problémem to, že jeden úchyl šáhnul na ptáka druhýmu úchylovi. Při týhle scéně jsem se teda docela zasmál, i když pochybuju, že to byl úmysl. Jinak film ve mně za ty 2 hodiny nedokázal vyvolat absolutně žádný jiný emoce. Celý to na mě působilo dojmem, že ty dlouhý záběry bez střihu mi snad měly vynahradit absenci nějakýho příběhu nebo děje. Já uznávám, že to je zajímavej nápad točit v podstatě bez střihu, ale k čemu to je, když se tam celou dobu skoro nic neděje? To fakt neni moc zábavný třeba půl minuty sledovat hladinu rybníka a pak pomalej přesun na Lišku a další minutu se na něho dívat, jak jen tak sedí na břehu a nic nedělá. Jinak Liška opět hraje další variaci na téma prostoduchej idiot, i když tentokrát je navíc homosexuál. Z ostatních herců stojí za zmínku akorát Bydžovská, která působila celkem uvěřitelně a pak Vojta Kokotek, kterej ve svym cca 10-ti vteřinovym štěku snad neměl ani prostor nic pokazit. Ostatní herecký výkony se daj rozdělit na špatný a ještě horší. Možná to bylo i tim, že natočit takovej 3-minutovej záběr neni až taková prdel, takže se prostě něco použilo, i když to třeba nebylo úplně perfektní. Jinak film je doplněn poněkud schizofrennim soundtrackem, kdy v jednu chvíli hraje dechovka, pak následuje nějaký kvílení operní árie a hned na to Známka punku od Visacího zámku. Celkově ten film je fakt divnej, ale vzhledem k tomu, co jsem od toho očekával, to ještě nedopadlo úplně nejhůř. 35% P.S. Natočit film bez střihu neni známka punku.(3.11.2008)

  • Rob Roy
    ****

    Bohdan Sláma mi opět dokazuje, že je česká režisérská špička. Určitě to není bezchybný film, občas zatahají ua uši dialogy a herecký projev teenage herců v některých scénách. Ale Slámova režie je vynikajicí, famózní obrazová stránka plná dlouhých záběrů (a když říkám dlouhých, tak sakra dlouhých, můj odhad je že celý dvouhodinový film neobsahuje víc než 200 střihů. Liška a Bydžovská vynikajicí. Tam, kde na to jiní režiséři jdou přes střih, sláma využívá vnitrozáběrovou montáž a zprostředkovává autentický "touch of reality." Invenční použití hudby, je tu pouza ta diegetická (uvnitř filmového protoru), která často fikaně přechází v nedigetickou a naopak. Nejdůležitěší ale je emocionální reozonance, kterou se Slámovi ve mně podařilo vyvolat steně jako u Štěstí, zkrátka situace kdy se s nkterými pocity, náladami i názory postav ztotožníte a máte chvilkový dojem, že "je to o vás." Bravo. 90%. P.S. kameraman Marek Diviš by s přehledem mohl jet točit do Hollywoodu a dovolím si zde parafrázovat Isherwooda: "věřte, že Český lev za kameru pro příští rok je již rozdán"(27.2.2008)

  • Roman.Ticka
    ***

    Česká filmová škola se opakuje ve dvou základních nešvarech, a těmi jsou nevhodně napasovaná hudba přehlušující mluvené slovo (mnohdy klíčové věty) a vulgarita po vzoru prvních porevolučních vlaštovek typu Slunce, seno... nevím snad jako kompenzace pokulhávající kvality za západní produkcí. Tím samozřejmě nejen ničeho nedosáhne, ale zákonitě posílá téměř každý snímek unisono do maxima průměrného dna, bez ohledu na kvalitní výkony herců jako Bydžovská či Liška, bez šance vyškrábat se nahoru.(26.4.2014)

  • Aluska88
    *****

    Nádherně lidský příběh o hloubce, kráse a neuchytitelnosti lidské duše. O našich nezměrných citech, často skrývaných v našem vlastním strachu. O člověku jako křehké bytosti, který je lapený v pastech okolního světa a uvízlý ve svém vlastním bludišti. O pocitech schovaných za prostými slovy, smutnými úsměvy a pohledy plnými touhy. Výkon Pavla Lišky je obdivuhodný. Zcela se ponořil do postavy uzavřeného, vnímavého a citlivého člověka, který se z rušného velkoměsta sám před sebou uchýlí do klidu a ticha venkova. Chce zůstat osamocen právě proto, že touží po čisté, opravdové lásce, ale ještě větší strach má z toho, že by o ni mohl přijít, nebo že ji nikdy nenajde. Dokáže lidem porozumět, naslouchat jim. Když pozná lidi, na kterých mu začne záležet, nechce, aby byli nešťastní, aby jim někdo ublížil. Chce jim pomáhat tak, jak to on sám sobě možná nedokáže. Někdy však takový člověk zůstane opět sám, opuštěn těmi, které nejvíce miluje. Potřebuje, aby v něm někdo našel jeho odlišnost a to, čím si někdy přeje nebýt. Aby mu porozuměl a ukázal, jak je na něm toto důležité. Nebo snad ještě více si přeje, aby toto vše našel v někom jiném. V člověku, který by pro něj byl jako příroda - nevyzpytatelný, krásný, drsný a s vlastní jedinečností. Takového zde najde v podobě Ládi. Svou vzrůstající náklonnost k němu však skrývá. Strach, že ztratíme člověka, jeho důvěru či pochopení, nás dělá ještě slabšími. Všechna naše přání, naděje a vášně jsou neustále svazovány naším strachem. Raději jimi žít, než poznat bolest skutečnosti a odmítnutí. Lišku herecky zdatně doplňuje Zuzana Bydžovská a taktéž zajímavý Láďa Šedivý, který na to, že s herectvím neměl dosud nic společného, se své role zhostil brilantně. Ztvárnil problémového puberťáka, který je nepřístupný a vzpurný, s vlastní vystavěnou zdí, ale tímto vším překrývající svůj pocit osamělosti a neschopnost mít sám sebe rád. Právě s jeho složitou povahou se učitel ztotožní. Na druhé straně je tu Marek Daniel. Nevím, čím to je, ale on má prostě dokonalý ksicht na nesympatické role:) Naprostý protipól učitele. Protivný a arogantní kretén z velkoměsta, který by potřeboval dostat přes držku. Při sledování jsem často měla slzy v očích a mrazení po těle. Zvláště, když se ve filmu objevila ta nádherná skladba od Vladimíra Godára s hlasem Ivy Bittové - Ecce Puer. Ta skladba je tak nádherná a bolestná, že mě mrazí, jen slyším úvodní tóny. Pro mě jeden z nejlepších a nejsilnějších filmů naší kinematografie posledních let. Nyní, již po zhlédnutí plně chápu zvolenou symboliku ulity. Či jak jinak by ještě mohlo být všechno z filmu zobrazeno v jediném předmětu? Člověk vzešel z přírody a měl by, i v dnešní době, být co nejvíce její součástí. Venkovský učitel není jen příběhem jediného člověka, může se dotýkat spousty z nás. Je to o pocitu člověka odlišnosti, který máme vůči všem ostatním, ale zároveň přání splynout s davem a být jako ti ostatní, kteří pro nás někdy mohou být jednoduší, obyčejní a nudní. Straníme se jich, ukrýváme se před nimi, ale přitom bez nich nedokážeme být. Schováváme se, protože si přejeme, aby nás někdo našel. Cítíme se být ošklivými, ztracenými a podivnými. Chceme se schoulit někam do rohu a být schovaní před krutostí lidí a světa. Máme pocit, že jediná tvrdě mířená věta by nás dokázala srazit na zem. Jindy jsme zase plni síly, odvahy a pocitu, že bychom zvládli vše na světě. Je to jako velká místnost bez oken, v níž se stále pohybujeme. Je to jako stát před zavřenými dveřmi a nevědět, kde bychom našli klíč. Chceme se však skutečně dostat ven? "Věříš v Boha?" - "Rád bych. Ale nevím, jak se to dělá.", "Měl jsem strach." - "Strach? A z čeho?" - "Z toho, že bych Vás mohl ztratit..."(4.1.2010)

  • - Náročná scéna porodu telete na konci filmu byla natočena na jeden pokus a probíhala za asistence chovatelů. I přesto má však na porodu hlavní zásluhu trojice Šedivý, Bydžovská a Liška. (Saur.us)

  • - Neherce Ladislava Šedivého, který hraje farmářčina syna, našli filmaři na nedalekém odborném učilišti, kde se učí zámečníkem. (Siriuss)

  • - Jarní část filmu se natáčela od poloviny června do konce července 2007 v jižních Čechách (např. v okolí rybníku Pančár). Podzimní pak především v Praze a částečně i v Německu. Právě v Německu se mimo jiné natáčelo například i na jednom z největších vlakových nádraží v Evropě. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace