Reklama

Reklama

Venkovský učitel

Trailer

Obsahy(1)

Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (666)

Matty 

všechny recenze uživatele

Pravý opak vyumělkovaných, na city zacílených Tajností (jež při druhém zhlédnutí jednoduše „nefungovaly“): syrový, realistický, avšak vnitřně krásný film. Jemná práce se symboly. Promyšlené kompozice dlouhých záběrů, které nikdy nesvádějí k podezírání kameramana z exhibice. Skvěle napsané, ještě lépe zahrané postavy. Slámovým hrdinům stačí pár slov, abyste poznali jejich minulost a zatoužili znát jejich budoucnost. A někdy, primárně v Liškově případě, není třeba ani těch pár. Nejčastěji zmiňovaný (protože opravdu excelentní) herecký trojlístek Liška, Bydžovská, Šedivý, doplňuje bezchybné obsazení ostatních rolí. Rodiče Zuzana Kronerová a Miroslav Krobot vnášejí do příběhu trochu toho humoru, aniž by byli redukováni na komické figurky – scéna na balkóně byla pro mne nejsilnějším momentem celého filmu (zvlášť Krobotovo lakonické „Maminka má pravdu“). Marek Daniel jako Jirka, frajer z velkého města, představuje takřka dokonalou antitezi subtilního Petra a na jeho prosté, všeříkající konstatování „Chybíš“, bych navázal zdůvodněním, proč mi některé scény z poslední třetiny brání v udělení nejvyššího hodnocení: „Vadí“. Vadí očividně pěší vycházka do Německa, jedna z částí nešikovně vystavěné Láďovy anabáze. Vadí bezdějové potácení, do nějž tvůrci trochu násilně komponují tři zásadní motivy - zloba, vykoupení, odpuštění. Vadí poslední záběr, sice žádoucí (vždyť oni si to zaslouží), ale na rozdíl od zbytku nevěrohodný a rušivý. Kvalitativní odstup od zbytku české produkce je stejně markantní. Venkovského učitele, snímek, kterému věřím, že vznikl z podobných pohnutek, jež člověka přimějí vylézt si na třešeň a pár minut hledět do dálky, lze zcela bez obav hodnotit dle standardů pro zahraniční festivalovou produkci, což potěší. Nesmírně. 85% Zajímavé komentáře: kiddo, Silence, Lennnnna, uzzi ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Bohdan Sláma vyrostl ze své formální syrovosti s divokým hmyzem, třebaže velmi nápadité a slibné, a se zdatnou obhajobou na nezdolnost člověka prožívat štěstí, zdárně vplul do záludných vod evropského artu. Na rozdíl od drtivé většiny současných českých dlouhometrážních filmařů na to skutečně má (ještě snad Morávek a možná kdysi Nellis). Všechny ty formalistické poznámky o diegetické a nediegetické hudbě, mizanscéně, střihu a precizně komponovaných záběrech atd. už tady padly mnohokrát, takže nebudu zbytečně redundovat. Velmi mě překvapil Liška (snad poprvé jsem ho viděl v roli někoho, kdo není ani jurodivý idiot, ani adolescentní blb a funguje to skvěle), pobavil mě Kotek (jak by asi vypadalo jeho obsazení do hlavní role místo výborného Ladislava Šedivého?:-)) a potěšil Krobot (jsem fanoušek Krobota – viz: A Londoni férfi ) Obsahem film navazuje na „empatickou“ vlnu sociologicko-psychologické artové cinematiky a jestliže kdosi mítá námitky, že téma je poněkud vyčpělé a animované konflikty profláklé, pak odmítám a mítám zpět, že vše „už tu někdy bylo“ a aktuálnost témat je velmi relativní. PS: Přirovnávat Venkovského učitele k hixploitationu mi přijde trochu jako recenzentská ipsace, ale budiž. To jen tak na okraj. ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

I když mi je svět postav Bohdana Slámy velice vzdálený a působí na mě jako takové hezky promyšlené akvárium, tentokrát pro něj nachází filmové opodstatnění a herci (mj. Zuzana Bydžovská) mu vdechují skutečný život. Marně také vzpomínám, který z českých režisérů dokázal v poslední době využít hudbu jinak než jako pouhý podkres. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

O Pavlu Liškovi si spousta diváků myslí, že většinou hraje naprostého idiota z jednoho prostého důvodu: sám je totiž přesně takový i ve skutečnosti. No, tihle lidé pravděpodobně ještě stále neviděli Polski film. Ve Venkovském učiteli pak Liška není tak docela magor, je jen prostě... no jiný. Férový snímek s tunou zvířátek, sexu a zlobivých dětí! Vypsané pořadí je zcela náhodné. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Venkovský učitel je pro mě nejsilnějším český, filmem od Štěstí. Slámův režisérský styl mi sedí. Už scénář samotný je silný, ale Sláma ho prostě umí skvěle odvyprávět. Sílu příběhu umocnňuje geniální kamera. Za tu smekám. Snímá postavy z blízka, dává tak hercům prostor se naplno vyjádřit. Detaily Liškovy zamyšlené tváře patří k nejsilnějším momentům filmu. Překrásné jsou také švenky, když kamera snímá mimo herců také krásy venkova. Díky takovým záběrům se opravdu snázeji dostává postavám pod kůži. Nebudu jediný, kdo zde bude vychvalovat Lišku, nebo Bydžovskou. Ale Liška je opravdu úžasný. Porpvé jsem zde zaznamenal markantní herecký odklon od těch pošuků co nám v různých mutacích ukazoval téměř ve všech filmech. Scéna, kdy osahavá svůj idol, to je prostě maximální herectví. Byla by škoda opomenout také výkon třeba Mraka Daniela. Ten zde také ztvátnil nezapomenutelnou postavu. A pak je tu ještě hudba. Té zde Sláma užívá, s takovým umem, jako ti největší mistři. Iva Bittová byla geniální volba. Důvod proč o fousek nedám plný počet, je nastavený závěr. Myslím, si, že film mohl klidně skončit scénou, kdy Liška poprvé tluče do skály. Zbytek už mi přijde lehce nadbytečný, včetně happy endu. Ale film je velice silný i v té podobě, v jaké je. Jsem rád, že Sláma točí. Umí to moc dobře. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (16)

  • K velmi dlouhým, někdy až čtyřminutovým záběrům, režisér Bohdan Sláma řekl: "Pro mě je to přirozený způsob snímání. Podle mě umožňuje nakumulovat emoční energii celý situace do maximální míry. I herci jsou nuceni v tom dlouhým čase kontinuálně vystavět emoci a mně to přijde vlastně přirozený. Není to nějaké touze ohromovat délkou záběru, je to o tom, že nemám rád střihy, obzvlášť na cinemascopu. Každý střih mě na širokoúhlém plátně vyruší, ani protipohledy tu až na pár výjimek nefungují." (NIRO)
  • Mariin (Zuzana Bydžovská) statek i učitelův (Pavel Liška) filmový domov byly vybudovány pouze pro účely tohoto snímku. Filmaři totiž nenašli dostatečně velká stavení, která by umožňovala natáčet dlouhé záběry tak, aby se kamera mohla bez omezení pohybovat prostorem spolu s herci. Obě stavení byla postavena v květnu 2007 a ještě před začátkem zimy byla zbourána. (DaViD´82)

Související novinky

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama