Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy. Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálů, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt samotné režisérce, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Krk hlavního protagonisty tohoto časosběrného dokumentu „zdobí“ anglicky nepřesně vytetovaný nápis „Fuck of people“. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (216)

Posheidon

všechny recenze uživatele

Jako chápu, že když někdo začne točit časosběrný dokument tak že se nikdy neví, co že z toho jako na konci vyleze. Proč ale z toho takřka vždycky vyjde portrét trosky, která si pomníček ve formě životopisného dokumentu vůbec nezaslouží? Měla vůbec někdy Třeštíková štěstí, že by z toho časosběrný vylezl portrét někoho, kdo lidstvu reálně něco kloudného přinesl? Někoho, kdo život nepromarnil? A ten konec? Jako WTF? Pozor spoiler: 🎬👩‍🦱👨‍🦱🚭🍸💊🚔🔒👩‍⚖️💼👨‍💼🏫👨‍🦱📚🕵️‍♂️🚔👨‍🦱🔒🔍🕰️👮‍♂️👨‍🦱🔒🎥💥👫💔👨‍⚕️💉👮‍♂️👩‍⚖️👨‍🦱🔒 ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Divácký zážitek jsem z toho měl. Ve smyslu, že jsem o tom filmu ještě dost dlouho přemýšlel, uvázlo mi to v hlavě. Ale René mi přišel jako extrémně neschopná osoba ve chvíli, kdy měl prostě cokoli udělat. Jakmile dostal byť jen trochu svobody nedokázal si s ní vůbec poradit a radši zase upadl do té vězeňské apatie. Je sice hezké, že ve vězení četl a měl určitý rozhled a literární talent. O to je ale horší že ho nevyužil. René mi prostě byl nesympatický. Film mne zajímal taky protože jsem se chtěl dozvědět něco o tom, jak to chodí v českých věznicích. Což jsem se moc nedozvěděl (já vím že to nebylo tématem, jen píšu proč jsem na to koukal). Dost depresivní podívaná. ()

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Jsem sice v menšině, ale přesto mám za to, že RENÉ je výrazně lepší dokument než MARCELA, protože kvalita časosběrných dokumentů se odvíjí především od zvoleného "objektu pozorování". Titulní "hrdina" je na rozdíl od předchozí "hrdinky" dokumentu Heleny Třeštíkové osobnost zajímavá sama o sobě, nikoliv (nejenom) tím, co se jí děje a jaké karty ji osud rozdal, a schopná reflektovat svou pozici a přemýšlet nad sebou i společností. Jak oživující, když šťouchne do mikrofonu kvůli zvuku, čímž naruší onen dokumentaristický tvůrčí a divácký voyerismus!_____ Považuji za nesmyslné filmu vytýkat, že přechází několik divácky zajímavých a vděčných témat, jako je např. vykradení režisérčina bytu, protože tím byl pointován ŘEKNI MI NĚCO O SOBĚ - RENÉ a dokument je postaven na vztahu "pozorovatele" (režisérky) a "jejího objektu" v průběhu veků, kdy se politické režimy a s nimi političtí představitelé mění, ale někteří lidé zůstávají stejní. Právě tento vztah je na celém díle to nejzajímavější a Helena Třeštíková, známá tím, že do osudů svých postav nevstupuje a neovlivňuje ho (jak jen to je možné), se zasadila o vydání dvou Reného knih, za což jí on na oplátku vykradnul byt a odcizil zapůjčenou digitální kameru._____ Oceňuji funkční vykreslení "vězeňského bezčasí a neustále se měnícího světa ,tam venku´" a reflexi dokumentaristova, potažmo divákova přístupu; o něco méně už ne zcela fungující motiv "českého desperátství" s westernově laděnou hudbou a opomíjení postav formujících Reného (matky, popř. Katky - což existence V PASTI - KATKA nijak neomlouvá). Nadprůměrné hodnocení pro nihilismem prosáklý film a pro jeho hrdinu - "prokletého básníka", jehož život ovlivnily Havlovy amnestie a jenž v kategorii "infotainment", popř. časosběrný dokument nad OBČANEM HAVLEM vyhrává s přehledem. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

René je v podstate na pohľad celkom sympaťák a má kukuč jedného môjho kamoša, ktorý chcel v záchveve eufórie napísať knihu s názvom Looser? Why not....A takto sa to má aj s Reném. Byť na okraji spoločnosti je jeho životný štýl a nemám pocit, že by tým nejako zvlášť trpel, pokiaľ mu zrovna neumrie priateľka. René sa vyžíva v kecání, asi bolo nakrútené množstvo materiálu, ale nie som si istý, že sa z toho množstva nedalo vybrať v niektorých prípadoch niečo zaujímavejšie. Viď Havel a Klaus ako časové záchytné body, nehovoriac o WTC. ()

campix 

všechny recenze uživatele

Helena Třeštíková je pro mě synonymem slova český dokument spolu s tvůrci Českého snu pány Remundou a Klusákem. René je další z jejích časosběrných dokumentů, ve kterém můžeme sledovat cestu do největších sraček ve kterých člověk může být po celých 20 let. René si za všechno může sám a je vcelku odstrašující sledovat jeho životní pouť z vězení do vězení. Sice ve mě Katka ( další časosběrný dokument H. Třeštíkové) zanechala hlubší pocit, ale i René by si zasloužil své promítání na školách. Odstrašující případ člověka, který se nedokázal přizpůsobit. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (1)

  • Helena Třeštíková vyhrála v anketě nejlepší dokument roku 1.místo na předávání Evropských filmových cen 2008. (ulikman)

Související novinky

Evropské filmové ceny

Evropské filmové ceny

10.05.2017

Od roku 1988 uděluje evropská filmová akademie filmové ceny pro evropskou kinematografii. Původně se ocenění jmenovalo Cena Felix a od roku 1997 bylo přejmenováno na Evropské filmové ceny. Udílení… (více)

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

21.10.2009

Od 21. do 26. října budou na www.docalliancefilms.com zdarma k vidění filmy oceněné na MFDF Jihlava 2008: nejlepší český dokument Ivetka a hora režiséra Víta Janečka, jihlavskými diváky a evropským… (více)

Reklama

Reklama