Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (886)
O panovi Polanskom si mozeme po ludskej stranke mysliet cokolvek, ale po tej reziserskej mu niet co vytknut. Skvely pochmurny konspiracny pribeh, ktory vas ponecha v napati celych tych 128 minut. Styri hviezdy za to, ze Pianista bol proste lepsi a tym padom ich v tejto skale nemozem hodit na jednu uroven, hoci filmy to su obidva brilantne a este aj za herecke obsadenie, ktore mne v rolach Adama Langa a Ruth nesadli. ()
Polanski strikes back (from prison). Dvě hodiny čistého napětí pod taktovkou mistra, který se opět vrací do první ligy a uštědřuje políček všem rádoby politickým thrillerům posledních let. Podobně jako Syriana čerpá Ghost Writer z uvěřitelnosti postav, hereckých výkonů (Obi-Wan Kenobi a James Bond si svůj talent snad šetřili až na tenhle film) a nečekané, byť úderné pointy, kterou ještě teď nedokáži dostat z hlavy. A odhalení skrytého nepřítele v pamětech britského ex-premiéra to není. ()
První polovinu filmu jsem čekala, kdy se příběh posune kupředu, a v druhé polovině jsem se ve všech těch zápletkách začala ztrácet. A byť si momentálně věřím, že jsem pointu pobrala, několik scén mi svým druhotným významem vzhledem ke konci stále úplně nesedí. Nechme ale příběh příběhem. Forma by z mého pohledu nadšence do filmu noir mohla zakrýt všechny nedostatky příběhu, i tady mám ale výhrady. Nějak bych se vůbec nezlobila, kdyby Polanski tentokrát atmosféricky ještě přitlačil. Sledovat přes prosklenou stěnu domu dopadající dešťové kapky je sice mega cool, po traileru jsem čekala mnohem znepokojivější a pochmurnější atmosféru. ()
Polanski natočil další ze svých úchvatných kousků. Působivá studiu síly textu, kvůli kterému je někdo ochoten i zabíjet se současným pohledem na proměnlivé politické vody, v kterých je politik závislý na schopnostech lidí okolo něho. Působivá atmosféra, která dává divákovi pocítit podstatu osamění a všudypřítomná paranoie, se z filmu ani na minutu neztrácí. Je úžasné sledovat, jak Polanski úmyslné volí obrazy (kontrast člověka čekající na svůj osud se studeným a depresivním počasím, budovami), architekturu budov, ladně na ně navazuje a neuhýbá. Chladná vypočitatelnost a vybroušená schopnost manipulace s divákem a jeho myšlením. Kdyby tu nebylo okatě digitální okno nebo zbytečné hledání v googlu, den po uvedení je to klasika. Takhle, si na to Muž ve stínu chvíli počká... PS:schválně, kdo jste si celou dobu víc všímali Ewana a jeho spisovatele, než samotného (což dokazuje i závěrečný záběr) nosného prvku příběhu, memoárů? PPS: je to celé "jen" deprese, z beznaděje k systému, kde vyhrává ten, co víc obětuje nebo chce více získat? ()
Stísněná atmosféra, limitované a "vylidněné" prostředí filmových lokalit, pocit spiknutí, velice Hitchcockovské, skvělá hudba (Alexandre Desplat), skvělá režie. Na konci jsem měl pocit, který už se o mě neotřel hodně dlouho, pocit absolutního filmového opojení, který mě již dlouhou dobu míjel. Pokud se odtrhneme od politického aspektu filmu, je třeba uznat že THE GHOST WRITER je především film pro film a funguje skvěle. Odsípá, má velmi solidní tempo, kde je divák okamžitě ponořen do děje s okamžitým rozjezdem a Polanski ho drží 120 minut v kleštích, je to svým způsobem kouzelné a je to přesně to, co podvědomě od filmu / thrilleru chci. Libil se mi i Polanskiho osobní otisk ve filmu v momentě, kdy se Lang nemůže vrátit do Británie, protože by byl souzen. Pro mě asi film roku 2010! ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Lang (Pierce Brosnan) spomína článok v "London Times". Hoci je pravda, že Londýnčania svoj denník označujú iba ako "The Times," nachádzal sa v USA, kde sa "The Times" bežne vníma ako newyorský novinový titul. Lang použil výraz "London Times" pre svoje americké publikum. (Pat.Ko)
- Označenie žltou a čiernou pruhovanou bójou, pozorovanou z trajektu, je európsky typ a nie je bežné ho nájsť vo vodách USA. (Pat.Ko)
- Keď CNN ukazuje, ako sa darilo rôznym trhom, uvádza Dow s poklesom o niečo menej ako 50 bodov a potom aj S&P so stratou o niečo menej ako 50 bodov. Ak by S&P bol dole o 50 bodov, pravdepodobne by bol Dow dole medzi 400 a 500 bodmi. (Pat.Ko)
Reklama