Reklama

Reklama

Lištičky

všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.

Od začátku je mezi sestrami něco temného, nevyřčeného, co vytváří obrovské napětí a brání jim přiblížit se k sobě. Z jejich pohledu představují muži jedinou šanci nabízející štěstí a lepší život. Jedinou možností pro sestry, jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu, je postavit se jejich společné minulosti – momentu, o kterém nikdo nepromluvil a nepojmenoval ho od chvíle, kdy se stala.

Alžběta se rozhodne zůstat v Dublinu na vlastní pěst. Potkává tam podivnou punkerku Ducky (23), která Alžbětě pomůže udělat první krok do neznáma. Avšak s Ducky nepřichází jenom fyzická proměna Alžběty, ale vrací se i temná minulost.

Jakkoli se obě sestry snaží vyhnout konfrontaci s tím, co bylo - což je následně vede do slepé uličky - jedině vzájemným odpuštěním se k sobě opět mohou přiblížit. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

blackrain odpad!

všechny recenze uživatele

Filmu jsem se měla raději vyhnout už když jsem viděla Film o Filmu. Nevím, co jsem si myslela. Tohle je totiž opravdu těžko stravitelný kousek. Málem jsem to ani nedokoukala. Alžběta byla tak strašně nesympatická. Bylo mi úplně jedno, co udělá. Měla by vyhledat odbornou pomoc na psychiatrii. Tam by ji snad srovnali. ()

paascha odpad!

všechny recenze uživatele

Duševně nemocná Slovenka, která krom toho, že chlastá, píchá s každým, koho najde, blije a chlastá, dělá občas příležitostné práce kdesi v Dublinu, je hrdinkou divného filmu. Je silně nesympatická, ostatně jako všechny postavy tady, děj nikam nevede, mejdan, blití, potácení, křik a rány, mejdan...hodně špatný film. Prý je nějaké vysvětlení na konci, ale tam jsem nedožil, tak zůstanu u toho, že je to megasračka, nafouklá jak měsíc starý pes. Nebo liška...:-) Nakonec jsem pro klid duše dokoukal i ten konec, ale kromě komického pokusu nahradit robertka nůžkama a pěkně si to s nima udělat, jelikož bez jakéhokoli dalšího vysvětlení to tak vypadalo, tam už nebylo nic. Takže hodnocení zůstává, je to sračka! ()

Reklama

JohnnyBoy 

všechny recenze uživatele

Rozhodně to stojí o třídu výš, než hysterické Pusinky a minimálně o dvě třídy výš než ukecané Děti noci. Fajn holka je to nesympatická, nasraná, ale na druhou stranu, musí být hrdina sympatický? Film je trochu delší, zmatený, mnoho scén sráží nekvalitní herecké výkony především irských představitelů. Ale naopak má slušnou, autentickou atmosféru a forma doku-filmu, který momentálně v Evropě frčí, konečně pronikla mezi české (slovenské) tvůrce. Stejně se nejvíce těším, až se povede natočit celovečerák Lence Wimmerové. Její věci v rámci české ženské kinematografie považuji za nejlepší. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Obraz rozkladu východní komunity v Irsku, který se však sám vnitřně rozloží dřív, než stihne divákovi cokoli smysluplného sdělit. Zbyde tak jen dadaistické a ubíjející pásmo afektu, odchodů, příchodů a rozchodů. V reálných kulisách Dublinu vznikla pouze chatrná příběhová kašírka, kterou nad vodou drží alespoň trochu solidní provedení... ()

honajz odpad!

všechny recenze uživatele

Po hudebním snímku Once zde máme další česko-irsko a dokonce a především slovenskou spolupráci. Film napsala a natočila Mira Fornay a ačkoliv žnul úspěchy na festivalech, diváci jej zatratili. Stačí se podívat na Česko-slovenskou filmovou databázi, známou pod zkratkou ČSFD. Lištičky zde mají 20 % a nejeden uživatel jim dal odpad. Po pravdě řečeno, sám nevím, co k filmu napsat. Odkojen artovými filmy vidím v tomto snahu být artovým za každou cenu. Jako by někdo vzal ony dlouhé, hlubokomyslné záběry, rádoby autentičnost a realističnost prostředí a pokusil se z toho udělat art náš, česko-slovenský (a irský, pravda). Jenže co u Aki Kaurismäkiho funguje, protože pod hlubokomyslnými pohledy, případně pitomoučkými dialogy postav, tepe skutečný charakter člověka vyjádřený jen vnitřní mimikou a (ne)chtěnými gesty, to zde zcela ztrácí smysl i opodstatnění, protože hlavní hrdinka má trauma jediné, jak se dozvíme v závěru, a i to z vlastní blbosti. Takže když se celý film chová jako blb, nejde o vnitřní charakter postavy, ale o vnitřní svět blba. Bez vnitřní mimiky a gest. Zato se spoustou hysterie, která má duchovno nahradit. Možná je to nové nazírání na feminismus, nevím. Mně osobně přišly hlavní hrdinky filmu pitomé až na půdu, dokonce Ofka z Dětí noci je proti nim myslitel. Navíc jsou všechny ženy ve filmu ošklivé, žádná nepůsobí přitažlivě ani navenek, natož vnitřně. Příběh se odehrává v Irsku, kde je jedna sestra provdaná, druhá dělá kraviny. Obě k sobě mají ambivalentní vztah, jak to u sester bývá. Ale vnitřně se mají rády, ať se stane cokoliv. Stylem se režisérka snaží o syrový a nepřikrášlený projev. Snaží se až tak moc, až to z obrazu přímo křičí: "Podívej, jak jsem nezávislý film!" Ano, kamera se třepe co chvíli. Vždyť je to cool a in. Zatímco z nemluvných filmů Aki Kaurismäkiho nebo podobných Jima Jarmusche máte po skončení pocit, že lidé se mohou mít rádi, i když jsou na pokraji společnosti, z tohoto filmu máte pocit, že debilové světem vládnou a sobci vítězí. Zcela závěrečná scéna určitého smíření sester je podle mne jen vylhaný pokus o obhajobu pozitivních hodnot na poslední chvíli. Zkrátka - z celého filmu nemám pocit důvěrného sdělení, snahy něco říct, ale jen pocit chladného kalkulu s pokusem o artový film podle všech vnějších atributů artových klišé a receptů, aniž by dosahoval nějaké hloubky, hloubky myšlenky, psychologie, psychologie postav, aniž by autorka měla kromě hezkého vnějšího kabátku domyšleno, proč se skutečně její postavy chovají, jak se chovají, a zda by se nemohly chovat jinak. Já vím, do povrchního paskvilu se mi skvěle strefuje - ale když já mám artové filmy Aki Kaurismäkiho a Jima Jarmusche moc rád. A když vidím, jak je někdo bezostyšně vykrádá, aniž by vůbec pochopil smysl a vnitřní hloubku těch výpovědí, je mi z toho smutno. Hrozně smutno. Miře Formay bych doporučil reklamu - tam je vnější efekt důležitý a na vnitřní hodnoty nikdo nehledí. Disk načíná protipirát, v bonusech najdeme nic neříkající film o filmu (13:36 - pár záběrů z natáčení, pár domněnek herců o svých postavách), krátký film Alžběta (18:34- stejně povrchní a plytký jako film Lištičky, s podobně pouze efektním lookem) - oboje s CZ titulky, následuje fotogalerie (2:06) a trailer (1:49). Film je asi točen na digitál, tudíž k obrazu se nemá smysl moc vyjadřovat, mně přišel hodně zrnitý. Zvuk pak v některých scénách utopený a v jiných uřvaný. Publikováno: 12.02.2010 () (méně) (více)

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • Režisérka filmu Mira Fornayová o filmu říká: „Tajemství jsou v našich životech jako kotvy. Dokud je nepojmenujeme, neodkryjeme a nepromluvíme si otevřeně, drží nás na jednom místě a točíme se jakoby v kruhu. O tom je příběh Alžběty a možná i ostatních postav filmu.“ (Martin00x)
  • Film Lištičky byl letos vybrán do soutěže 66. mezinárodního filmového festivalu v Benátkách (soutěžní sekce Týden mezinárodní kritiky - 24 International Film Critics´ Week). Po roce 1989 nebyl do některé ze soutěžních sekcí tohoto festivalu zařazen žádný český nebo slovenský filmový debut. (Martin00x)

Reklama

Reklama