Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektivní komedie režiséra Pavla Blumenfelda vypráví o bývalých kasařích, kteří se – až na jednoho – polepšili a vedou řádný a poklidný život a většinou se zoufale brání sebemenší připomínce své minulosti. Jeden z nich, Josef Fiala, dříve známý pod jmenem Procházka, je však jednoho dne požádán, aby otevřel trezor v továrně Sitex, který se neopatrností zaměstnanců přibouchl s klíči uvnitř. Akce zdárně proběhne, ale za čas se Fiala octne v podezření z krádeže… Snímek vznikl v letech 1957–1958 podle scénáře Miloše V. Kratochvíla a Zdeňka Podskalského. Právě Zdeněk Podskalský okořenil scénář satiricko-humoristickými prvky, které tu sice nejsou dominantní, ale dokreslují atmosféru případu. Režisér si pro film vybral samé herecké osobnosti – Ladislava Peška, Jana Pivce, Martina Růžka, Rudolfa Hrušínského nebo Eduarda Kohouta. (Česká televize)

(více)

Recenze (36)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Kasaři mají nezanedbatelnou přednost ve strhujícím hereckém podání. Samotné filmové zpracování je mírně nešikovné, byť se snaží pohrávat si s lidskostí a podléháním pokušení. Reakce na hlavní zápletku se jeví být přemrštěnou a poctivě budovaná nálada napětí je znenadání ukončována jízlivým posměškem. Balancování filmu mezi žánrem dramatu a komedie se neobchází bez škobrtání a pádů a skutečnou lahůdkou nakonec zůstávají pouze přesvědčivé herecké výkony. Kriminalistické pátrání kompromituje všechny zúčastněné, jen skutečného pachatele většinou obchází obloukem. Hlavní postavou příběhu je laskavý zámečník Fiala (vynikající Ladislav Pešek), bývalý kasař Josef Procházka. Stopa společensky chvályhodného dobrého skutku poctivosti je zneužita a haněna prudérním společenským standardem. Naštěstí se mravní ctnost po pobytu v očistci brání ze všech sil i polozapomenutých schopností minulosti. Nejzoufalejší postavou je policejní poručík Josef Rybák (velmi dobrý Jan Pivec), iniciátor záslužného činu, jehož zneužitá ozvěna zanechává pocit znechucení a zrady. Věří, a přesto tápe. Nejsebevědomější postavou je vyšetřující kapitán Státní národní bezpečnosti Šmok (skvělý Rudolf Hrušínský). Věnuje pozornost maličkostem a s cynickou barvou v hlase si vychutnává svou převahu i přesvědčení. Ale kdo jiný může přijít záhadě na kloub? Nejbodřejší postavou je tovární mistr trezorové výroby Alois Boček (velmi dobrý Eduard Kohout), Fialův dávný kasařský parťák a bezstarostný veselý kumpán s neuvěřitelnými historkami pro své nevěřící učedníky. Nejnebezpečnější postavou je kasař Kosík (dobrý František Kreuzmann st.), bývalý Fialův všehoschopný společník. Výraznou postavou je také Fialův syn Karel (zajímavý Ivo Palec), elektrikář, natěšený na blížící se termín vlastního svatebního obřadu. Z dalších rolí: nespokojený místní náčelník SNB nadporučík Vejrych (zajímavý Josef Gruss), nevýrazný účetní státního podniku Sitex Háša (příjemný Josef Beyvl), hystericky rozezlený pokladník Sitexu Krumpera (zajímavý Josef Kemr), ostražitý ředitel továrny Sitex Prokeš (dobrý Martin Růžek), bývalý Fialův kumpán a na minulost rozezlený kostelník František Kilián (velmi zajímavý Eman Fiala), Karlova natěšená snoubenka Slávka Vokáčová (příjemná Jiřina Bohdalová), bojácně tichá sekretářka Sitexu Nováková (příjemná Ludmila Píchová), zmatený vrátný Sitexu Horák (dobrý Václav Trégl), či Slávčin rozverný otec (příjemný Ota Motyčka). Můžeme žehrat na nešikovnost tvůrce, ale nic to již nezmění. Herecké kreace zůstanou nezapomenuty, film nenadchne, ale i dnes potěší a zabaví. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Kriminálky nejsou úplně můj šálek kávy. Přesto jsem byl příjemně potěšen tímto pro mě neznámým filmem. Sice v první polovině herci spíše jen strnule koukali a odříkavali text, ale zápletka mě vtáhla do děje, takže jsem až do konce s napětím očekával, jak vyšetřování dopadne. V mnoha rolích se objevují výborní herci, kteří ale neměli moc prostoru (či chuti) předvést něco ze svého umění. Jen postava kapitána (Rudolf Hrušínský) mě zaujala především tím, že téměř neustále buď jedla, nebo pila kávu. Závěr filmu a rozuzlení případu mě velice potěšilo, i když tedy indicie vedoucí k dopadení pachatele bych rozhodně dohromady neposkládal a divil jsem se, že vůbec někdo ano. Trochu mi přišlo, že tvůrci filmu nostalgicky vzpomínají na dobu předválečnou, ať již obsazením postav či některými replikami. ()

Reklama

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Film průměrný, ale s nadprůměrnými herci. Námět rozhodně není nezajímavý, osudy bývalých mistrů kasařů, z nichž tři jsou polepšení (jeden z nich ovšem v podezření), jsou sice podány jen v náznaku, ale je vidět, že Sbory nápravné výchovy i jejich předchůdci uměli člověka převychovat. Nejuhozenější mi však připadal samotný začátek, od něhož se celý film vyvíjí. Vedoucí zabouchne trezor, v němž zapomene klíče. Nechápu, proč se tato záležitost neřešila ve dne a veřejně, vždyť o nic nešlo, prostě se mohl legálně požádat bývalý kasař, aby podniku v obtíži pomohl. Ale on to musel udělat tajně a v noci, aby pana Beyvla napadlo, že by toho mohl využít a v kase přímo na pokladně ukrást ukrást pohřešované peníze. Také to, že by kasu mohl udělat některý z Fialových bývalých kamarádů, moc nepřipadalo v úvahu, pokud by s nimi nebyl domluven, byla by to hrozná náhoda. ()

Rodriguez 

všechny recenze uživatele

Příjemná oddychovka na odpoledne. Ladislav Pešek coby bývalý kasař je přizván na otevření úředního trezoru, aby pracující lid něměl problémy. Jenže problém se objeví během 14 dní, kdy je ve vedlejší kanceláři nalezen vyloupený trezor. Stejný trezor, stejná práce, jen pachatel je jiný, ale to ještě veřejná bezpečnost v čele s Rudolfem Hrušínským neví. 55% ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

No tohle musíte brát s Véééélkým nadhledem. Komunistický manažer Kemr si nechá do sejfu zamknout nějaká lejstra pro politbyro a chudák esenbák Pivec shání kasaře jež by to otevřel aby soudruzi neměli průser. Píčovina to sice je ale naše herecká esa z toho udělala docela slušnou srandu. Nejvíc se mi líbil Fiala jako polepšený kasař nyní kostelník. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Ve scéně, kdy prochází Fiala (Ladislav Pešek) Prahou, mine stojan s plakátem k filmu Dobrý voják Švejk (1956), na němž je Rudolf Hrušínský, který se v roli policejního vyšetřovatele objevil i ve filmu Kasaři. (rakovnik)
  • Interiéry se natáčely v Ústí nad Orlicí a exteriéry v Praze, ačkoliv děj je situován do Týnce nad Vltavou. (zdeny99)
  • V roce 2008 k padesátiletému výročí vzniku filmu byl snímek zařazen do promítání jako hlavní bod Ústecko-orlického potěšení na festivalu dokumentárních filmů Na dotek. (zdeny99)

Reklama

Reklama