Reklama

Reklama

VOD (1)

V rádiu hraje Jefferson Airplane, píše se rok 1967 a Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg), profesor fyziky na klidné univerzitě na Středozápadu se právě dozvěděl, že ho jeho žena Judith (Sari Lennick) opouští. Zamilovala se do jednoho z jeho okázalejších známých, Sye Ablemana (Fred Melamed), který na ni působí rozhodněji než nesmělý Larry. V bytě s nimi bydlí jeho věčně nezaměstnaný bratr Arthur (Richard Kind), Larryho syn Danny (Aaron Wolff) je neustále v potížích a dcera Sarah (Jessica McManus) krade Larrymu peníze z peněženky a spoří na plastickou operaci. Anonym se ho snaží připravit o místo, jeden ze studentů ho uplácí a současně vydírá a sousedka odvedle ho mučí tím, že se opaluje nahá. Zoufalý Larry se vydá s prosbou o pomoc za třemi různými rabíny, aby mu pomohli vypořádat se s jeho problémy a stát se lepším člověkem. Seriózním mužem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (430)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Po dvou knižních adaptacích přišli Coeni opět s něčím osobitějším- v A Serious Man se vracejí k tématu židovství, přičemž židovské tradice zde mají hodně prostoru a samotný příběh se opírá o židovskou historii a náboženství – konkrétně se jedná o parafrází na Příběh o Jobovi, jehož „serióznost“ vůči bohu byla pokoušena skrze neštěstí, co na něho byla bezdůvodně snášena a to samé se děje i samotnému hrdinovi tohoto filmu, který je učitelem stejně jako oba rodiče Coenů. ___ Z formálního hlediska není o čem debatovat, film je skvěle natočený a hlavně má vypiplaný střih. Z narativního hlediska si Coeni opět zahrávají s diváckým očekáváním, jako tomu bylo například u Bartona Finka (nikdy odhalený Mcguffin v podobě balíčku) nebo Tahle země není pro starý (úplný závěr), tentokrát jsou ale k divákovi podstatně krutější - stejně jako Ďábel trápil Joba skrze bezdůvodné tresty, tak i Coeni divákům předkládají příběh, který je nedokáže uspokojit (protože nechce), neboť nenabízí odpovědi na kýžené otázky – rezignuje se zde na kauzalitu. Pokud Coeni v předešlém filmu Po přečtení spalte divákům neustále nabízeli vodítka, která později našla své užití v příběhu, zde naopak spousta vodítek za ničím nevede a některé linie končí ve slepé uličce, přičemž těm pozornějším své vypravěčské úmysly tvůrci odhalí už v polovině filmu – ve scéně u druhého rabína.___A Serious Man je možná tím nejméně sdílným filmem pro mainstreamového diváka, ovšem ten, kdo chce číst mezi řádky a přistoupí na hru bratří Coenových, tento film určitě docení. 100% ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Ovšem to se dá snadno vysvětlit. Příběh, jenž měl oscarovou nominaci za scénář a film roku, po divákovi žádá trochu zralosti, nikoli jen fanouškovskou lačnost po "dalších Coenech". Ostatně Seriózní muž se od "minulých Coenů" silně liší. Nemá jejich typickou zápletku, tedy amatéry zabředlé do zločinu, a navíc se odehrává na židovské půdě včetně prvků hebrejštiny a jidiš. Nicméně nesrozumitelnosti se není třeba bát, univerzálním jazykem Coenů totiž zůstává chytrý černočerný humor, kterému tu dali dosud snad nejhořčí, nejmoudřejší a nejméně efektní podobu.Seriózní muž začíná stylizovaným prologem ve stylu historického hororu, v němž se pojí duchařina se sekáčkem na led. Vlastní děj se pak odehrává v 60. letech, kam vtáhne skvělá hudba Cartera Burwella a ospalá nálada židovské školy, kde učitel zkoumá zázrak techniky – zabavené tranzistorové rádio. Vládne tu navenek vyrovnaný rytmus idylického předměstí – jenže hrdina, místní profesor v příznačném podání Michaela Stuhlbarga, se spokojeně jen tváří. A stojí ho to stále více sil. Vlastní děti ho přehlížejí, studenti vydírají, zkrachovalý bratr využívá a manželka mu zčistajasna oznámí, že odchází s jiným. ()

Reklama

HellFire 

všechny recenze uživatele

Před zhlédnutím filmu jsem o něm vlastně nic nevěděl. Možná proto je pro mě o to větším a příjemnějším překvapením. Sledovat rozpadající se život jednoho slušného učitele fyziky byla opravdu sranda, Michael Stuhlbarg mě opravdu překvapil. Ještě větší překvapení ale pro mě bylo, když jsem pohlédl na kolonku režie, protože filmy od bratří Coenů nejsou mým šálkem kávy. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Nekonvenčný Coenovci. A Serious man by som priradil k rovnakej zvláštnosti akou bol Barton Fink. Možno že s tým rozdielom, že A serious man pôsobí troška minimalisticky. Larry je smoliar. Smoliar s veľkým S. Hlavne preto, pretože nedokáže nič spraviť preto aby sa mal lepšie. Je ústupčivý, nerozhodný a po celý čas nechápe prečo práve on. Hľadá odpovede všade, kde sa dá, ale nikde ich nedostane. Len čo sa dostáva pred morálne a kariérne udalosti, ktorý celý paradox absurdít len viacej pomiešajú a neumožňujú mu zdolať akúkoľvek čo i len nepatrnú prekážku. Typický Coenovský koniec je jedinou črtou, ktorá robí z tohoto filmu Coenovské dielo. Vtipné vskuvky sú brané vážne a vážne zase vtipne. Je to zvláštne prepojenie všetkého čo by tento film mal mať a nemá, ale pritom je tak zvláštne pozerateľný, že pre fanúšikov nemôže byť sklamaným. Dokonca tam nieje žiadne sebakopírovanie a samoúčelnosť ako v predchádzajúcom Burn after reading. Rozhodne to nie je najlepší film, ktorý natočili, ale rovnako ako Barton Fink vám utkvie v pamäti práve preto, lebo ste čakali niečo iné. A kupodivu - a toto je na tomto filme to najlepšie - vám to vôbec vadiť nebude. Dokonca by som tvrdil, že si ho celkom užijete. ()

Bachy 

všechny recenze uživatele

Přeci jen bych přirovnání našel. Barton Fink mě donutil předlouhou dobu přemýšlet a postupem času jsem odhaloval další a další tajemství tohoto veledíla. Zde je to stejné. Coenové si získali davy přístupnějšímy filmy a pak je takhle krásně kopnou do hlav. Jak může být něco tak špičkového? Shrödingerova kočka požírá vše. Tohle je FILM! A je celkem slast koukat, jak místní hodnotitelé civí a nechápou. Lehká berlička pro ty ztracené: http://vortexfilm.blogspot.com/2010/08/jak-je-to-se-serioznim-muzem.html ()

Galerie (45)

Zajímavosti (7)

  • Je nejasné do jakého roku byl film situován; Rabín Scott má v kanceláři kalendář roku 1967, ale výběry the Columbia House zmiňované Dickem Duttonem (Santanův "Abraxas" a Creedence Clearwater Revival's "Cosmo's Factory") byly vydány v roce 1970. (c.tucker)
  • Právník přes trestní právo, kterého si Larry najal, Ron Meshbesher, je skutečný oblastní právník z Minneapolis. Je z firmy Meshbesher and Spence. Adresa na obálce Larryho účtu je skutečná aktuální adresa jeho praxe. (c.tucker)
  • Když Larry nahlížel do archu se známkami během konce filmu, bylo poslední jméno Mary Zophres. Zophres je kostýmní návrhářka tohoto filmu. (c.tucker)

Související novinky

OSCAR 2010 - výsledky

OSCAR 2010 - výsledky

08.03.2010

Většina filmových fanoušků bude nejspíš z “prohry” Avatara zklamaná. Není ovšem na škodu, že dala Akademie přednost filmu, který nejenže nebyl ani v nejmenším zamýšlený jako \"oscarový\", ale jeho… (více)

Reklama

Reklama