poster

O Elly (festivalový název)

  • Írán

    Darbareye Elly

  • Francie

    A propos d'Elly

  • Velká Británie

    About Elly

Drama / Mysteriózní

Írán / Francie, 2009, 119 min

Režie:

Asghar Farhadi

Scénář:

Asghar Farhadi
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (22)

  • kaylin
    ****

    Není to snímek strhující v americkém stylu, kdy Američané by z toho nejspíš udělali pořádně nabušený thriller, ale je to snímek, který je vedený v celkem lidské rovině, ale přesto zde je napětí z toho, že očekáváte, jak se lidé zachovají a jaká je pravda. Írán opět prokazuje, že má velmi schopné filmaře.(11.7.2017)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(7.6.2009)

  • DaViD´82
    ****

    Nemám sice co bych těm dvěma hodinám stopáže vytkl, ale i tak mám neodbytný pocit, že tomu něco chybí. Konkrétně (minimálně) hodina děje. Když to totiž začne být vůbec nejzajímavější, tak je rázem konec. Někam tento přístup sedne (pro příklad ostatně není třeba chodit daleko); sem však nikoli.(28.12.2011)

  • Radko
    ***

    O človeku sa paradoxne jeho príbuzní a priatelia často dozvedia oveľa viac až po tom, ako sa nečakane stratí. Podobne je to v prípade partie priateľov, ktorí sa rozhodnú stráviť pár dní pri brehu mora. Z príjemného predĺženého víkendu sa razom stane denná aj nočná mora po zmiznutí jedného z nich. Hľadanie zodpovednosti, viny, neustále napätie a stres otvára a prehlbuje pod povrchom bublajúce nedorozumenia, aby sa všetko zavŕšilo v prekvapivej pointe. Tá je pevne ukotvená v odlišných vzťahových väzbách iránskej spoločnosti. Civilné podanie príbehu a kamera vytvárajú dojem dokumentárneho prestrihu reálnej udalosti. Toto poňatie je zároveň najväčšou slabinou filmu. Emócie sú veľmi silné, to hej. Menia sa následkom dejových zvratov, nálezu osobných vecí, telefonátov. Plus nutnosť postarať sa o deti. Civilné poňatie prinieslo aj zopár hluchších, mierne predlžovaných scén, ktoré nedovolili úplné stotožnenie sa s príbehom a jeho aktérmi. Pozn.: sympatické bolo prijatie núdzového riešenia v úvode, v podobe neudržiavanej chaty na brehu mora. Dom bez postelí sa akceptoval potom, ako vysvitlo, že pôvodne objednaný bungalov by bol k dispozícii len jednu noc.(8.2.2015)

  • Rosomak
    ***

    Skupina přátel se vydává ke Kaspickému moři, kde chtějí strávit několik klidných dní. Drama začíná, když jedna z dívek zmizí neznámo kam a skupinka mladých lidí začne řešit jak se s nejistou situací vyrovnat. Předností filmu jsou určitě skvěle napsané charaktery postav a pomalu vygradované konverzační scény. S ubývajícími minutami filmu odhaluje skupinka dříve zatajované informace ukazující tragickou událost ve zcela nové perspektivě. A právě to, že se postupně dostáváme k racionálnímu vysvětlení, postupně ubírá filmu na jeho zajímavosti, protože pokud byl zpočátku divák držen v pozornosti tím, že měl jen minimum informací, jejich osvětlení mu pomalu celý film zplošťuje do tuctového dramatu s nádechem detektivky.(10.7.2009)

  • sochoking
    ****

    Zaujímavé bolo pozorovať, ako sa z nesympatických postáv stávajú ešte viacej nesympatickejšie postavy.(29.1.2017)

  • Bubble74
    ****

    Ani památky po zaprášených pustinách, tragických osudech bídných vesničanů, dojemných dětských kukadlech či všudypřítomné poetické symbolice. Farhadi se pokusil o převrat v íránské kinematografii a natočil psychologické drama, které se dlouho tváří jako hollywoodský thriller. Vidíme moderní Írán, společnost, která se na první pohled neliší od té naší. Mladí lidé střední vrstvy, kteří se oblékají, baví, užívají všech radostí života stejně jako my. Ženy už nejsou poslušné, nesvéprávné marionetky, zahalené po špičku nosu nekonečnou metráží látky, ale vzdělané, mužům rovné myslící bytosti. Jenže v nábožensky fanatickém státě to nikdo, komu je život milý nesmí s liberálností přehánět. Farhadi si je toho dobře vědom, proto podržel politický podtext na uzdě a v závěru raději přeskočil rapidně žánry a napínavě vybudovanou zápletku zlikvidoval zatuchlými mravními výčitkami. Musel prostě své hrdiny za jejich západní životní styl pokárat, nechat je stanout nad propastí mezi modernem a tradicí a polapit je do sítě morálních dilemat. Protože takové je i v 21. století žalostné jádro Íránu, kde cenzura čouhá z každého kanálu a cesta za mříže je neuvěřitelně snadná.(5.12.2011)

  • ScarPoul
    ****

    Typický Farhadi. Pomaličky a citlivo rozpracováva príbeh, ktorý stavia na základných ľudských prejavoch. Na civilnosti a hereckom prejave a zároveň v sebe nesie akýsi skrytí smútok a melanchóliu. Jeho filmy mám rád. Ťahajú ma do sveta, kde nič nie je ľahké a kde akékoľvek drobné rozhodnutie môže mať nedobré následky. Je to akási óda na život. Snaha nájsť tam niečo silné a skutočné. Hoci samotná téma má toho pramálo spoločného s niečim krásnym. Kamaráti a dialógy. Šum mora, ktorý ako zlovestný umieračik začne výrazne liezť na mozog a akási snaha pochopiť, prežiť a akceptovať pocit, ktorý nastal a nikdy už nezmizne. Zanechalo dojem. Golshifteh Farahani si zaslúži viac takýchto rolí.(19.4.2019)

  • Chrysopras
    ***

    Nakažlivá rodinná zpěvavá radost, vystřídaná napětím a bezmocí. Zajímavý mix z exotického prostředí s perskými kráskami. Strhnout mě ale úplně nedokázal. ( 44. KVIFF )(15.7.2009)

  • danliofer
    *****

    Perfektně rozehrané konverzační drama, v němž už je patrná režisérova silná schopnost vybírat si provokativní náměty a nikoho z hlavních představitelů nešetřit. Níže se tu v jednom komentáři praví, že se v závěru režisér něčeho bojí a hrdiny nechává sebezpytovat snad z politických důvodů, aby to mohlo projít "revolučně-kulturní" cenzurou. Já si ale myslím, že to sebezpytování nemá s podobnými důvody nic společného. Nikdo z hrdinů se nesebezpytuje za to, že by snad žili o něco moderněji, a tudíž blíže našemu euro-americkému modelu, a za to si pak sypali popel na hlavu. Došlo k tragédii, za kterou je třeba nést zodpovědnost a která rozkrývá určité podhoubí specifik nahlížení na milostný život v íránské společnosti, který v mnohém vychází z nějaké historické tradice a nejen z hlav duchovních... Jen by mě osobně zajímalo, zdali si ženy v Íránu nesundávají šátek ani v soukromí domova, a je-li toto ve filmu nějak poplatné předepsané "duchovní etiketě".(19.2.2012)

  • Aljak
    ***

    Film by som skôr pomenoval "Kde je Elly?" alebo ešte lepšie "KTO je Elly?". Ale táto 2-hodinová psychologická dráma o výlete dávnych priateľov k moru mala naozaj čo povedať. Len škoda, že dlho-predlho trvalo kým sa film poriadne rozbehol (aj keď tento jav sledujem pri všetkých Farhadiho filmoch) - no po dlhej a trochu slabšej predohre prichádza jadro filmu, ktoré bolo vyplnené nekonečným dialógom úvah, pochybností, obvinení a zisťovaní, čo sa vlastne stalo. Naozaj to celé nabralo kvalitný psychologický rozmer, ktorý bol krásne viditeľný na tých rozhovoroch a správaní všetkých zainteresovaných. Ale obrovská škoda je, že ten dlhý začiatok bol napokon na úkor konca, kde sme sa sotva dozvedeli vyvrcholenie, a zrazu STOP - záverečné titulky. A pritom by sa dalo pokračovať...(21.1.2014)

  • Aquarius
    *****

    Geniálne.(31.7.2011)

  • jamalka
    *****

    Zajímavý příběh natočený velmi naturalisticky, který nutí k zamyšlení a ukazuje typické jednání v krizových situacích.(13.7.2009)

  • vitekpe
    ****

    Docela dobra socialnepsychologicka sonda - aneb vemte skupinu lidi na opustene misto, predhodte jim nejake drama, a sledujte co to s nima udela. Natoceno opravdu moc pekne, a Vasi pozornost urcite udrzi - aneb "Elly zmizela..." 4-.(18.3.2012)

  • DannyBoy80
    ****

    Zajímavý námět z Iránu. Rozjíždí se to volně a když už se zdá, že to přejde v nudu, tak se vše trochu zvrtne. Pak si představujete pár scénářů jak by to mohlo být a až do poslední chvíle si nejste úplně jisí co a jak. Každopádně to co následuje je asi dosti ovlivněno iránskou kulurou, protože dle mě, například u nás by to probíhalo jinak. 75%.(17.5.2011)

  • honajz2
    ***

    Natočené je to skvěle, herci hrají taky dost dobře, ale problém je v příběhu. Samotný námět je zajímavý a mohl by ve filmovém podání vypadat dost dobře. Jenže tady se to bohužel strašně vleče a vůbec to není silné. Nedokáže to udržet nějaké napětí, protože se to prostě vleče. A když už přijde zajímavá část, skončí to. Někomu tenhle styl vyprávění sedne, mě bohužel ne. Ale kromě příběhové stránky je ten film dobrý. Takže 3*(10.6.2018)

  • sumperacek
    ***

    První půle filmu se dost pomale rozbíhá a nudí. Druhá je už svižnější.(7.7.2009)

  • thanks
    ****

    Tragický snímek, který Vás dokáže vtáhnout. Skvele prokresleni psychologie jednotlivých postav, zachycení paniky, strachu, beznaděje, i postupné odkrývání skrytých pravd, vytváří ze snímku krásnou mozaiku. Smutný, přesto krásný film na zamyšlení. Ovšem Antonioniho Dobrodružství je dle mého stále lepší.(5.7.2009)

  • Hank
    *****

    Dost možná jeden z nejlepších íránských filmů o Íránu, Íráncích a jejich pojetí tradic a rodinné cti. Neskutečně civilně a přitom precizně zahraný snímek, kterému na evropské srozumitelnosti trochu ubírají pro nás hůře pochopitelné kličky a kudrlinky, které aktéři vymýšlení předtím než informují rodinu o úmrtí. O co více je Elly tajemnější, o to více je následné rozplétání zajímavější a napínavější. Suma sumárum, film rozhodně nenutí, dokáže vtáhnout a maximálně zaujmout...a plus ty nádherné íránské krásky!:)(2.3.2010)

  • yatan
    *****

    Prvodtriedne napisany scenar, s prvotriednymi hereckymi vykonmi a zaujimavou myslienkou. Ide ale o pomalsi film, s dramatickou zapletkou a velmi citlivou reziou. Farhadi je vynimocny talent.(23.9.2015)

  • Cerebrum
    ****

    Írán je mojí srdeční zemí. Krásná krajina, inteligentní a pohlední lidé, ale bohužel nesmlouvavý režim, který potlačuje radost a ostatní vymoženosti "západního života". Když se skupina přátel rozhodne si tuto radost dopřát, ví, že dělají něco riskantního, ale nemohou jinak. Právě tyto scény normálního žití jsou nejsilnějším jádrem filmu - a vlastně patří do toho kouzelného obcházení nesmyslných příkazů, které generace bohatších mladých Íranců praktikuje. Ať už jsou to luxusní hidžáby, které zakrývají jen to nejnutnější nebo upuštěné telefonní číslo. Bohužel záhy přichází trest a to podle rigidních pravidel íranské společnosti naprosto spravedlivý. Morální prohřešek je nepřípustný a pravda je to, co přísaháme na Korán. Tento film je vynikající psychothriller s vynikajícími hereckými výkony a zároveň velmi civilní, ale zároveň velmi koukatelnou atmosférou. Rozhodně mám chuť na další film podobného ražení.(21.3.2016)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace