• zdenny
    **

    Film nebyl o politických intrikách, jak jsem si původně přál. Bylo to prostě dilema, zda trestní odpovědnost ponechat nebo ji snížit na 14 let. Toto se filmu povedlo a "o tom" to byla pravda. Přesně takto se mladiství delikventi chovají a nejen oni zneužívají atmosféry humanizace takřka čehokoli pro své potřeby. Tyto děti se převychovat po dobrém nedají. Nedají se převychovat ani po zlém. Ale alespoň nemusíme mít špatné svědomí, že do něčeho ztraceného vkládáme naděje. Jsou lidé, kteří jsou od reality naprosto odtrženi a potom jim hra na kytaru připadá jako že by tento delikventík měl mít dobré srdce. Připadá jim, že v diagnostickém ústavu je to jako v koncentráku (tady byla holka úplně vedle). A nakonec jim připadá, že když řeknou matce alkoholičce, aby navštěvovala svého syna v děcáku, že ona se najednou změní. Otec celoživotní kriminálník, matka alkoholička - z tohoto spojení logicky nemůže vyrůst normální jedinec. Hlavní hrdinka na jednu stranu jakoby hájí zájmy těchto "zmetků", na druhé straně je pro ni pozůstalá (matka oběti brutálního trestného činu) obyčejná vyšinutá ženská. Tak jsem si říkal, že pokud takové lidi nepotká to samé neštěstí, nemohou se na tuto problematiku nikdy dívat reálně. Toto se mi nakonec splnilo a rázem se karta obrátila. Problém dnešní doby tkví v tom, že zde máme nespočet organizací hájící práva vězňů, mladistvých delikventů, nepřizpůsobivých občanů a dalších podobných skupin namísto toho, aby se někdo zajímal o problémy obětí trestných činů, o problémy pozůstalých a dalších. Pokud si toto neuvědomí politikové, bude to dopadat jako v tomto filmu, který ale z větší části byl opravdu hloupým pokusem. Postava, která byla naprosto reálná a dobře zahraná byla postava Jiřího Schmitzera.(9.4.2009)

  • petaspur
    ***

    Politika dohnaná ab absurdum. Čistočistá naivní politička (a dokonalá matka) chce na naléhání dcery zachránit černočerného delikventa a krutě se jí to nevyplatí. Veškeré postavy jsou dohnány do krajnosti a tím snímek výrazně ztrácí na věrohodnosti. Mohla to být zajímavá podívaná, ale Klíma musí za každou cenu šokovat, což je vzhledem k jeho práci úchylka naprosto pochopitelná (ale stále neakceptovatelná).(30.3.2009)

  • Historik
    ***

    Ano, bylo to prvoplánové, od začátku jsme věděli, co bude dál a jak to dopadne, ale na druhou stranu nikdo nemůže popřít, že takhle to chodí. Čili úplně odsoudit jako blábol to nelze. A jestli to je agitka, nebo bulvár, to už si každý přebere sám podle sebe. Rozhodně to nebylo žádné umění. Viděli jsme ale i dobré herecké výkony ve špatných kulisách. Televize zřejmě kompenzuje výpravnost některých titulů na titulech jiných. Tady to bylo vlastně logické. Klíma je z Novy, tedy od konkurence, takže musí být rád, že se to aspoň natočí.(30.3.2009)

  • Gemini
    **

    Pan Klíma si zase jednou řekl, že je načase být rozhněvaný stavem dnešní společnosti - a vzal to skutečně z gruntu. Až na čtyři osoby (hlavní hrdinku, jejího manžela a dceru, a pak už jen na rakovinu umírajícího spoluzákonodárce a rodinného přítele) jsou všichni více či méně sobečtí více či méně hajzlové a protispolečenské živly, s blížícím se koncem filmu se stupňuje míra hnusu, valící se naprosto ze všech stran, a na úplném konci už není důvod se mazat aspoň s nějakým reálnem (Jiří Schmitzer coby ředitel pasťáku, bránící se chovancům ozbrojeným železnou tyčí, má být odsouzen), hlavně že jsme pořádně šokující a plní beznaděje. Neříkám, že vyvrcholení filmu není ve své odpornosti působivé (zvlášť když je slečna Solaříková jakési moje guilty pleasure), a že postavy Lenky Vlasákové, Simony Stašové, již zmíněného Jiřího Schmitzera a především Bořivoje Navrátila nejsou dobře zahrané - obzvlášť posledně jmenovaný je skutečně libový parchant - ale ten film jako celek je prostě za každou cenu kontroverzní fraška, a s tím u mě opravdu nemá náděj uspět. 40% za herecké výkony a děkuji pěkně, myslím, že si reprízu nedám. PS: Že prý nejlepší televizní scénář roku (Cena ELSA pro Josefa Klímu)...no to teda děkuju pěkně ještě raz.(1.5.2009)

  • Slarque
    **

    Ano, je třeba se věnovat aktuálním a závažným otázkám. Ano, Lenka Vlasáková je jedna z našich nejlepších hereček a zaslouží si dostávat silné hlavní role. Ale jako základ dobrého filmu je potřeba ještě minimálně jedna drobnost – scénář, ze kterého by hned po začátku nebylo naprosto zřejmé, kam směřuje, a jedinou otázkou zbývalo, jak daleko jeho autor zašel. Bohužel, čekání na tuto odpověď nebylo zajímavé.(25.4.2009)