Režie:
Rodrigo CortésScénář:
Chris SparlingKamera:
Eduard GrauHudba:
Víctor ReyesHrají:
Ryan Reynolds, Stephen Tobolowsky, Samantha Mathis, Ivana Miño, Erik Palladino, José Luis García Pérez, Anne Lockhart, Tess Harper, Kali Rocha (více)Obsahy(2)
170 000 čtverečních mil pouště, 90 minut kyslíku. Není cesty ven. Tvůj osud není nikdy zpečetěn… Paul Conroy je civilním pracovníkem v Iráku, kde je unesen a pohřben zaživa - tak by se dal ve stručnosti shrnout strhující thriller z dílny španělského režiséra Rodriga Cortése. Příběh muže uvězněného pod zemí, kde má k dispozici pouze mobilní telefon a pár dalších věcí, je natočen velmi sugestivním a napínavým způsobem s místy až dokumentární přesností. Zdá se, že jeho osudem je být pohřben zaživa, ale s tím se nehodlá smířit a je rozhodnut bojovat do poslední chvíle… Logika děje je zde vztažena právě k žánru thrilleru a nikoliv k tomu, zda by k takové situaci mohlo v Iráku dojít. Vynikající představitel ústřední role, Ryan Reynolds, svým výkonem dokáže hodinu a půl udržet tempo i pozornost diváka. Ve filmu se objevují i zajímavé společensko-politické otázky vybízející k reflexi ozbrojeného konfliktu nejen v této arabské zemi. Již při svém uvedení na festivalu v Sundance se filmu dostalo nadšeného přijetí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (999)
Neuvěřitelné, že někdo dokáže natočit film s jedním jediným hercem, který se celý bez výjimky odehrává uvnitř rakve a který je přesto - opět celý - napínavý a vlastně strhující? Ano, Rodrigo Cortés to dokázal a já skoro ani nemohu uvěřit, že to funguje, přesto je tomu tak. Dramatu svým konceptem podobnému Telefonní budce sice musíte jako divák odpustit pár stěží uvěřitelných věcí - především extempore s plazem, neuvěřitelný dosah telefonního signálu a nerespektování fyzikálních zákonitostí, respektive stačí rozdýchat to, že hlavní hrdina všechno nevydýchal, ale když přistoupíte na režisérovu hru, dostanete skutečně originální biják. Svým vyzněním hodně protiválečný a z podstaty věci protiamerický, dávající za pravdu serveru WikiLeaks ... ()
Celý film odehrávající v jedné rakvi, ale Rodrigo Cortés si s tím poradil velmi působivě. Ryan Reynolds byl výborný, který táhne sebemenší detail do poslední minuty, které jsou velmi fascinující a strhující! Scény a pocit blížící se k smrti jsem ve filmu dlouho nezažil. K plnému hodnocení chybí opravdu málo. Doporučuji. ()
Telefonní budka horizontálně. Parádní thriller v němž mě z počátku štvalo, že je tolik politický, než mi došlo, že to bylo asi nejlepší možné scénaristické řešení (zkuste vymyslet dialogy, co udrží diváka u toho, aby hodinu a půl vydržel sledovat jen chlápka v bedně), následně jsem ocenila poukázání na to, jak jsou lidé z míst nejvyšších neschopní, nebo dokonce svině, co se týče pro ně bezvýznamných lidských životů. Čtvrtá hvězdička je za konec, který mě neuvěřitelně potěšil. Jinak také doporučuji film Oxygen s Adrienem Brodym, který mě svého času tak nadchl, že jsem si musela Buried sehnat co nejdřívě (holt jsem za ty roky dospěla k názoru, že několikahodinové umírání v bedně je jeden z nejdrsnějších způsobů smrti). ()
Jeden dobrý nápad, skvělý herce a povinnost splnit alespoň hodinu a půl stopáže. Koncept je zajímavý, ale bohužel není dotažený do konce (mě osobně vadí "venkovní" záběry na celou rakev včetně hlíny a divák tak ví...klaustrofobní kamera uvnitř bez těchto záběrů by byla lepší) a občas nudí jeho zjednodušení (příliš velká rakev, signál). Přesto Cortés svůj záměr zvládá dobře, buduje napětí a dává přičichnout k dostatku nečekaných motivů. Z Buried se totiž postupem času stává příběh nejen o jednom muži zaživa pohřbeném v rakvi, ale také o nepružnosti systému a amerických zvyklostech ("čisté ruce" firem, média, vyjednávání s teroristy), které si Cortés bere po telefonu "na paškál". Na samotnou logiku buď někdo zapomněl nebo nebo je pohřbena ještě o pár stop pod hlavním hrdinou. Škoda, snad příště ji vykoupeme... Jako horor ne, ale jako mučení mravence, který je pro společnost jen jedním z mnoha v celém mraveništi, to smysl má. PS: Ryan Reynolds a zelená barva jsou k sobě předurčeni:)) scény se zelenými chemickými světly jsou dobrý marketing pro Green Lantern:) ()
Beru zpět vše, co jsem kdy tvrdil o kulervoucích začátcích filmů: Buried hned po úvodních titulcích "vystartuje" s tak úderným knock-outem, že jsem se potmě svíjel nervozitou ještě dvacet následujících minut - absolutně nezapomenutelné. Zpětně - když teď hodnotím po dni - mě ještě příjemně zaráží, že všechno uteklo podivuhodně rychle - člověk by od filmu s tak jednoduchými kulisami čekal, že se bude nudit. Ne. Zářný příklad toho, co všechno se dá vytřískat z talentovaného herce a dobrého nápadu. Škoda těch několika papírem šustících scének navíc, ale moc se nezlobím... P.S. Konec by měl dostat každého, kdo nerad spoilery, a kdo si před shlédnutím nezjišťuje od snímku první poslední. ()
Galerie (39)
Photo © Lionsgate
Zajímavosti (15)
- Hudbu k filmu nahráli Filharmonici města Prahy pod taktovkou Adama Klemense. (Pepinec)
- Rozpočet filmu je menší ako 2 milióny dolárov. (Shakers)
- Film měl původně trvat pouhých 60 minut, ale když byla práva na film zakoupena studiem Lions Gate Entertainment, muselo se dalších pár desítek minut donatáčet. (Zdroj: Wikipedia.cz)
Reklama