Režie:
Rodrigo CortésScénář:
Chris SparlingKamera:
Eduard GrauHudba:
Víctor ReyesHrají:
Ryan Reynolds, Stephen Tobolowsky, Samantha Mathis, Ivana Miño, Erik Palladino, José Luis García Pérez, Anne Lockhart, Tess Harper, Kali Rocha (více)Obsahy(2)
170 000 čtverečních mil pouště, 90 minut kyslíku. Není cesty ven. Tvůj osud není nikdy zpečetěn… Paul Conroy je civilním pracovníkem v Iráku, kde je unesen a pohřben zaživa - tak by se dal ve stručnosti shrnout strhující thriller z dílny španělského režiséra Rodriga Cortése. Příběh muže uvězněného pod zemí, kde má k dispozici pouze mobilní telefon a pár dalších věcí, je natočen velmi sugestivním a napínavým způsobem s místy až dokumentární přesností. Zdá se, že jeho osudem je být pohřben zaživa, ale s tím se nehodlá smířit a je rozhodnut bojovat do poslední chvíle… Logika děje je zde vztažena právě k žánru thrilleru a nikoliv k tomu, zda by k takové situaci mohlo v Iráku dojít. Vynikající představitel ústřední role, Ryan Reynolds, svým výkonem dokáže hodinu a půl udržet tempo i pozornost diváka. Ve filmu se objevují i zajímavé společensko-politické otázky vybízející k reflexi ozbrojeného konfliktu nejen v této arabské zemi. Již při svém uvedení na festivalu v Sundance se filmu dostalo nadšeného přijetí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (999)
Ešte že vyšla okrem ruskej aj nemecká R5, tak som si to konečne mohol pozrieť. No ako to zhodnotiť? Chlapík v rakve len vkuse niekam telefonuje a to je vlastne celý film. Nemôžem však povedať, že by ma to nebavilo, akurát si nie som celkom istý, prečo ma to vlastne bavilo. Asi najmä preto, lebo som bol zvedavý, ako to skončí. Podľa mňa stála celá kvalita filmu najmä na záverečnom rozuzlení a to bolo O.K. (nebudem samozrejme spoilerovať). Celkovo nadpriemer, ale že by sa jednalo o nejakú pecku, tak to určite nie. Keby to bolo aspoň o pol hodinu kratšie, dopadlo by to o niečo lepšie, takto sa mi film zdal miestami trochu monotónny. Dám 4 hviezdy s prižmúreným okom (lebo 3 dávam za priemerné filmy), ale vo vlastnom záujme od toho nečakajte bombu, ako som čakal ja (kOCOUR to podľa mňa vystihol najpresnejšie). ()
Ryan Reynolds jako nejosamělejší člověk na světě (ač celým světem bedlivě sledován na Youtube), který si potřebuje vyřídit pár životně důležitých telefonních hovorů. Klaustrofobie dekády, ve které můžete vidět variaci na TELEFONNÍ BUDKU (hrdina uvězněný na jednom místě, životně důležitá komunikace přes telefon), ale ta stála na něčem jiném (hrdina je úkolován záporákem a veden tak k napravení svého křivého charakteru). Ne, že by tu Ryan taky nedostal nějaký ten úkol a nepochopil, že terorista nemusí být nutně fanatik, ale jen obyčejný zoufalý člověk jako on, ale je to o něčem jiném. Ultimátní minimalismus, atmosférické jako sviň, hodně silných scén, hodně znásilňování logiky a samozřejmě palčivá otázka, jak jen to proboha celé dopadne. ()
Tak toto sa zmáklo dokonale! V priestore veľkosti jednej rakve natočiť celovečerák, tu je potrebná určitá dávka majstrovskej zručnosti, ktorou Cortés pravdepodobne naozaj disponuje. S pocitom miestami slabších okamihov sa po väčšine filmu divák naozaj nenudí a sú mu porcované neskutočne depresívne dávky desivého príbehu, plného zúfalestva a beznádeje. Príbeh a dejová línia sa občas transformuje do tiesnivej nervydrásajúcej drámy, ktorá sa dotýka všetkého od nezmyselnosti vojny, cez ľudskú sebeckosť až po životné hodnoty. Určite som však čakal trošku lepšie vypracované dialógy, ktoré boli vďaka možnostiam dejovej línie nosným pilierom celého filmu. Reynoldsa som si v poslednom čase obľúbil aj ako charakterového herca a aj tu mi potvrdil svoje stúpanie na rebríčku hereckej kvality. 80%. ()
Poměrně odhodlaným chlapíkem musí španělský tvůrce Rodrigo Cortés být. Nacpat celý příběh do rakve je docela odvaha. Ocenit lze především to, že tvůrcům málokdy dojdou nápady, i když je škoda, že se tolik báli natočit třeba jen osmdesátiminutovou, a o to víc údernou jednohubku. Naštěstí ale divákům dopřávají, aby si mohli dokreslovat, co se nad zasypaným a pouze ležícím tělem hrdiny děje, jednoduše se mohou zorientovat, kdo nešťastníkovi volá a s jakým záměrem, i když nevidíme jejich tváře, protože kamera nevyleze z rakve. Nabízí nespočet všemožných úhlů, všemožných zoufalých grimas hlavního hrdiny (Ryan Reynolds roste, ale pár krůčků mu ještě pořád schází), několik hodně slušných momentů (předem čitelný a jasný, ale stále velmi dobrý závěr, rozhovor se zaměstnavatelem firmy, pro kterou hrdina filmu pracuje), ale vrchol alespoň pro mě nepřišel. Bohužel.. Pár kompromisů divák prostě udělat musí a přistoupit tak na režisérovu místy nelogickou hru (už jen ta zásoba vzduchu překračující zdravý rozum) je přímo povinností.. ale příjemnou!! 3 a ½.. ()
Beru zpět vše, co jsem kdy tvrdil o kulervoucích začátcích filmů: Buried hned po úvodních titulcích "vystartuje" s tak úderným knock-outem, že jsem se potmě svíjel nervozitou ještě dvacet následujících minut - absolutně nezapomenutelné. Zpětně - když teď hodnotím po dni - mě ještě příjemně zaráží, že všechno uteklo podivuhodně rychle - člověk by od filmu s tak jednoduchými kulisami čekal, že se bude nudit. Ne. Zářný příklad toho, co všechno se dá vytřískat z talentovaného herce a dobrého nápadu. Škoda těch několika papírem šustících scének navíc, ale moc se nezlobím... P.S. Konec by měl dostat každého, kdo nerad spoilery, a kdo si před shlédnutím nezjišťuje od snímku první poslední. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Rozpočet filmu je menší ako 2 milióny dolárov. (Shakers)
- Jedná se o film natočený na nejmenším prostoru. (luxik007)
- Během filmování se Rodrigo Cortés inspiroval filmy Provaz (1948) a Záchanný člun (1944). (žvanimírek)
Reklama