Kamera:
Jan Martin KozelHudba:
Tatiana MikováHrají:
Dan Přibáň, Jan Martin Kozel, Pavel Šimek, Klára Handrejchová, Aleš Jungbauer, David Novotný (vypravěč), Tomáš Šponar (vypravěč)Obsahy(1)
Sny – malé, velké, nesplnitelné… Kde ale je hranice nesplnitelného? Zkuste ji překročit a uvidíte. Tohle je vyprávění o jejím překročení. O cestě, kterou prý nejde uskutečnit. 20 000 kilometrů a jedenáct afrických států – Tunisko, Libye, Egypt, Súdán, Etiopie, Keňa, Tanzanie, Zambie, Botswana, Namibie a JAR. Afrika nás pohltila, sežvýkala a vyplivla. Ohromené, odrovnané, odhodlané se vrátit. Co obnáší projet ji v jednom z nejprimitivnějších aut, jaká kdy byla vyrobena? Co se dělo v trabantech a okolo nich? Jak jsme auta stavěli, jak jsme spali, co jsme jedli, co jsme opravovali, jak jsme opravovali, kdo nás naštval, kdo nás okradl i kdo nás potěšil. (Doc Alliance Films)
(více)Videa (1)
Recenze (291)
Moje první setkání s Danem Přibáňěm nastalo u jeho rozhovoru pro DVTV, kde mě překvapil svými smysluplnými a pohotovými reakcemi a vcelku rozumnými názory, rozhodl jsem se tedy prozkoumat jeho tvorbu. Hedvábnou stezku vynechávám a seznamuji se s Afrikou z pohledu z trabantu a jsem opět mile překvapen. V tomto barvitém cestopisu navštívíme pravděpodobně jedny z nejchudších koutů světa a jedním očkem mrkneme na život tamních domorodců, kteří jsou "sto let za opicema". Má to určitou poetiku, ale co oceňuji více, je vykreslení obtíží, které výpravu neustále potkávají. Dokolečka opravovat starou herku v nesnesitelných podmínkách, tak to klobouk dolů. Díky tomu se nám divákům daří cestu prožívat a doražení do cíle vnímat jako opravdové vítězství... 8/10 ()
Jasně tahle parta má můj respekt a fandím jím za to jak se postavili k větě "to nejde". Nepochybuju ani na moment, že to muselo být úžasný dobrodružství plný silných zážitků i když já bych do tohohle nešel, protože by mě naprosto jebalo půlku tý cesty řešit z jakýho důvodu se zase trabant vysral, chápu že to přesně patřilo k tomu hlavnímu dodružství, ale pro mě by bylo spíš pět neděl v baloně nad Afrikou. Pokud bych měl hodnotit tu akci a účastníky akce, dávám pět hvězdiček a říkám, jste frajeři a inspirátoři, leč já jsem v pozici diváka chtíc nechtíc musím hodnotit to, co jsem viděl a upřimně říkám, že tohel měl být serál, každá země minimálně na jeden díl, protože takhle to bylo v duchu : tahle země fajn - tahle země nefajn - tady se nám vysral trabant - tady lidi dobrý, tady lidi špatný - zase se nám vysral trabant, zkrátka strašně zkatkovitý, to si podobný dobrodružství ani Afrika nezaslouží, bylo to tak zkratkovitý, že už se autoři ani nezmínili, proč se k nim nepřipojil kamarád, kterýmu umřel tatínek, nedělali titulky k cizí řeči, jako dobrodruzi výborný, jako filmaři - dokumentaristé průměrný, věřím, že knížka by mohla bejt za pět. ()
Dlouho se mi na cestopis nekoukalo tak hezky, jako tady na tenhle o dvou Trabantech, kteří si to prodrandily skrz na skrz Afrikou. Hrozně jsem to těm cestovatelům přál, ale přiznám se, že i záviděl. Ano, není to hezká vlastnost, ale když to přiznám, tak proč ne. Který člověk, který má rád cestování, by jim tak úžasný výlet nezáviděl. Musel být úžasný. Vždyť ta parta prakticky zastavila svůj život zde v Česku. Studenti přerušili školu, pracující odešli z práce...a to jenom proto, aby si splnili sen a zažili zážitky, které se nikdy a za nic nedokáží zaplatit. A co je na tom nejlepší, udělali to pro diváky zábavnou formou. Afrika je různorodá, ale pokaždé se najde nějaký smysl pro humor...ať už ze života nebo v rámci samotných lidí, kteří se zde zdáli neuvěřitelně v pohodě. Takový samozvaný král rastamanů v centrální Africe asi mluví za všechno. Nicméně mě i dost překvapil fakt, že se ve střední Africe nachází velké množství českých vesnic, na které Češi vydělali svými penězi. Člověk si uvědomí, že jsem tu smsku taky kolikrát poslal a skutečně to v té Africe má smysl. Vedle domovské vlajky tak vlaje i vlajka Česká...děti se něco naučí a život tam tak budou mít o něco lepší, než by měli normálně. Jsem rád, že to má smysl. Nejen tuto skutečnost mi tento dokument dal. Dokázal mi ukázat Afriku dneška, kolikrát i humornou formou a donutil mě přemýšlet o životě, o tom, že bych jednou za život takovou životní pouť taky rád udělal. ()
Do kopce to nejede, z kopce to nebrzdí, občas se to spontánně rozsype a kdyby to v Etiopii zahnulo doleva, tak bych se konečně dozvěděl, zda je pravda, že se do trabanta vejdou všichni Somálci. Já se tedy hodně pobavil při sarkastických hláškách bláznů, kteří se svým šíleným pokusem vzepřeli tomu, že něco nejde a udělali to. Klobouček dolů a kdyby se při filmu víc věnovali splašeným koním pod bakelitovou kapotou, či boji s domorodou byrokracií, na úkor dokumentárně okoukané africké reality, tak bych s pátou hvězdou neváhal. Ale kdo by dokázal odolat pokušení, když se vedle něj promenáduje lev, když ho okrádá opice, když se koupe hroch nebo když ho očumuje velbloud? Já asi taky ne, ale ta skutečná síla je prostě v trabantech. ()
Dokumenty by měly být o zajímavých věcech a plné překvapení. Scénář napíše život, o režii se postará realita a herci jsou nahrazeni lidmi, kteří mají co říct nebo ukázat. Proto tady nehodnotím kvalitu kamery, ani hudbu. Přejet Afriku trabantem se mi jeví jako dobrý nápad. Partička odvážlivců je sympatická, pohodová a nechybí jí odhodlání předsevzetí splnit. Z filmu jde cítit dobrodružství a je vidět, že se naši cestovatelé nebáli poznávat. Mých 5* je za odvahu, trpělivost, pevné nervy (!!!!) a perfektní cestopis. Díky! ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize

Zajímavosti (13)
- Na otázku proč se expedice vyhnula Demokratické republice Kongo a Zimbabwe odpověděl ´“náčelník´´ a vedoucí expedice Dan Přibáň přibližně takto: „No Demokratické republice Kongo se vyhýbáme, protože nám to nepřijde úplně bezpečný a Zimbabwe, protože Mugabe je prostě blb a všechny ty peníze, které bychom tam dali, by šly do toho režimu.“ (heyda)
- Ujetá trasa: 19 640 km + 230 km na korbě náklaďáku (heyda)
- Závady EGU (expediční trabant): rozbitá volnoběžka, totálně zadřený motor, rozhozený karburátor, rozbité zadní okno, utržený zadní nárazník, potlučená zadní světla, ohnutý přední nárazník, ovládání dálkových světel, uklepané závěsy výfuku. (heyda)
Reklama