poster

Trabantem napříč Afrikou

Dokumentární / Road movie

Česko, 2010, 96 min

Scénář:

Dan Přibáň
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • H34D
    ****

    Moje první setkání s Danem Přibáňěm nastalo u jeho rozhovoru pro DVTV, kde mě překvapil svými smysluplnými a pohotovými reakcemi a vcelku rozumnými názory, rozhodl jsem se tedy prozkoumat jeho tvorbu. Hedvábnou stezku vynechávám a seznamuji se s Afrikou z pohledu z trabantu a jsem opět mile překvapen. V tomto barvitém cestopisu navštívíme pravděpodobně jedny z nejchudších koutů světa a jedním očkem mrkneme na život tamních domorodců, kteří jsou "sto let za opicema". Má to určitou poetiku, ale co oceňuji více, je vykreslení obtíží, které výpravu neustále potkávají. Dokolečka opravovat starou herku v nesnesitelných podmínkách, tak to klobouk dolů. Díky tomu se nám divákům daří cestu prožívat a doražení do cíle vnímat jako opravdové vítězství... 8/10(28.10.2016)

  • Kosmik 1
    *****

    No páááni! Tak tohle je extra třída v dokumentech. Alespoň v našich luzích a hájích je to něco nevídaného. Neskutečné, co tihle chlapáci a jedna slečna dokázali s trabantama. Fakt jsem čuměl, jak se dnes a denně potýkali s rozmary přírody, ale hlavně s technikou (jednou výfuk, potom zase brzdy, pak kolo, tam svařit tohle, tam zase tamto...). Opravy prováděné někde v pr.elích světa, často v úmorných vedrech (což z dokumentu není až tak znát, ale skutečně tam mohlo někde být i +50°C) a na koleně. Místo heveru kus klády. No prostě dokázali něco, do čeho by se nikdo jen tak nepustil a v trabantech najeli téměř 20.000km napříč Afrikou. Často v místech, kde nikdy nebyla cesta, v poušti, v bahně, v šutrech... Pro mě tedy v dnešním dni větší zážitek a dobrodružství než s Rivaly v F1. Potěšilo mě, že dokument byl pojatý velmi humorně a celá posádka hýřila vtipem a chrlila každou chvíli neskutečné hlášky. "Trabant... technicky je jednodušší snad už jen kolo." :D Nejvíc jsem si užíval Súdán a samozřejmě závěr naprosto parádní. Opravdu smekám, strašně mě to dojalo. 100%(1.3.2014)

  • Malarkey
    *****

    Dlouho se mi na cestopis nekoukalo tak hezky, jako tady na tenhle o dvou Trabantech, kteří si to prodrandily skrz na skrz Afrikou. Hrozně jsem to těm cestovatelům přál, ale přiznám se, že i záviděl. Ano, není to hezká vlastnost, ale když to přiznám, tak proč ne. Který člověk, který má rád cestování, by jim tak úžasný výlet nezáviděl. Musel být úžasný. Vždyť ta parta prakticky zastavila svůj život zde v Česku. Studenti přerušili školu, pracující odešli z práce...a to jenom proto, aby si splnili sen a zažili zážitky, které se nikdy a za nic nedokáží zaplatit. A co je na tom nejlepší, udělali to pro diváky zábavnou formou. Afrika je různorodá, ale pokaždé se najde nějaký smysl pro humor...ať už ze života nebo v rámci samotných lidí, kteří se zde zdáli neuvěřitelně v pohodě. Takový samozvaný král rastamanů v centrální Africe asi mluví za všechno. Nicméně mě i dost překvapil fakt, že se ve střední Africe nachází velké množství českých vesnic, na které Češi vydělali svými penězi. Člověk si uvědomí, že jsem tu smsku taky kolikrát poslal a skutečně to v té Africe má smysl. Vedle domovské vlajky tak vlaje i vlajka Česká...děti se něco naučí a život tam tak budou mít o něco lepší, než by měli normálně. Jsem rád, že to má smysl. Nejen tuto skutečnost mi tento dokument dal. Dokázal mi ukázat Afriku dneška, kolikrát i humornou formou a donutil mě přemýšlet o životě, o tom, že bych jednou za život takovou životní pouť taky rád udělal.(14.6.2011)

  • dopitak
    *****

    Pouštěli jsme si to původně "na usnutí", ale protože byla sobotní noc a hlavně se jedná o zajímavý film, nebyl problém to dokoukat. Zajímalo by mě, z jakého množství celkového natočeného materiálu se stříhalo (tipuju asi dvacetinásobek konečné stopáže) a jak expedice řešila dobíjení elektroniky (všechno šlo přes autozapalovač?). A přiznám se, pro trabanty máme rodinnou slabost, děda dlouhá léta pilotovat bílý Combi 601, a kvůli nespolehlivému startování jsem tlačil mockrát.(13.1.2013)

  • Frajer42
    *****

    Po filmařské stránce mnohem propracovanější počin než Hedvábná stezka. Tady už se rozhodně dá hovořit o dokumentu. Dokonce velmi dobrém. Vlastně ani nemám, co bych vytknul. Dokument je extrémně zajímavý. Přibáň a spol jsou hrozní sympaťáci a moc jsem jim přál, aby znovu pokořili slova, že to nejde. Cestu jim naplánoval sám život. Po cestě potkávají hrozně zajímavé lidi, a dokonce naráží několikrát na českou stopu. Nepotkávají je samozřejmě pouze příjemné zážitky. Písek střídá bahno, bahno střídají extrémně vysoké teploty. Cesta místy vypadá takřka nesjízdně. Trabanty je třeba na každém kroku opravovat. Trabanty však pohání obrovské odhodlání zúčastněných. Když zrovna trabant neodmítá spolupracovat, tak se najde nálada na vtípkování. Na podobnou cestu bych nejspíš nenašel odvahu a všechny zúčastněné moc obdivuji. Ke všemu je tento dokument silně motivační. Už se nemohu dočkat až se mi dostane pod ruce poslední díl trilogie. Věřím, že se bude opět na co koukat.(1.5.2014)

  • - Expedice jela trasu: ČR, Německo, Rakousko, Itálie (nalodění v Janově), Tunis (vylodění), Libye, Egypt, Súdán, Etiopie, Keňa, Tanzanie, Zambie, Botswana, Namibie a Jihoafrická republika. (heyda)

  • - Na otázku proč se expedice vyhnula Demokratické republice Kongo a Zimbabwe odpověděl ´“náčelník´´ a vedoucí expedice Dan Přibáň přibližně takto: „No Demokratické republice Kongo se vyhýbáme, protože nám to nepřijde úplně bezpečný a Zimbabwe, protože Mugabe je prostě blb a všechny ty peníze, které bychom tam dali, by šly do toho režimu.“ (heyda)

  • - Průměrná spotřeba benzínu se během výpravy vyšplhala na 6,5 l/100 km. (MTHRFCKR)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace