Kamera:
Joris KerboschHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Huub Smit, Tim Haars, Wesley van Gaalen, Steffen Haars, Flip Van der Kuil, Nicole van Nierop, Ruud Matthijssen, Lars Boekhorst, Bart de Rijk (více)Obsahy(1)
Partičke kamarátov z mesta Maaskantje sa jedného dňa prihodí niečo strašné. Všetci z dôvodu finančnej krízy stratia robotu, nešťastnou náhodou pár z nich príde aj o svoj domov a peniaze, ktoré im ešte ostali, veľmi rýchlo minú. Bez financií to však v dnešnom modernom svete nejde, preto sa rozhodli neplatiť za nič a všetko si brať zadarmo, bez ohľadu na následky. (Ba-nny)
(více)Recenze (200)
Tady se nezastavuje před ničím. Těžko tyhle lemply k něčemu přirovnávat. Napadá mě šílenec s nunčakama z filmu Přízračný svět (ghost world), řízlý videoklipem s beastie boys http://youtu.be/evA-R9OS-Vo a možná trochu Jack-Ass. Opravdu nevím o ničem jiném, co by mohlo podobným způsobem pobuřovat a zároveň pobavit. Možná snad jen Family Guy ale to je vlastně seriál pro předškolní věkovou hranici. Nepříjemné scény např. s pejskem jsem ochotný překousnout, tohle bylo TURBO! Neopakovatelná záležitost, KUT! ()
Tak jsem se na film těšila, jakmile jsem si přečetla nástin děje a tak mě zklamalo, když jsem zjistila, že hlavní hrdinové jsou banda totálně nesympatických vypatlanců, jejichž chování mě celý film neuvěřitelně sralo a dokonce mi připadalo, jako by se film snažil zachycovat chování našich nepřizpůsobivých občanů, a to daleko věrněji než takový Roming. Největší zklamání poslední doby, celý film jsem byla zhruba fifty fifty znuděná, či znechucená a jediné, co mě na celém tomto veledíle pobavilo, byl ten vytůtanej kamioňák. ()
Buran nezná ras ni hranic. Tahle pětice pochází z nizozemské díry někde u Sint-Michielsgestel, jeden z nich vypadá jako vidlácká verze Legolase, druhý zase jako mladicky rebelský sociolog Jan Keller a je s nima jako dost prdel. V závěru už je to možná až moc úlet, ale rozjíždí se to hodně kulervoucně a vaše bránice dostane pěkně zabrat. Obzvláště nejste-li zapšklí velkoměšáci a uznáváte, že i buranští maloměšťáci jsou taky lidi , svérázní a mnohdy i dost zajímaví, občas až sympatičtí. "Keller" mě dost rozsekával, stejně jako dvoučlenný televizní štáb se služebním bicyklem. Sakra, já proti Troškovi v podstatě nic nemám, ale kdyby měl alespoň trochu koule a jeho současné komedie škubaly čelistmi a vypadaly alespoň z půlky jako tohle. ()
Šílená jízda pěti trotlů zaseklejch někdy v 90tým roce. Je to nehorázná úchylárna, hovna po zdech, sociální dávky, Rikkert a jeho stoletá Manta (to auto jsem vždycky chtěl), a hlavně nejinteigentnější kamioňák co jsem kdy viděl. Na řadu přijde i pár průstřelů těla, dokonce i hlavy. Pro člověka,kterej se chce pobavit a nechce u toho moc přemejšlet, nebo spíš vůbec, ideální film. Občas je to potřeba. 75% P.s: hudba Junkie XL (třeba novej MAD MAX ) ()
Galerie (12)
Photo © Constantin Film
Zajímavosti (5)
- Flip Van der Kuil povedal vo filme len jednu vetu: "Ešte kartón cigariet." V čase:17:05. (BAM)
- Po záverečných titulkoch nasledujú nevydarené scény. (figis20)
- Auto, které ve filmu používá Rikkert van Boven (Wesley van Gaalen), je zelený Opel Manta Gsi 1978. (TheDon)
Dost možná nejvtipnější film, co jsem kdy viděl. Proti tomu, co se tu děje, jsou všichni ti sandlerové, rogenové a apatowové úplný nazdárci. Mám pocit, jako bych se díval na hrubozrnný animák Beavis and Butt-head, akorát v hrané podobě. Řečeno slovy bývalého amerického velvyslance pro OSN Daniela Moynihana: „Chovanci tu převzali vedení ústavu pro duševně choré.“ ____ Zajímavou hádanku či dokonce šifru skýtá otázka, jestli jsou New Kids Turbo politicky nalevo, nebo napravo. Když pomineme dokumenty, které hledají příčiny světové finanční krize, a vezmeme v potaz filmy, které se věnují hlavně jejím důsledkům, máme tu jak díla z pravicového tábora v čele s americkou drámou Lítám v tom, kde jsou hrdinové ti, co z práce vyhazují, tak díla ryze levicová jdoucí ve stopách socanské Evropy jako Louise-Michel, kde jsou za hrdiny ti vyhození. Otázka je, kam na téhle ose umístit New Kids Turbo, protože ač by se zdálo, že film, kde hrdinové odmítají pracovat a nezdráhají se dehonestovat pořádkové síly, patří zřetelně doleva k anarchistické komedii Louise-Michel, věc je nepoměrně složitější. Možná se tímhle filmem Holanďani spíš vysmívají flákačům a různým Maročanům, Kameruncům a dalším, které si za ta léta do země natahali, a jejich svobodomyslnost jim akorát nedovoluje pojmenovat věci přímo. Holanďani stejně jako Finové stavící na nejzdravějších ekonomikách v Evropě se vyznačují silnou protestanskou náturou a maňána v podobě liknavých jižních národů jim nejenže leze dost silně krkem a de facto opakuje konflikt z třicetileté války, kde proti sobě stáli Nizozemci a ultrakatoličtí Španělé, ale produkuje na tamní politické mapě i pravicové populisty, jako je Geert Wilders nebo Tim Soini. Zařazení filmu doprava by nasvědčovala i jeho ohromná popularita v Německu, jehož obyvatelé rovněž odmítají cálovat dluhy jižních států, které tu zastupuje pětice hrdinů. Přesto považuji New Kids Turbo za levicový film, a to ze dvou důvodů – vývoj hlavních postav a počínání televizního reportéra. Ale popořadě. ____ 1, Klíčová otázka zní, jestli je ona pětice kamarádů z filmu kladná, nebo záporná. Poznat ve filmech padoucha zpravidla není příliš těžké, tady to ovšem očividně tak snadné není. Tehdy přichází vhod jednoduchá mnemotechnická pomůcka: záporáci se ve filmech poznají podle toho, že se nevyvíjejí a zůstávají konstantní od začátku do konce, kdežto kladné postavy procházejí výraznější změnou a nějakým vývojem. Tady je třeba policajt pořád za hlupáka, zatímco každá z pěti postav má své momenty a projde určitou menší proměnou. Proto jsou poznámky o absenci příběhu mimo, jelikož pomíjejí, že příběhy se odehrávají doslova uvnitř každého z oné pětice, které máme pořád před očima. New Kids Turbo tak připomíná starý socialistický vtip o robotníkovi, který si každý den z práce odnáší kufřík. Robotník má pověst zloděje, nicméně stráže, kteří kufřík vždy otevřou a prohledají, nikdy nic nenajdou. To, co robotník odcizuje, jsou samozřejmě samotné kufříky – jinak řečeno příběh tu nesou vyvíjející se postavy, jen film to running jokey a cykličností chytře zakrývá. Oproti tomu záporáci zůstávají konstantní. Zlo tu je s námi odnepaměti, mění se jen dobro a prostředky, jak s tímto zlem nakládáme. Asi nejgeniálnějším způsobem si tuto stálost zla uvědomil Hans Zimmer, který v TDK přisoudil Jokerovi leitmotiv o jedné jediné notě. Slyšet jej můžeme už v prvním záběru při nájezdu na záhy rozbité okno. Joker se také nemění, jeho charakter neopisuje žádný oblouk, a my vlastně nevíme, co udělá příště a co je klíčové, neřekne nám o tom nic ani hudba. Zimmer je na tento podkres postavy jaksepatří pyšný a jakbyne, když by mu to většina producentů/režisérů zatrhla a vyhodili ho s tím, vždyť podhodit postavu v obřím letním blockbusteru něčím takovým se přece nedělá… osvícenec Nolan mu to schválil. ____ 2, Druhý důvod, proč má New Kids Turbo přece jen blíž k Louise-Michel než k Lítám v tom, zosobňuje jedinečným způsobem postava reportéra. Ve scéně, kde pětice hrdinů bojuje s protiteroristickou jednotkou, se objeví úžasná dvojice záběrů: zatímco jedna z postav má na ramenou bazuku, reportér má na ramenou kameru. Podobný match-cut známe například z Kubrickovy 2001, kde se přestřihne z letící kosti na letící vesmírnou raketu, zatímco tady to je střih z bazuky na kameru. Kamera coby zbraň, to bylo přece vždycky krédo militantních a angažovaných dokumentaristů jako Joris Ivens nebo John Grierson. ____ Co do hudby tu máme trojí: za prvý extrémně rychlý raveový beaty á la Scooter, kteří dokonce speciálně pro film předělali svůj single Friends. Za druhý 90kový eurodance, byť malinko svižnější a inovovanější o fakt, že ženské vokály sice zůstávají, ale mužský rap jakoby zajišťuje těch pět MCs típků. Tahle hudba se ozývala v Holandsku asi ze všech těch Opelů Manta, co vlastní jedna z postav, a film to očividně úspěšně paroduje, ale současně na tom staví i svůj drive. Na svědomí to má DJ Paul Elstak, což je ten chlápek z úplného závěru, kde doslova spadne z nebes a potvrdí tak přímo slogan Faithless „God Is a DJ“. Myslím, že nejeden diskant a metrosexuál v některých pasážích filmu vyskočí ze sedadla a dá se do trsání. Jako já. A konečně za třetí tu máme samotnou nediegetickou instrumentální hudbu od Holkenborga, která vtipně zesměšňuje okázalé herojské melodie, ale má svoji nepopiratelnou kvalitu a tvoří příjemný kontrapunkt k raveovému či technařskému duc duc duc duc. Soundtrack je tak bujarou kombinací skladatelské práce a djské. ____ Kamioňák. Honk, honk. Cunt! () (méně) (více)