poster

Ledová archa

  • USA

    Snowpiercer

  • Jižní Korea

    설국열차

  • Jižní Korea

    Seolgug yeolcha

  • Francie

    Snowpiercer, Le Transperceneige

  • Austrálie

    Snowpiercer

  • Velká Británie

    Snowpiercer

Sci-Fi / Drama / Thriller / Akční

USA / Jižní Korea / Francie / Česko, 2013, 126 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Jedno z nejčistších převedení videoherní vyprávěcí struktury do filmu. Hrdinové postupují neustále vpřed, od boje holýma rukama se přes sečné zbraně a oheň propracují až ke zbraním střelným a k výbušninám. Každý vagón (mise) má výrazně odlišný design a jako odkaz k herní estetice můžeme chápat také POV záběry s noktovizory. Po každé akci přichází odměna v podobě dějotvorných informací o některé z postav a jejích motivacích (které se různí – děti, droga, pomsta –, díky čemu můžeme ze semknutého kolektivu zřetelně vydělit jednotlivce). ___ Přehlednost a plynulost vyprávění ale není dána pouze jeho rozsekáním do mnoha menších celků. Přestože je od začátku naprosto jasné, kam děj směřuje (ano, dopředu), různými náznaky, odbočkami a elipsami jsme neustále drženi v očekávání a překvapováni (například se můžeme nesprávně domýšlet, že lůze z konce vlaku chybí některé končetiny pro to, že jim byly „umrznuty“). ___ Přímočaré klestění cesty vpřed je kromě výtvarných kontrastů (barevný „šok“ v podobě školní třídy) oživováno nečekanými vpády jiných žánrů (brutální řež přerušena přivítáním nového roku, muzikálová vsuvka s dětmi) nebo nešablonovitým jednáním postav (ne všichni kladní hrdinové se vždy zachovají „lidsky“). Bong nám přitom nesděluje nic, co nepotřebujeme (nebo nebudeme potřebovat) vědět k pochopení protagonisty a na něj vázané hlavní dějové linie a každou zdánlivě nadbytečnou informaci, zprostředkovanou verbálně nebo vizuálně, dříve či později zužitkuje (zápalky, sněhová vločka, lední medvěd, dialogy jiných postav s Curtisem). ___ Rychlost, s jakou se střídají jednotlivé vagóny, odpovídá množství údajů, které musí být sděleny. V polovině filmu Curtis správně říká „Můžu jít rychleji“ a tempo se skutečně zrychluje (častěji je například stříháno do krajiny vně vlaku) a důležité postavy začínají umírat s větší kadencí. ___ Směr vyprávění sice slibuje vyústění do naivně revolučního sociálního dramatu, jakým bylo Elysium, ale ideologická pozice, kterou forma Curtisovi nakonec přisuzuje, není jednoznačná. (Ani nastíněné zřízení ostatně nemá jednoznačně fašistické znaky. Kromě eugenického přeměřování dětí nebo kapitalistického proměnění člověka v nahraditelnou součást výrobního mechanismu jsme také svědky budování kultu osobnosti nebo zavádění newspeaku typu „shoe = disorder“, které charakterizují libovolný totalitní režim.) Finále namísto jednoznačných odpovědí podobně jako konec Matrixu nastoluje řadu nových otázek a z prostoru čímsi až archaicky přímočaré jízdy (nelze nevzpomenout na staré grotesky, westerny a phantom rides) jsme stejně jako Curtis z blažené nevědomosti vrženi do naší postideologicky a postmoderně nečitelné reality. ___ Možná zacházím moc daleko, ale v podstatě jde o to, že Snowpiercer není další blbou akcí, ve které by podívaná byla nadřazena myšlence. Intelektuální a smyslová slast byly alespoň v mém případě v rovnováze. Apendix: Když budete dost pozorně sledovat učitelku (Alison Pill), v jednom ze záběrů za její hlavou uvidíte Ladův obrázek, easter egg českého výtvarníka Ondřeje Nekvasila. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Radko, JFL, Jordan, L_O_U_S, Thalassa(25.12.2014)

  • castor
    ****

    Je mi jasné, že výsledek někdo vynáší do nebes, já budu rozhodně méně štědrý. Multimezinárodní zastoupení (mimochodem se natáčelo na Barrandově) láká na vlak, který krouží kolem Země poté, co se tak nějak všechno posralo a vrátili jsme se do doby ledové. Moderní Noemova archa nám umožňuje cestovat se vzbouřenci (spodina ze zadní části vlaku) až do předního luxusu, aniž bychom tušili, co přinese další vagón. Jen víme, že smetánka to slušně schytá. Potěší toho mnoho (řada nápadů, akční sekvence, mile divná Tilda Swinton, výtvarné řešení – hlavně vyučování pobavilo), chyb dokážu najít také dost. Ale ty nechme stranou. Myšlenkový potenciál ok, ale ve výsledku to prostě nedolehlo. Jakékoliv nadšení jednoduše vyhasne (alespoň u mě) až příliš rychle!! Tři až čtyři, stačí si vybrat..(6.6.2014)

  • T2
    ***

    Rozpočet $39miliónovTržby USA $4,563,650Tržby Celosvetovo $86,758,912Tržby za predaj Blu-ray v USA $1,508,742Tržby za predaj DVD v USA $1,828,515║ zaujímavý námet v nevyrovnanom až uletenom prevedení, obsadenie dobré ale nejakú hĺbku by tu len ťažko niekto našiel, je to aspoň pestré, pri prechode z jednej súpravy na druhú /60%/(11.6.2014)

  • Radko
    ****

    Famózny prierez spoločnosťou odrezanou od sveta. Funguje presne ako tá naša. Na základe práce zotročovaných más, ktoré však vlastne veľmi k životu ani nepotrebuje. Vodcovia tak hrajú svoje hry. Vrámci nich vymýšľajú rôzne prepojenia, povstania, katastrofy, vojny a genocídy. Choroby. A najmä: Večné zastrašovanie a vyvolávanie masovej obavy. Neustále a každodenne. Podporovatelia vládnucich vyrastajú v materiálnom dostatku, ideologicky sú naočkovaní stupídnymi debilinami. Mysliteľov je len zopár. A aj tí sú vláčení rodinnými traumami alebo nereálnymi víziami ideálnej spoločnosti. Výstižná alegória, ktorá začína ku koncu trochu viaznuť. Naťahovanie záverečných súbojov v prospech klasického komerčného modelu prežitia hŕstočky z hŕstky, ktorá bude zakladať úplne novú, ale tentoraz už dokonalú spoločnosť, ostal žiaľ nezmenený. 75%(18.11.2014)

  • Djkoma
    *****

    Světlo na konci tunelo pro inteligentní sci-fi, které bude více navazovat na hloubku mnoha žánrových knih a nebude toužit po bláznivé epičnosti drahých efektů. Pro mě dvě hodiny beznaděje s podtextem, který v žánru v současnosti nemá konkurenci. A co záleží na tom, že tam je Aldissův Nonstop, vnitřní prostor vlaku neodpovídá dynamice jízdy, asijské spojování žánrů s ostrými přechody včetně designu/barev nebo snad že Tilda Swinton opravdu není ženská... Tohle je krok dopředu směrem, který se mi líbí, který chci vidět dál a jenž má budoucnost. I když možná pěkně ledovou... PS: hodnocení cca 90 %, ale ten film stojí za vidění, takže 5*(10.5.2014)

  • - Výtvarnou stránku filmu měl na starost český držitel Emmy Ondřej Nekvasil. (agass)

  • - Stejně jako v případě předchozích filmů je Joon-ho Bong také autorem scénáře, americký scenárista Kelly Masterson byl zodpovědný pouze za úpravu dialogů do angličtiny. Seolgug Yeolcha vytvořil na motivy francouzského komiksu, v předloze se ale inspiroval pouze základní premisou, do které zasadil vlastní příběh. (KlonyIlony)

  • - Režisér Bong Joon-ho prozradil, že "proteinové cihličky" ve filmu byly vyrobeny ze směsi mořských chaluh, cukru a želatiny. (mat.ilda)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace