poster

Ledová archa

  • USA

    Snowpiercer

  • Jižní Korea

    설국열차

  • Jižní Korea

    Seolgug yeolcha

  • Francie

    Snowpiercer, Le Transperceneige

  • Velká Británie

    Snow Piercer

Sci-Fi / Drama / Thriller / Akční

USA / Jižní Korea / Francie / Česko, 2013, 126 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • choze
    ****

    Mám slabost pro vlakové filmy, postapa a i pro příběhy o lidské krutosti rodící se z extrémních situací, takže mi SNOWPIERCER udělal hned trojnásobnou radost. A udělal by mi ji ještě větší jako seriál, který by tu úžasnou vizi zbytků lidské společnosti přežívajících v non-stop jedoucím vlaku rozvinul mnohem detailněji a rozepizodováním zdůraznil zvolený styl vyprávění a z něj plynoucí napětí, kdy vlak objevujeme spolu s postupujícími vzbouřenci hezky lineárně odzadu dopředu vagón po vagónu, až k "božské" lokomotivě s matrixovským Architektem. Pozoruhodná mezinárodní koprodukce - Jihokorejci natočili s přispěním Amíků v Česku adaptaci francouzského komiksu - se zrcadlí v pestrém mezinárodním castu, který vytváří dojem různorodosti společnosti ve vlaku. Film nezapře korejského rejžu (podílejícího se i na scénáři), co do drsnosti (žádnou sametovou revoluci nečekejte) a nápaditosti, triky jsou sice poslabší, ale nějak brutálně mi dojem nekazily. Suma sumárum, ultimátní vlakový film a originální, (ne)příjemně temné a drsné postapo.(5.4.2014)

  • tron
    ****

    Fascinujúce a takmer dokonalé. Dal by som aj 100%, ale nedám, hoci neviem prečo. Možno ale preto, že je to tak dokonalo premyslené univerzum, že by si zaslúžilo aspoň o hodinu viac. Alebo z toho urobiť kvalitnú televíznu mini-sériu. Perfektné postavy, skvelé herecké výkony, nezabudnuteľné scény, z ktorých sa zrejme časom stanú scény nezabudnuteľné (úplne šialená krvavá bitka vo vozni), parádny záver, parádny úvod, parádny stred... Som nadšený. Takéto čosi sa nevidí často.(14.1.2017)

  • Shakers
    ***

    Dobrý námet a pekne drsná šikmáčška réžia, ktorá im fakt ide. Tak isto aj herecké obsadenie je dobré, Evans konečne nehrá plejboja a tak isto aj Beltramiho hudba tomu dodáva gule. Je to dobré, zaujímavé, je to drsné, špinavé, brutálne a hnusné, ale ten záver na mňa vôbec nefungoval a len som kývol plecami. 70% - 3*(9.4.2014)

  • Matty
    ****

    Jedno z nejčistších převedení videoherní vyprávěcí struktury do filmu. Hrdinové postupují neustále vpřed, od boje holýma rukama se přes sečné zbraně a oheň propracují až ke zbraním střelným a k výbušninám. Každý vagón (mise) má výrazně odlišný design a jako odkaz k herní estetice můžeme chápat také POV záběry s noktovizory. Po každé akci přichází odměna v podobě dějotvorných informací o některé z postav a jejích motivacích (které se různí – děti, droga, pomsta –, díky čemu můžeme ze semknutého kolektivu zřetelně vydělit jednotlivce). ___ Přehlednost a plynulost vyprávění ale není dána pouze jeho rozsekáním do mnoha menších celků. Přestože je od začátku naprosto jasné, kam děj směřuje (ano, dopředu), různými náznaky, odbočkami a elipsami jsme neustále drženi v očekávání a překvapováni (například se můžeme nesprávně domýšlet, že lůze z konce vlaku chybí některé končetiny pro to, že jim byly „umrznuty“). ___ Přímočaré klestění cesty vpřed je kromě výtvarných kontrastů (barevný „šok“ v podobě školní třídy) oživováno nečekanými vpády jiných žánrů (brutální řež přerušena přivítáním nového roku, muzikálová vsuvka s dětmi) nebo nešablonovitým jednáním postav (ne všichni kladní hrdinové se vždy zachovají „lidsky“). Bong nám přitom nesděluje nic, co nepotřebujeme (nebo nebudeme potřebovat) vědět k pochopení protagonisty a na něj vázané hlavní dějové linie a každou zdánlivě nadbytečnou informaci, zprostředkovanou verbálně nebo vizuálně, dříve či později zužitkuje (zápalky, sněhová vločka, lední medvěd, dialogy jiných postav s Curtisem). ___ Rychlost, s jakou se střídají jednotlivé vagóny, odpovídá množství údajů, které musí být sděleny. V polovině filmu Curtis správně říká „Můžu jít rychleji“ a tempo se skutečně zrychluje (častěji je například stříháno do krajiny vně vlaku) a důležité postavy začínají umírat s větší kadencí. ___ Směr vyprávění sice slibuje vyústění do naivně revolučního sociálního dramatu, jakým bylo Elysium, ale ideologická pozice, kterou forma Curtisovi nakonec přisuzuje, není jednoznačná. (Ani nastíněné zřízení ostatně nemá jednoznačně fašistické znaky. Kromě eugenického přeměřování dětí nebo kapitalistického proměnění člověka v nahraditelnou součást výrobního mechanismu jsme také svědky budování kultu osobnosti nebo zavádění newspeaku typu „shoe = disorder“, které charakterizují libovolný totalitní režim.) Finále namísto jednoznačných odpovědí podobně jako konec Matrixu nastoluje řadu nových otázek a z prostoru čímsi až archaicky přímočaré jízdy (nelze nevzpomenout na staré grotesky, westerny a phantom rides) jsme stejně jako Curtis z blažené nevědomosti vrženi do naší postideologicky a postmoderně nečitelné reality. ___ Možná zacházím moc daleko, ale v podstatě jde o to, že Snowpiercer není další blbou akcí, ve které by podívaná byla nadřazena myšlence. Intelektuální a smyslová slast byly alespoň v mém případě v rovnováze. Apendix: Když budete dost pozorně sledovat učitelku (Alison Pill), v jednom ze záběrů za její hlavou uvidíte Ladův obrázek, easter egg českého výtvarníka Ondřeje Nekvasila. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Radko, JFL, Jordan, L_O_U_S, Thalassa(25.12.2014)

  • Aluska88
    ****

    Netradiční, minimalistický post-apo portrét s poměrně realistickou myšlenkou, výborným obsazením i vizuální stránkou. A ten samotný vlak... Hierarchie společnosti je tu už od počátku věků a spolehlivě bude existovat v jakékoliv době. Se svými mnohdy nesmyslnými zákony a postavením lidí. Aby ti navrchu se měli jako prase v žitě a žili s nevědomím špíny a bídy, která se nachází pod nimi, však potřebují ty, kteří tyto, jimi vytvořené "vymezené prostory" obývají. Jenže jednoho dne se tito lidé můžou vzbouřit a ti, co svá teplá a luxusní místa považovali za nedotknutelná, pocítí, jaké to je, ocitnout se v bahně. Jak snadno se strany můžou obrátit... Jak skupinka cestujících prochází vlakem až ke Stroji, jde toto "společenské" uspořádání ukázkově vidět. Těšila jsem se na Eda Harrise, který celý tento kolos vytvořil a velí mu. Coby pan Wilford působí něco jako "kouzelník" či "hodný strýček", který dokázal stvořit pohádkovou zemi v době, kdy Zemi sevřel krutý mráz a lidstvo jako takové přestalo téměř existovat. A tento dlouhý vlak uhání zmrzlou krajinou pořád dokola a nikdy se nezastaví... Mimochodem, český komparz to jistí:)(7.12.2014)

  • - Prvá snímka režiséra Joon-ho Bonga, ktorá bola kompletne v angličtine. (MikaelSVK)

  • - Feťáka v sude, ktorý kšeftuje s Curtisom (Chris Evans), si zahral Tomáš Dianiška, herec libereckého divadla F.X. Šaldy. (DoubleJo)

  • - O natáčení na Barrandově Joon-ho Bong prohlásil: "Veškerá práce byla provedena úžasně, rozsáhlá dekorace vlaku na kardanových závěsech byla plně funkční. S požehnáním věčného motoru se na Barrandově nikdy nepřestane natáčet." (Zdroj: barrandov.cz) (KlonyIlony)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace