Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nemanželské dítě, Marie Růžová, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořických, Klementem. Klement vystuduje práva, stane se advokátem a má se oženit s Jiřinkou. Její matka se však obává Klementova vztahu k Marii a vyhrožuje Bořickým, že svou Jiřinku Klementovi za ženu nedá. Aby nebyla příčinou dalších rozporů, odjede Marie v noci tajně do Prahy. Tam se těžce živí jako číšnice. Odolává svodům architekta Jánského, až se nakonec v zoufalství rozhodne pro sebevraždu. Je však zachráněna a ujme se jí paní Rivolová. V Marii pozná svou nemanželskou dceru, kterou v mládí dala do pěstounské péče. Jánský, muž druhé dcery paní Rivolové Věry, se násilím pokouší získat Marii. Je přitom zastřelen a Marie je podezřelá z vraždy. U soudu ji obhajuje Klement a prokáže její nevinu. K vraždě se přizná Jánského žárlivá žena Věra. Marie je zproštěna obvinění a po skončení soudního jednání se s Klementem láskyplně obejmou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

Chudá holka je příběh z červené knihovny, ale překvapivě není vůbec hloupý nebo naivní jako pozdější snímky 30. let. Hlavní hrdinka se na scéně objeví hodně originálním způsobem jako miminko na svatbě svého otce s jinou ženou. Jako malá se dostane do dobré rodiny, kde se jí stane bratrem Klement, s nímž se do sebe zamilují, ale vzhledem k různým postavením ani nemyslí, že by se vzali. A odtud pak plynou všechny její nezdary, které nakonec skončí u soudu. Hrdinka Suzanne Marwille je na pohled velmi křehká, ale nesmírně houževnatá a s ohledem na to, že za každý problém ji častují dost hrubými slovy je překvapivé, že do té vody neskočila dřív. ()

sarianna 

všechny recenze uživatele

Klasická červená knihovna, ovšem natočená tak, že to tak ve výsledku vůbec nevyzní (geniálně natočená scéna, kdy se Janský sápe na Marii). Suzanne tradičně skvělá, pro tyhle typy se vyloženě narodila a tentokrát ani nevadilo, že do "holky" měla touhle dobou už daleko. Když někdo umí, tak prostě umí. ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Silné drámo o nelehkém, chvílemi až tragickém osudu Marie Růžové, jež zklamána a s hlavou skloněnou vyráží ze svého rodného kraje, kde již zakusila lidské opovržení, díky jejímu nemanželskému původu, do světa velkoměsta. S šátkem na hlavě, uzlíčkem, ale také silným a neoblomným charakterem i přirozenou pracovitostí naráží na prohnilou morálku, ve které se bezbranná žena stává obyčejnou věcí na prodej a dle toho se ní také jedná. Většina se podvolí, ovšem Marie bojuje. I ve chvíli, kdy jsou proti ní už skutečně všichni. Na svou dobu velice precizní režie, Mac si zde skutečně vyhrál a dal záležet, stejně tak skvěle se vyvíjející příběh plný zvratů, jenž srovnávat s pozdější červenou knihovnou, odehrávající se mezi kulisami na Barrandově s kolovrátkovým dějem, je zcela scestné, zvlášť v roce 1929. Tato dramatická romance nabízí krásné exteriéry, vynikající kameru, lehký humor (Abstinent kouzla zbavený) a skutečně povedený scénář, který by se ve své době neztratil v celosvětovém měřítku, vlastně i dnes můžeme ve filmech vidět to samé, boj za spravedlnost a lásku. Možná věčné téma, které mi zde v plném počtu nezkazila ani závěrečná ukvapenost, slabý originální hudební doprovod či příliš upravená Suzanne. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Marie Růžová opravdu nemá na růžích ustláno. Jako nemluvně ji odložili. A už coby malé děvčátko žila v nuzných podmínkách, musela pracovat a čelit pohrdání. Až v rodině Bořických našla svůj domov. S těžkým srdcem, zklamaná, je opouští, aby je ochránila. Naivita a nezkušenost uprostřed velkoměsta nemá šanci obstát, přesto se Marie obdivuhodně postaví všemu, co ji potká. Uvědomím-li si, v jakém roce byl snímek natočen a režisérův věk, musím pomyslně smeknout. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Chudá holka je mohutným soustrojím melodramatického mechanismu, který o něco pozvedává cynismus. Martin Frič ale nakonec i z těchto vlastních zkušeností později utkal rozkošný parodický film Pytlákova schovanka. Dosti zjednodušující principy motivací a samotného průběhu pohybu vedou ke zdůraznění emoční proporce. Cynický nádech nesmlouvavého životního obyčeje svou podstatou osvěží a živelností potěší. Prokletí nemanželského potomka vyšší střední třídy, s ním se jeho nositel stává snadnou kořistí nestydatého ekonomického zneužívání. Pokrytectví bigotní maloměšťácké mravnosti je univerzálním nástrojem melodramatického rozpuku zběsilosti, vždyť odměnou má být zasloužená čistá láska. Obětí toho škodolibě zvrhlého osudu je Marie Růžová (příjemná Suzanne Marwille), důvěřivá a poctivá mladá žena. Jednoduše se tu nechává vláčet maloměšťáckým afektem a nekompromisním zotročením. Submisivita je následkem ostrakizování. Aneb nejednoduchá je cesta ke štěstí. Romantickým hrdinou je Klement Bořický (sympatický Otto Rubík), vystudovaný právník, mlynářský synek, zlomyslným osudem dlouhodobě a s lehkou frivolností spojený s romantickou Marií. Inu, lásku si jeden musí zasloužit. Důležitou postavou filmu je Alois Mokráček (velmi zajímavý Josef Rovenský), bezcharakterní padouch a vykořisťovatel důvěřivé vesnické prostoty. Komfort je pochopitelnou motivací. Významnou postavou je také Robert Jánský (pozoruhodný Jan W. Speerger), architekt, neúprosně ovládaný chtíčem vilné chlípnosti. Osud si krutě pohrává. Výraznou postavou příběhu je paní Rivolová (sympatická Božena Svobodová), momentálně zaopatřená vdova po staviteli, Mariina biologická matka a Robertova tchyně. Dávný hřích proti počestnosti cynicky trestává. K výraznějším postavám patří také Věra Jánská (příjemná Ela Poznerová), rozmazlená legitimní dcerka Rivolové a zuřivě žárlivá Robertova manželka. Vztek se propadá do afektu. Z dalších rolí: vzorný Klementův otec, dobromyslný Mariin pěstoun a poctivý mlynář Bořický (Karel Fiala), jeho starostlivá manželka, Klementova milující maminka a laskavá Mariina pěstounka (Antonie Nedošinská), vždy loajální Mokráčkova manželka (Emilie Nitschová), melancholický a zdvořilý pan Berka (Eman Fiala), lstivá zlodějka Tereza (Milka Balek-Brodská), hystericky bigotní dopředu plánovaná Klementova tchyně (Marta Májová), první Mariina vesnická pěstounka (Marie Fingerová), komisně odměřený hostinský Janota (Filip Balek-Brodský), či mravní počestnost šípy blesků ochraňující státní zástupce (Vladimír Majer). Chudá holka není významným filmovým počinem, nad užitkovou brakovou hodnotu se jemně pozvedává jen na lehkém obláčku cynismu a zřetelným hereckým zaujetím. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (1)

  • Film byl znovu uveden ve zvukové verzi v roce 1932 distribuční firmou Ringlerfilm s hudbou Járy Beneše. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (ČSFD)

Reklama

Reklama