• tomtomtoma
    ***

    Chudá holka je mohutným soustrojím melodramatického mechanismu, který o něco pozvedává cynismus. Martin Frič ale nakonec i z těchto vlastních zkušeností později utkal rozkošný parodický film Pytlákova schovanka. Dosti zjednodušující principy motivací a samotného průběhu pohybu vedou ke zdůraznění emoční proporce. Cynický nádech nesmlouvavého životního obyčeje svou podstatou osvěží a živelností potěší. Prokletí nemanželského potomka vyšší střední třídy, s ním se jeho nositel stává snadnou kořistí nestydatého ekonomického zneužívání. Pokrytectví bigotní maloměšťácké mravnosti je univerzálním nástrojem melodramatického rozpuku zběsilosti, vždyť odměnou má být zasloužená čistá láska. Obětí toho škodolibě zvrhlého osudu je Marie Růžová (příjemná Suzanne Marwille), důvěřivá a poctivá mladá žena. Jednoduše se tu nechává vláčet maloměšťáckým afektem a nekompromisním zotročením. Submisivita je následkem ostrakizování. Aneb nejednoduchá je cesta ke štěstí. Romantickým hrdinou je Klement Bořický (sympatický Otto Rubík), vystudovaný právník, mlynářský synek, zlomyslným osudem dlouhodobě a s lehkou frivolností spojený s romantickou Marií. Inu, lásku si jeden musí zasloužit. Důležitou postavou filmu je Alois Mokráček (velmi zajímavý Josef Rovenský), bezcharakterní padouch a vykořisťovatel důvěřivé vesnické prostoty. Komfort je pochopitelnou motivací. Významnou postavou je také Robert Jánský (pozoruhodný Jan W. Speerger), architekt, neúprosně ovládaný chtíčem vilné chlípnosti. Osud si krutě pohrává. Výraznou postavou příběhu je paní Rivolová (sympatická Božena Svobodová), momentálně zaopatřená vdova po staviteli, Mariina biologická matka a Robertova tchyně. Dávný hřích proti počestnosti cynicky trestává. K výraznějším postavám patří také Věra Jánská (příjemná Ela Poznerová), rozmazlená legitimní dcerka Rivolové a zuřivě žárlivá Robertova manželka. Vztek se propadá do afektu. Z dalších rolí: vzorný Klementův otec, dobromyslný Mariin pěstoun a poctivý mlynář Bořický (Karel Fiala), jeho starostlivá manželka, Klementova milující maminka a laskavá Mariina pěstounka (Antonie Nedošinská), vždy loajální Mokráčkova manželka (Emilie Nitschová), melancholický a zdvořilý pan Berka (Eman Fiala), lstivá zlodějka Tereza (Milka Balek-Brodská), hystericky bigotní dopředu plánovaná Klementova tchyně (Marta Májová), první Mariina vesnická pěstounka (Marie Fingerová), komisně odměřený hostinský Janota (Filip Balek-Brodský), či mravní počestnost šípy blesků ochraňující státní zástupce (Vladimír Majer). Chudá holka není významným filmovým počinem, nad užitkovou brakovou hodnotu se jemně pozvedává jen na lehkém obláčku cynismu a zřetelným hereckým zaujetím.(30.4.2020)

  • sarianna
    ****

    Klasická červená knihovna, ovšem natočená tak, že to tak ve výsledku vůbec nevyzní (geniálně natočená scéna, kdy se Janský sápe na Marii). Suzanne tradičně skvělá, pro tyhle typy se vyloženě narodila a tentokrát ani nevadilo, že do "holky" měla touhle dobou už daleko. Když někdo umí, tak prostě umí.(5.5.2017)

  • Anderton
    ***

    Cestovanie v čase existuje. V tomto filme hral Miloš Zeman. Inak Chudá holka mi trochu pripomenula Hitchov Downhill a možno práve preto nie som z Fričovho filmu až tak nadšený, za Downhill trochu zaostáva. Ak ste smoliar, tak proste raz a navždy máte smolu a dejú sa vám stále iba zlé veci. Ale možno sa to raz otočí, ale to skôr iba vtedy, ak ste fiktívnou postavou vo filme. Celkovo spokojnosť, 70%(5.6.2017)

  • mchnk
    *****

    Silné drámo o nelehkém, chvílemi až tragickém osudu Marie Růžové, jež zklamána a s hlavou skloněnou vyráží ze svého rodného kraje, kde již zakusila lidské opovržení, díky jejímu nemanželskému původu, do světa velkoměsta. S šátkem na hlavě, uzlíčkem, ale také silným a neoblomným charakterem i přirozenou pracovitostí naráží na prohnilou morálku, ve které se bezbranná žena stává obyčejnou věcí na prodej a dle toho se ni tak jedná. Většina se i podvolí, ovšem Marie bojuje a bojuje i ve chvíli, kdy jsou proti ni už skutečně všichni. Na svou dobu velice precizní režie, Mac si zde skutečně vyhrál a dal záležet, stejně tak skvěle se vyvíjející příběh plný zvratů, jenž srovnávat s pozdější červenou knihovnou, odehrávající se mezi kulisami na Barrandově s kolovrátkovým dějem, je zcela scestné, zvlášť v roce 1929. Tato dramatická romance nabízí krásné exteriéry, vynikající kameru, lehký humor (Abstinent kouzla zbavený) a skutečně povedený scénář, který by se ve své době neztratil v celosvětovém měřítku, vlastně i dnes můžeme ve filmech vidět to samé, boj za spravedlnost a lásku. Možná věčné téma, které mi zde v plném počtu nezkazila ani závěrečná ukvapenost, slabý originální hudební doprovod či příliš upravená Suzanne.(7.5.2017)

  • Padme_Anakin
    ****

    Marie Růžová opravdu nemá na růžích ustláno. Jako nemluvně ji odložili. A už coby malé děvčátko žila v nuzných podmínkách, musela pracovat a čelit pohrdání. Až v rodině Bořických našla svůj domov. S těžkým srdcem, zklamaná, je opouští, aby je ochránila. Naivita a nezkušenost uprostřed velkoměsta nemá šanci obstát, přesto se Marie obdivuhodně postaví všemu, co ji potká. Uvědomím-li si, v jakém roce byl snímek natočen a režisérův věk, musím pomyslně smeknout.(28.4.2018)

  • - Film byl znovu uveden ve zvukové verzi v roce 1932 distribuční firmou Ringlerfilm s hudbou Járy Beneše. Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995. (NFA.cz)