Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrají:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (více)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (61)
Scenár je sám o sebe kvalitný, v rámci žánru ale ľahko zameniteľný. Česť v podsvetí je niečo odlišné, ako dodržiavanie pravidiel v reálnom živote, postavy Práskača si žiadne sympatie nezaslúžia. Vraždia hlava nehlava a potom aj ten záver je očakávaný a vlastne jediný možný. Mellvile si skvelo pohráva s noirovou atmosférou, avšak nemôžem tvrdiť, že by sa napätie dalo krájať. ()
Jean-Paul Belmondo netradičně v roli jako pro Alaina Delona. Kupodivu to celkem funguje. Přitom hlavní postavu hraje Serge Reggiani a Belmondova chvíle přijde vlastně až v druhé půlce filmu. Jean-Pierre Melville na svém rukopisu teprve pracoval, ale i v této historce z podsvětí už zdařile experimentoval s kamerou. ()
Noirovská výrazová zmes ponurého krimi a sveta parížskeho podsvetia, trilerom by som to nenazval. Belmonda nemusím a tu je naviac na postavu trochu mladý. Film má pár fajn momentov, zvyšok však viacmenej tvoria ukecané dialógy a flm sa dopredu príliš neposúva. Všetky postavy sú gauneri a tak je v podstate jedno, kto koho odbachne. Film postráda akékoľvek napätie (na triler trestuhodné), mňa tak do značnej miery nudil, postavy mi boli šum-a-fuk - proste ma film nedokázal vtiahnuť. ()
"Kam jsi to teď před chvíli volal ??" - "Na hřbitov !! Pro jistotu jsem ti zarezervoval flek.." ;) Další černobílý Melville, zde až neskutečně hravý a intenzivní, který znovu otevírá téma loupeže, ať již úspěšně či neúspěšně provedené, která nakonec vyeskaluje v nevyhnutelný tragický konec svých hrdinů.. Výborně obsazenému i zahranému snímku vévodí mladičký Jean-Paul Belmondo, zde až nečekaně úsporný a přesný, který ukazuje, že ho snad později ve všech těch komerčních bijácích byla i škoda.. Ani Práskač divákovi nenabízí kladné hrdiny, zobrazuje policisty i gangstery jako nelítostné bezohledné bestie, které se neštítí ničeho - Bebel zde třeba nemá problém ani s násilím na ženské hrdince !! - když jim jisté mantinely určují pouze vlastní dosti zvláštní kodexy cti.. Jean-Pierre Melville svůj poměrně banální příběh, což platí za jasný rys většiny jeho filmů, byť zde o poznání košatěji napsaný, vykresluje na podkladu antické tragédie, která stejně jako tento skrze sled nešťastných nedorozumění spěje k nevyhnutelné katastrofě.. ()
Všichni musí mít baloňák se zvednutým límcem, to je prostě povinnost. Jinak výborná záležitost, která do poslední chvíle nedává šanci odhadnout, jak příběh skončí. Belmondovi jeho role komplikovaného týpka s nejednoznačnou motivací velice sluší a tak mu odpustím i o to, že s ženskými postavami jedná jak s onucí. Je to taková typicky chlapská noirovka, ve které pro žádnou femme fatale už nezbyl prostor. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama