Režie:
Jean-Pierre MelvilleScénář:
Jean-Pierre MelvilleKamera:
Nicolas HayerHudba:
Paul MisrakiHrají:
Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Michel Piccoli, Philippe Nahon, Marcel Cuvelier, Jean Desailly, Fabienne Dali, Monique Hennessy, Volker Schlöndorff (více)Obsahy(1)
Maurice je protřelý kriminálník. Po propuštění z vězení nelení, spáchá vraždu, uloupí klenoty a poté se setkává s přítelem Silienem, kterého podezírá z udavačství.
Melvillův snímek je především dalším výletem do prostředí francouzské galerky. Po obrazové stránce se v Práskači setkává Melvillova láska k noiru a americkým gangsterkám s experimentální hravostí francouzské nové vlny - hra s černobílým obrazem, stíny, světlem a silnou stylizací.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (61)
Říkal jsem si jaká škoda, že Melvilla chytnul námět a nejdřív si nepřečetl scénář. Nebo ho nepřečetl pořádně, nebo mu ho někdo špatně četl, nebo četl úplně jiný scénář. Tolik prapodivných jednání a šílených zvratů. Ale on ho i napsal :) Jinak vizuelně tradiční režisérův nadstandard a herecká radost, včetně mladého Bébela. Jen ten scénář .. ()
Jean-Paul Belmondo netradičně v roli jako pro Alaina Delona. Kupodivu to celkem funguje. Přitom hlavní postavu hraje Serge Reggiani a Belmondova chvíle přijde vlastně až v druhé půlce filmu. Jean-Pierre Melville na svém rukopisu teprve pracoval, ale i v této historce z podsvětí už zdařile experimentoval s kamerou. ()
"Fabienne, dnes večer nepřijdu." Můj klobouk se odkutálel kamsi do dáli. To je ta leč noirovým hrátkám zaslíbená. Siluety dlouhých plášťů, muži zrozeni k desperátství, zastřené tváře, štiplavý cigaretový kouř, vleklý parfém temných promenád, s kapkami deště splývá tuze rád, šumivý motiv, neohmataná důvěra, taktický řád podsvětí, podezíravý hráč Jean - Paul Belmondo to delonovsky jistí, umolousané uličky, stylové báry, mystické "kočičí" ženštiny... a pozor na paraván. ()
Ťažký film. Sakra ťažký film. Neúnosne zapletený dej s hromadou postáv, kde ten zabil toho, ten má na hintoho nejakú špinu, onen zas podrazil toho prvého a tak ďalej. Dosť ťažko sa to sledovalo, a to aj z titulkami. A ešte k tomu príbeh pôsobil tak temne a vážne, iba s minimom čo i len úsmevných situácií alebo nejakej romantiky, čo by všetko trochu zľahčilo situáciu. Nehovorím, že nič také tu neni, ale ľahko sa to stratí v takom mori pochmúrnosti. Hmmmm... Z tohoto čo som tu napísal, by sa možno zdalo, že sa mi film nepáčil, čo by však nebola pravda. Belmondo a spol hrajú ako odušu, plus kamera, strih a všetko ostatné technického charakteru je špičkové. Tým chcem povedať, že je sa na čo pozerať. Čo by som jasne vytkol je tá prekombinovanosť. Ale aj tak by som si tento film rád pozrel ešte raz, aby mi to celé dalo zmysel na 100%. Potom možno dám aj vyššie hodnotenie. Je to niečo také ako keď pozeráte Poirota do druhýkrát. Niekedy je to lepšie ako poprvé, pretože už viete kto je vrah a pozorne sledujete jeho správanie a tiež ďalšie detaily, ktoré ste si minule nevšimli. Cinematik 2000 and fucking 12 ()
Noirovská výrazová zmes ponurého krimi a sveta parížskeho podsvetia, trilerom by som to nenazval. Belmonda nemusím a tu je naviac na postavu trochu mladý. Film má pár fajn momentov, zvyšok však viacmenej tvoria ukecané dialógy a flm sa dopredu príliš neposúva. Všetky postavy sú gauneri a tak je v podstate jedno, kto koho odbachne. Film postráda akékoľvek napätie (na triler trestuhodné), mňa tak do značnej miery nudil, postavy mi boli šum-a-fuk - proste ma film nedokázal vtiahnuť. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (1)
- Jean-Pierre Melville v tomto diele adaptoval klasický hollywoodský štýl svojich obľúbencov (John Huston, Billy Wilder) a obohatil ho o existenciálny rozmer, o akúsi reflexiu európskej senzibility. (Biopler)
Reklama