Reklama

Reklama

Svědek

  • Francie Garde à vue (více)
Z natáčení

Obsahy(1)

Jerome Martinaud je právníkem v malém francouzském městě. Těsně před silvestrem jsou ve městě nalezena těla dvou znásilněných a zavražděných dívek, důkazy – i když jen nepřímé – směřují k Martinaudovi. Vyšetřování vede jeho přítel, inspektor Gallien, a výslechy jsou dlouhé. Všechny indicie ukazují na Martinauda, ale jsou tu ještě svědecké výpovědi a jemné předivo vztahů, tajemství a křivd, které se stále více zaplétá... Film Svědek vychází z literární předlohy "Brainwash" od spisovatele Johna Wainwrighta, pro filmový scénář ji adaptoval režisér Claude Miller ve spolupráci s Michelem Audiardem. Příběh, odehrávající se na minimálním prostoru, je hereckým koncertem velkých osobností francouzského filmu Lina Ventury, Michela Serraulta a krásné Romy Schneiderové. Film měl ve Francii premiéru v září 1981 a v následujícím roce dominoval udílení cen francouzských Césarů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Z natáčení

Recenze (154)

andrii 

všechny recenze uživatele

Starý rok se loučí. Má zvrásněné obočí. Krev rozlitá pod loučí, ale čí ruka sáhla do domečku, na panenky, se zamazala o zločin? Dáma s perlami ví, kdy přijít. Se slovy bolesti něhy osud poznačí. Monolog /o/ "čarovné" noci, pohled do zrcadla minulosti, podaný emocí až s jakousi podivně vábivou rozkoší, osciluje na hranici andělské temnoty. Černé paraplíčko, vhozené do skleničky ku přípitku, naději na "šťastný nový" definitivně umlčí. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Předposlední film s účastí Romy Schneiderové je v prvním plánu sólem dua Ventura/Serrault. Zatímco ti dva sugestivně sehrávají svůj výslech, Romina přichází jako deux ex machina a ačkoli má vlastní jen jednu scénu a několik drobných záběrů, které na ni navazují, zastiňují celý film. Taková Romina byla a takovou navždy zůstala ve vzpomínkách diváků i jí blízkých osob. ()

Reklama

Oskar 

všechny recenze uživatele

Francouzští komici si klidně mohou zlámat vaz na všech banánových slupkách světa, ale jakéhosi hlasitého uznání se stejně dočkají až ve "vážných psychologických rolích," kde "konečně dokazují své herecké kvality". Bože, jak já tyhle levné kecy nesnáším... Jedním z důvodů, proč je Svědek dobrý film, je právě to, že Michel Serrault v něm nic okázale nedokazuje, ale prostě přesvědčivě hraje svou roli. Jako podezřelý z vraždy dvou holčiček prožije Silvestra na policejní stanici a projde procedurou, kterou jiné francouzské kriminální filmy ukazují ve zkratce jako formalitu mezi divokými přestřelkami, automobilovými honičkami a výbuchy. Svědek se tedy odehrává skoro celý v jednom prostředí a vše, co se o případu a jeho souvislostech dozvíme, se dozvíme z dialogů. Proto bych ho řadil spíš k filmům jako Dvanáct rozhněvaných mužů nebo Jako zabít ptáčka. Jde o to, jaké otázky jsou položeny, ještě víc o to, zda jiné, důležitější, nebyly vynechány a zda na ty položené lze odpovědět svobodně, nebo jen tím, co chce tazatel slyšet. Notář Martinaud, kterého Serrault hraje, je jízlivý, bohatý a blazeovaný a z vyšetřovatele Lina Ventury celou dobu cítíme špatně skrývanou averzi vůči jeho povaze i neochotě pokorně se podvolit policejní autoritě. Komisař se totiž předem rozhodl, že je Martinaud vrah a už jen hledá cesty, jak to dokázat. Když to shrnu, případ sám o sobě není zvlášť zajímavý a v klasické detektivce by neobstál. Ve Svědkovi je naštěstí jen záminkou k poutavému kočkomyšímu dramatu a od plného hodnocení ho dělí jen nesmyslné prostřihy, flashbacky a rozptylující přítomnost Romy Schneiderové. 80% ()

Rosalinda 

všechny recenze uživatele

Pánové za velkou louží, zkuste prosím vymyslet a natočit takovýto dech beroucí film bez veškerých efektů, bez hudby (nepočítám začátek a závěr s hudbou Georgese Deleura), v minimálním prostoru jednoho komisařství, pěkně pomalu… Cože vám chybí? Dokonale vystavěný příběh? Herci, kteří hrají, jakoby to bylo vše úplně skutečné? Co byste udělali z jedné silvestrovské noci? Zjednodušeně řečeno tady vzniklo komorní krimidrama s vybroušenými dialogy a skvělým herectvím všech zúčastněných. Naprosto dokonalé a nezapomenutelné! Lino Ventura bez mrknutí brvy dokonalý, sekundující Michel Serrault stejně tak dokonalý a Romy Schneider ještě více dokonalá, věrohodná a krásnější než kdy jindy. Takovýmto filmům patří má úcta a obdiv! A že používám často adjektivum dokonalý? Jak se mu mám vyhnout, když je to veskrze dokonalý film? ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Překrásná francouzská milenka, která Vás bude okouzlovat pokaždé, kdy ji uvidíte. Jednoduchý námět, který Francouzi zpracovali do naprosto brilantního dramatu. Lino Ventura a Michel Serrault ve filmu nehrají, oni jím přímo žijí. Na relativně krátkých 86 minutách se tak v jedné místnosti odehraje na film tolik, co v jiném těžko najdete. Vše tak spojuje nádherná filmařina představující naprosto vzorovou Francii osmdesátých let. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie začalo 27. januára 1981 a skončilo 13. marca 1981. Celá snímka bola natočená v štúdiu (s výnimkou jednej sekvencie v hoteli) a v chronologickom poradí. (Arsenal83)
  • Claude Miller vzpomíná, že se při natáčení bál dvou hereckých es, která obsadil do hlavních rolí. Jeho strach umocňovala scéna, jež byla postavena na stupínku a obehnána provazy, takže připomínala ring. (Snorlax)

Reklama

Reklama