poster

Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film)

  • slovenský

    Ako vytrhnúť veľrybe stoličku

Komedie / Rodinný

Československo, 1977, 80 min

  • Pierre
    *****

    Samozdřejně že jak dostat Tantínka do pošelovny je o dost lepší. U tohohle filmu se opravdu smíchy that nebudete, ale s odřenejma ušima to stejně na tu pětku dotáhne. Tomáš Holý byl totiž talent každým směrem a i po té romantické stránce film vůbec neselhavá. Navíc je to přece klasika českého filmou kterou můžu vidět kdykoli a rozhodne nejsem sám.(20.6.2016)

  • Vančura
    ****

    Jana Preissová coby luxusní milfka ve filmu, který je strašně poznamenaný dobou svého vzniku. Vtipu je zde pomálu, film je mnohem spíše truchlivou televizní podívanou o obnově jednoho dávného vztahu. Snímek je nejsilnější v momentech, kdy je dětská bezelstnost konfrontována se světem dospělých. Spolu se sequelem "Jak dostat tatínka do polepšovny" jde o jedinou světlou výjimku v jinak hodně pokleslé tvůrčí filmografii Marie Poledňákové. I kdyby ale nenatočila nic jiného než tyhle dva filmy s Tomášem Holým, budiž za to navěky chvalořečena. Mimochodem herecky vynikající Harapes.(25.12.2012)

  • Radek99
    ****

    Televizní útěky z šedavého bezčasí normalizace podvědomě směřovaly tam, kam komunistický režim mohl dosáhnout jen částečně, takovým ,,ostrůvkem svobody" byly pak logicky třeba hory a prostředí horské záchranné služby, kam jistě ne náhodou částečně lokalizovala svůj první film z volného cyklu snímků s Tomášem Holým režisérka a scénáristka Marie Poledňáková. Její televizní film oplývá takovou tou normalizačně optimistickou náladou, která byla pro daný segment dobové filmové tvorby povinná, pod ní se ale ukrývají i hlubší věci a mollovější tóny - motiv osamění navázaný na širší fenomén ženské emancipace a feministických proudů, v nichž se (socialistická) žena vědomě (s vědomím své ekonomické nezávislosti) rozhodne vychovávat dítě bez muže. I když film je především vnímán jako nenáročná rodinná zábava a jako takový si získal nehynoucí popularitu, Poledňáková v něm naznačila cosi zásadnějšího - totiž fatální konec patriarchálně usazené společnosti a její přerod v cosi ještě nedefinovaného. Jistě, modernost umělého světa filmu trochu předběhla dobu, neboť dobově byla platná jen pro jistě omezené (spíše umělecké) společenské kruhy v Praze, ze zpětného pohledu ale oceňme režisérčinu intuici. Svět matek samoživitelek se pomalu stal normou. Příznačné je, že malý Vašík si s odzbrojující přirozeností a autentičností Tomáše Holého v takovém světě intuitivně (až posedle) hledá tátu...(27.11.2011)

  • sportovec
    *****

    V případě volného cyklu polokomediálních, polocharakterních televizních inscenací Marie Poledňákové se podařilo a daří pojednat podstatné téma: odvrácenou tvář feminismu a nesnáze ženy, která našla odvahu sloučit své profesní představy i mateřské závazky do jednoho uceleného, vždy napjatě žitého života ženy socialistické práce bez odlehčující možnosti přídatných služeb. Zní to skoro frázovitě a hrozně ekonomicky a jakoby mimo komediální rámec díla; je to ovšem zavádějící pocit. Napětí, které se z těchto vzájemně se podpírajících i rušících klíčových poloh vytváří, se stává nosnou základnou pro celý gejzír polovážných, polokomických scén, jež dávají dítěti netušené možnosti. V Tomáši Holém a jeho výbojném chlapeckém mužství byl tento výchozí rámec dokonán. Zběsilost, s níž toto zdánlivě bezbranné děcko usiluje o emancipaci nejen vlastní, ale v rodícím se patriarchální dikci svého nitra i své milované mámy, odzbrojuje; okamžiky hlubokých bezděčných mouder se střídají s uličnickými příhodami nezvladatelného syna a je těžko odlišit, kdo koho trestá či odměňuje víc: zda rodič potomka, nebo naopak. Němcův part, úloha nevinného muže, jemuž bylo bez zlé vůle odepřeno otcovství, je v této uvozující inscenaci potlačena. Cesta k dotvoření vlastně existující úplné rodiny, řešícímu problémy všech jejích členů, je cíl, který poetice celého bezděčně vznikajícího volného cyklu dává směr, hloubku i výhled. Komediální je ve VELRYBĚ současně společensky kritické (připomíná o něco starší nájemnickou trilogii, která do Tháliiny náruče přivedla Ivu Andrlovou). Dobové strázně osamělé matky a neposedného nápaditého syna poprávu získaly - a dále získávají - svou nadčasovost v nových a nových generacích svých vděčných, rozradostnělých diváků. Myslím, že právem.(2.12.2007)

  • Judy24
    *****

    Mám několik filmů, na které jsem koukala v raném dětství a milovala je, ale zdaleka ne všechny filmy zbožňuju teď. Jak vytrhnout velrybě stoličku je výjimka. Je to prostě moje srdcovka, ale z několika důvodů. Zaprvé samozřejmě všemi opěvovaný Tomáš Holý, ale paní Preissová v roli maminky je prostě kouzelná a šílený horolezec Luboš (František Němec) je úžasný. Navíc jsem neskutečný horomil a takhle dokonalé "sněhové" scény najdete jenom skutečně málokdy. Ta se zabořením hlavy do sněhu prostě a jednoduše nemá chybu. Tohle je film plný roztomilých hlášek a vždycky když se na něj koukám, usmívám se celou dobu.(3.3.2011)

  • - Vlastimilu Harapesovi alias Jindřichovi propůjčil svůj hlas Jiří Klem. Režisérka to zdůvodnila tím, že Harapes trpí výraznou vadou výslovnosti a postava navíc získala charismatický hlas. Stejně tomu bylo i v pokračování  (1978). (funhouse)

  • - Ve scénách, kdy Tomáš Holý lyžoval, byl zastoupen dublérem. Je tak možné všimnout si, že postava je v některých záběrech větší a v dalších zase menší. Podobně Janu Preissovou dublovala na jevišti skutečná baletka. (M.B)

  • - Adresa hotelu, kam maminka (Jana Preissová) s Vaškem (Tomáš Holý) vyrazili na jarní prázdniny, je Špindlerův Mlýn, Svatý Petr č.p. 56. Okolo roku 2014 budova prošla značnou rekonstrukcí a od té filmové se již značně liší. (Olík)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace