poster

Jak vytrhnout velrybě stoličku (TV film)

  • slovenský

    Ako vytrhnúť veľrybe stoličku

Komedie / Rodinný

Československo, 1977, 80 min

  • Dlubal David
    *****

    ■ ∞ Jestliže jsem u filmu Bota jménem Melichar (1983) od pana režiséra Zdeňka TROŠKY psal, že je to v mých očích jeho nejlepší filmový počin, tak zde, respektive pro filmy: Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977) a Jak dostat tatínka do polepšovny (1978), platí to samé pro paní režisérku Marii POLEDŇÁKOVOU. Z části ke kolenům dvěma uváděným TV filmům dosahuje TV film Kotva u přívozu (1980) a první režisérčin celovečerní kinofilm S tebou mě baví svět (1982), který jsem jako kluk měl hodně rád, ale po letech jsem se ho již docela přejedl. A jak je to se současnou tvorbou paní režisérky? Tu už, stejně jako u pana TROŠKY, nesleduji, a s největší pravděpodobností se na jejich nová díla už asi nepodívám. Ale nikdy neříkej nikdy... ■ Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977) a Jak dostat tatínka do polepšovny (1978) jsem poprvé viděl v Československé televizi a pak několikrát na VHS, ale poté spoustu let vůbec nic. Až v roce 2012 mě chytla nostalgie za flígr a já pln očekávání, zda budu zklamán tak, jako tomu bylo v mnoha jiných případech, či zda budu nadšen, jako tomu bylo zase v jiných případech, kdy jsem měl pocit, že ono dílo vidím poprvé a hltal jej plnými doušky až do konce, tak naštěstí nastala situace druhá a to u obou filmů. Ovšem s čím jsem vůbec nepočítal, bylo to, že jsem při vytrhování stoličky objevil ve filmu věci, které jsem jako kluk neviděl nebo spíše nevnímal. ■ Film jsem nasával všemi smysly a tam, kde jsem před mnoha lety viděl jen komedii, jsem najednou objevil, a to zejména v první půlce, že je zde přítomna i rovina sociální, respektive rodinná a že tento film není jen hereckým koncertem malého rošťáka, ale i malou sondou do života svobodné neprovdané matky, samoživitelky v normalizačním Československu. Spousta věcí najednou vyplouvala na povrch, a tam, kde jsem dříve jen fandil Vaškovi, jsem měl leckdy z pozice jeho matky chuť mu naložit na holou pětadvacet. Samozřejmě to film nijak nesnížilo, jen jsem chtěl toto podotknout, neboť vnímání té samé věci se v průběhu života mění a mění se nejen nazírání na věci kolem, ale, a to je podstatnější, i náš charakter a osobnost a hodnoty či jejich priorita. ■ Od té doby jsem se na oba filmy díval již čtyřikrát a pokaždé na mě působí pohodově. ■ Rozmýšlel jsem nad tím, který z těchto filmů se mi vlastně líbí víc, třetí - volné pokračování: Jak se krotí krokodýli (2006), dle svých vlastních měřítek a pravidel, za pokračování nepovažuji a nebudu jej ani komentovat. Došel jsem k závěru, u prvních dvou filmů, že to nemohu rozhodnout, neboť je každý film úplně jiný. V jedničce jsme v zasněžené krajině, kterou miluju, ve dvojce v oblasti Českého ráje, odkud mám spoustu krásných vzpomínek a citovou vazbu právě k místu, kde se dvojka natáčela a mimochodem, kousek od pískovcové skály, kde Vašek s jeho nezbedným taťkou osahávali skaliska, se natáčel Princ Bajaja (1971). ■ Jednička je hodně o hledání, dvojka o uchopení toho, co jsme nalezli a jak s tím naložíme. ■ ■ ■ Názory na hlavního představitele Tomáše HOLÉHO se různí a diváctvo se dělí do mnoha skupin, které se na něj dívají velmi různorodě. Od talentu, který se rodí opravdu jen mimořádně, přes dětskou hvězdu, která toho filmování s nastupujícím dospíváním už měla dost, rozmazleného protekčního spratka, hereckého dětského talentu, až k názoru, že se nejednalo o nijak zvlášť dobrého herce, ale roztomilého a sympatického představitele rošťáků a zlobidel. ■ ■ ■ Ke zhlédnutí na iVysílání. ■ ■ ■ ⁞ [95/100]. ■ ‖ [90/100]. ■ ↨ [90/100]. ■ ― Tomáš HOLÝ [95/100]. Jana PREISSOVÁ [93/100]. František NĚMEC [92/100]. Jana DÍTĚTOVÁ [90/100]. Vlastimil HARAPES [88/100]. Gabriela VRÁNOVÁ [79/100]. ■ ῼ [89/100]. ■ ∩ Jak dostat tatínka do polepšovny (1978). / Jak se krotí krokodýli (2006). /// Kotva u přívozu (1980), S tebou mě baví svět (1982). /// Bota jménem Melichar (1983). / Ať žijí duchové! (1977). / My všichni školou povinní (1984). /// Kam doskáče ranní ptáče (1987). /// Pod jezevčí skálou (1978), Na pytlácké stezce (1979), Prázdniny pro psa (1980), Za trnkovým keřem (1980). / Setkání v červenci (1978), Léto s kovbojem (1976). / Útěky domů (1980), Dívka s mušlí (1980), Upír ve věžáku (1979), Pětka s hvězdičkou (1985), „Marečku, podejte mi pero!“ (1976). /// Dívka s těmi velbloudy (1967), Krakonoš a lyžníci (1980), Obecná škola (1991). /// Home Alone (1990), Home Alone 2: Lost in New York (1992), Kindergarten Cop (1990). /// Sněženky a machři (1982). / Lucie, postrach ulice (Luzie, der Schrecken der Straße) (1983), ...a zase ta Lucie! (Schon wieder Luzie!) (1984). / Podnájemníci (1976), Otec nebo bratr (1978). ■ ±9x; 1x ⌂ [D], [TV], [PZ], [TV_ČB]. ±3x ⌂ [D], [TV_VHS], [PZ]. 1x ⌂ [D], [PC], ϿϾ [PZ], [288p], [~ 2012]. 1x ⌂ [J], [PC], [2.0] [PZ], [288p], [~listopad 2013]. 1x ⌂ [D], [PC], [2.1] [PZ], [404p], [~leden 2014]. 1x ⌂ [D], [PC], [2.1] [PZ], [576p], [~březen 2014]. 1x ⌂ [D], [PC], [2.1] [PZ], [720p], [~květen 2014]. ■ ↘ Ainy, sportovec. ■ ↔ ① [98/100]; ② + ③ + ④ [95/100]; ⑤ [100/100] [~2012]. ‡ [89/100] [~květen 2014]. >>> [95/100]. ■(28.5.2014)

  • ondrula
    **

    Poměrně nudný normalizační rodinný film, který je v zásadě o tom, jak Tomáš Holý setrvale šikanuje a terorizuje svojí matku. Docela mě zaujalo, že Vlastík Harapes má nemalý herecký telent a pobavilo mě, když se pokoušel nakvartýrovat k Preissový, že jí sdělil, že by asi nedokázal snést jejího syna :-D Asi čekal, že mu padne kolem krku a vzápětí Tomáše Holýho šoupne do babyboxu (což by si ostatně za ten teror zasloužil).(19.7.2011)

  • L_O_U_S
    ****

    "Tak ho svážeme do pytle a hodíme do řeky." Více se mi líbí letní pokračování, ale i díl o velrybě (zkomoleninu "verlyba" mimochodem děsně nesnáším) má co nabídnout, byť mi v dětském věku přišel hrozně tíživý (Prahu pod smogovou peřinou nedokázaly vyvážit ani zasněžené Krkonoše). Navíc tím, jak člověk stárne, vidí v Poledňákové filmech stále víc. Je fajn, že režisérka dokáže oslovit diváky několika generací (nebo aspoň dokázala, než přišla s Krokodýly). (258.)(23.6.2007)

  • gabin(a)
    *****

    Šmankote, nemůžu uvěřit tomu, že jsem na tento klenot mohla zapomenout! S hodnocením, samozřejmě:-) Jinak se na tohle dílko pochopitelně zapomenout nedá. Geniální Tomáš Holý a sympaťák pan Němec. Správně kožený pan Harapes. Nepochopitelně nervózní maminka v podání Jany Preissové. Ony všechny maminky u paní Poledňákové jsou tak jaksi pořád na trní a nervózní nebo mi tak aspoň připadají, že řeší, co řešit nemusí a zbytečně brblají (S Tebou mě baví svět). Asi je to tím, že moje maminka, ač měla docela těžký život a já byla takový malý Vašek, taková nikdy nebyla, tudíž pro ženy ve vidění paní Poledňákové moc pochopení nemám a vždycky mě v těch pánských jízdách ruší (no suveréně nejblbější je Studénková ve S tebou mě baví svět). To Hřebejkovy ženy, to je jiná káva, hlavně paní Šebková v Pelíškách, ta je prostě dokonalá!(26.4.2010)

  • SOLOM.
    ****

    Miluju tohle komedii, stejně jako následné pokračování. Viděl jsem to už tolikrát, že to ani nedokážu spočítat. Výborný Tomáš Holý zde zcela dominoval, ale ani jeho „filmoví rodičové“ se rozhodně nenechali zahanbit. Malý šibal a dohazovač byl prostě excelentní dětský herec. Pro Janu Preissovou mám rovněž velkou slabost – výborná herečka a pěkná ženská. No a František Němec coby horolezec Luboš a táta, který neví…taky dokázal diváka nejednou rozesmát. Jediný kdo mi tam vždycky vadil, je Vlastimil Harapes – potažmo jeho postava.(7.4.2018)

  • - František Němec (Luboš) môže za to, že si režisérka do filmu vybrala práve Tomáša Holého (Vašek). „Povedal, že keď mám tomu chalanovi všetko veriť, tak to musí byť jedine Tomáš". S obsadením Holého ale nesúhlasil Poledňákovej syn, ktorý režisérku inšpiroval k nakrúteniu filmu. Keď mal 8 rokov, zháňal jej oteckov. O fotke z konkurzu vyhlásil, že tam Tomáš nevyzerá ako správny chlapec, ale tučná teta. (Zdroj: casprezeny.sk) (Raccoon.city)

  • - Škola, kterou Vašek (Tomáš Holý) ve filmu navštěvuje, se nachází na pražském sídlišti Petřiny. (Zlatohlávek)

  • - Scéna, kdy Tomáš Holý obaluje řízky pro školníka, které ale měly být na neděli, se vůbec nezkoušela. Malý Tomáš se zaposlouchal do vyprávění v rádiu a začal obalovat. Režisérce Poledňákové se to tak líbilo, že tuto scénu použila, tak jak se podařila natočit hned napoprvé a bez jediné zkoušky. (Elisebah)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace