poster

Velký sešit (festivalový název)

  • německý

    Das Große Heft

  • maďarský

    A nagy füzet

  • Francie

    Le Grand cahier

    (Francie)
  • anglický

    The Notebook

    (festivalový název)

Drama / Válečný

Maďarsko / Německo / Rakousko / Francie, 2013, 109 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • H34D
    ****

    Obstojné drama využívající druhou světovou válku pouze jako prostředek k vykreslení špatných časů, strachu a nebezpečí číhajícího za rohem. Výsledkem je mrazivá atmosféra posilující sepjetí dvou bratrů, kteří se na vlastní pěst zocelují v nehostinných podmínkách. Filmu trošku chybí tah na branku, nějaká výraznější peripetie, kterou by si bratři museli projít, přesto se v žádném případě nedá říct, že by Velký sešit podsouval diváku jen (polo)prázdné stránky. Projekce je v podstatě v každém momentu intenzivní a já doufám, že si maďarský režisér získá řadu ještě nadšenějších fanoušků než jsem já... 7/10(6.7.2013)

  • Fr
    ****

    ,,NEJVÍC NEBOLÍ FACKY, TY VYDRŽÍME. JSME SILNÍ A TRÉNOVANÍ. BOLÍ, KDYŽ NÁS ROZDĚLÍ… TO NÁS ZABÍJÍ…“ /// Maďarská vesnice počas války, pohledem dvou kluků, navíc puberťáků, který maj trotlovský nápady (třeba držet hladovku jako ten voják, co umřel hlady). Pak je tu ,,stará mama“ – drsná bába, která je má na starost. Kluci si plněj svoje ,,bobříky“, který se jim později budou hodit a mně se tenhle neHollywoodskej příběh děcek, který se o sebe dokážou postarat líbí, i když nezapře festivalový ambice. A zatím co Zlodějka knih byl hezká a dojímavá, tak tohle je dětsky drsnější a filmově syrovější. Navíc ty dvojčata – ty to snad ani nehráli. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennej román, kterej v roce 1986 napsal Ágota Kristof, jsem nečetl. 2.) Nevím, jak zocelit parchanty. 3.) Thx za titule ,,ZuzanQa13“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *(1.4.2014)

  • Caym
    **

    **warning: obsahuje válečné spoilery** Nekonečně dlouhý scrapbook dvou chlapců, co se stanou hrozně "evil", podtitulek: ošklivá válka, fuj! Slovo "uhrančivý", kterým program snímek označuje, považuji za přemrštěnou snahu nalákat diváka na soutěžní válečnou záležitost za každou cenu. Označení "velký sešit" je víc než na místě: chlapci zažijí všechno možné (a samozřejmě nic z toho byste si za rámeček nedali) a o všem si píší/lepí a kreslí do své velké knihy, která - paradoxně - je na samém konci snímku jen tenoučkým sešitkem (kam se poděla celá ta sbírka brouků? a kde vzali chlapci čas na kreslení pastelkama, lepení broučků a vylisovaných kytiček, když od rána do noci pracovali a mlátili se páskem?). Mé rozhořčení pramení především z narativních paradoxů a ze snahy narvat do snímku všechno: od perverzního kněze (nesmí chybět!) přes znásilnění (taky válečná klasika) a hodného Žida (neskončí dobře, jak jinak) až po návrat ztraceného otce (chyběl do party). Taky nejsem fanda dětí v hlavních rolích - a to hlavně dětí, kterým nevěřím ani "evil" ani "good" výlevy. Close-up záběrů na tváře chlapečku bylo přespříliš, na maminku spadla bomba (jaká to náhoda! - chtělo se mi smát) a já jsem s láskou vzpomínala na Clémentovy Zakázané hry, ze kterých mi šel mráz po zádech ještě dobrý týden. Nic naplat - paní spisovatelka (nezapomínejme, že jde o adaptaci) chtěla od každé válečné hrůzy kousek a vznikla patlanice, pan filmař tu patlanici přenesl na plátno a já jsem nenašla jedinou postavu, která by v sobě nesla zárodek toho "proč" na film zírám. Snad babička byla správná čarodějnice. A už jsem vám vykládala o pedofilní uklízečce?(3.7.2013)

  • kajda.l
    ***

    Evropská válečná artovka s rakovinotvorným nádechem. Filmy se dají točit různým způsobem, ovšem tento "chladně vypočítavý" je mi poněkud nesympatický. O emocionálním dopadu na mojí osobu jistě vypovídá jedna ze závěrečných scén (výbuch bomby při překračování hranice), nedokázal jsem zadržet vlastní výbuch smíchu. Nemůžu za to, ale opravdu nesežeru všechno, co se mi různí evropští umělci snaží vnutit. Hloupé, zvrácené (dívka z farnosti), vyhrocené, špatně zahrané (dvojčata) a emocionálně ploché (židovské pochody smrti ve filmech! už mě začínají nudit). A co hlavně, onen velký sešit ve výsledku neměl žádnou výpověď. Ano, násilí plodí násilí, válka dělá z lidí zvěř. Ovšem tímto podáním to sledovat nepotřebuji. Natočené je to ovšem hezky a atmosféru to má.(22.9.2014)

  • Marigold
    ****

    Ano, Szász skutečně nedostál své pověsti nekompromisního a svojského filmaře, kterou nosil v 90. letech. Velký sešit vypadá spíš jako východoevropská produkce HBO - poměrně komorní výpravou, opakováním totožných lokací i tím, že je zrežírovaný poměrně usedle. Pokud odmyslím od těchto druhotných kategorií, pak námitka může směřovat ještě ke scénáři, který až příliš závisí na předloze Agoty Kristof. Na jednu stranu z ní čerpá drsné a syrové monology, na stranu druhou občas dost kostrbatě motivuje to, co v knize zřejmě působilo přirozeně. Nehledě na to si mě Szász těmito lekcemi v otrlosti, odříkání a utrpení podmanil. Ústřední duo "vlčat" je výtečné, bába sladká a některé vedlejší postavy neodolatelné. Zejména střed filmu, v němž se prolíná zmar mateřské lásky s proudem nadávek a drastických výjevů, zachycených pouze výtvarně v sešitě, je famózní. Válka do světa chlapců proniká jako odlesk, vedou svojí vlastní s cílem porazit emoce a vykořenit veškerou lásku. Proud úderů a deviantních epizod završený drastickým činem dýchá zatuchlou, nepříjemnou atmosférou, jež vzdáleně připomene Hanekeho Bílou stuhu. Škoda nedotažené stylizace, ale i tak výrazný zážitek.(4.7.2013)

  • - Vo filme, ktorý je snímkom o druhej svetovej vojne, sa trikrát objaví osobný automobil Volkswagen 181, ktorý sa vyrábal až od roku 1968. Táto chyba je ľahko rozoznateľná podľa odlišnej siluety a stavby vozidla - objaví sa vo filme v 34., 52. a 69. minúte. Vo filme sa snaží podobať na nemecký vojenský osobný automobil KdF 82 (Kübelwagen alebo VW 82), ktorý bol najrozšírenejším nemeckým ľahkým osobným automobilom v druhej svetovej vojne (vyrobených bolo cca 50 000 kusov). (k4li)

  • - Když se v závěru filmu otec objeví na statku, vzadu za ním, v pravém horním rohu je možné postřehnout projíždějící auta. Jejich rychlost a hustota provozu však do 40. let nepatří. (=woody=)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace