poster

The Escape Artist (TV seriál)

Drama / Thriller

Velká Británie, 2013, 180 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ***

    Pokládá to zajímavé otázky a námět je dostatečně nosný (jakkoli v produkci BBC již lépe zpracovaný; viz Silk). Jenže to samo o sobě nestačí. Spíše než třídílná minisérie to měl být klasický celovečerák; vaty tu není málo, byť je to vata nenudící. Nedává to pocítit plynutí času; kupříkladu první díl pokrývá cca půl roku, ale působí to jako několik málo dní. Finální soudní přelíčení je sice vynikající a samo o sobě smysl dává, ale pravděpodobně se při převodu z předlohy někde vytratila informace "proč by to tak v první řadě vůbec dělal". Pro našince je svým způsobem mínusem i finální pointa, která stojí čistě na rozdílu mezi (již tak značně specifickým) britským a skotským právem, ale tvůrci to pro neostrovní publikum nijak nevysvětlí. Na můj vkus je rovněž Foyle poněkud prvoplánový a jeho vinna záhy jasná. Mnohem zajímavější by bylo nechat jeho postavě určitý prostor pro "důvodné pochyby" a rázem by celá finální pasáž i Willovo chování byly interpretačně mnohem zajímavější. Ovšem vše výše zmíněné není zase až tak zásadní, protože to umí být místy řádně dusné a vypjaté. Ten největší problém je Tennant. On je vynikající do určitého typu rolí, ale není to charakterní herec, který zahraje vše. A nikde to nebylo tak očividné jako právě zde. Zatímco ve fázi "okouzlující sympaťák Will se šťastnou rodinou a úspěšnou kariérou" je vynikající, tak ve fázi "koketování s odvrácenou stranou duše" plave. A plave v tom fest a místy je ve své zarputilosti až směšný. Což o to více podtrhuje a dává vyniknout výše zmíněným problémům.(21.12.2013)

  • emma53
    *****

    Skutečná spravedlnost ? Co to je ? Naprosto neznámý pojem pro většinu právníků. V tomhle seriálu je ukázka toho, jak v krystalicky čisté podobě takový justiční systém funguje v dnešní době. I když jde pochopitelně pouze o smyšlený příběh, tak reálu se to v mnoha směrech silně podobá. A tak jsem sledovala vynikajícího Davida Tennanta v roli sebevědomého, inteligentního, ale jak bylo vidět, tak přece jen zranitelného právníka, pokud mu někdo sáhne na někoho jemu hodně blízkého. Davide bravo! Ale výběr do role Foyla byl taky trefou do černého, protože já toho chlapíka bytostně nesnášela od prvního momentu, jak bezvadně ho hrál Toby Kebbell. A i když jsem v třetím díle tak trochu tušila, kam se to bude asi ubírat, tak jsem byla stejně napnutá jak luk až do úplného závěru. Jedině si snad tvůrci mohli odpustit tu přespříliš inteligentní právničku v závěru, ale asi bychom se pak do puntíku nedozvěděli co a jak, takže tu lupu zahodím, na černé tečky se vybodnu a ráda dám plné hodnocení, protože mě to zkrátka bavilo.(8.11.2013)

  • Ducharme
    ***

    "These people are so – Hi! Nice to see you! – two-faced." Obsahuje spoilery! Každý má nárok na obhajobu, ale jen do té chvíle, než ten “každý” pocuchá střeva vaší manželky. Pak se totiž ukáže, že když jste geniální právník a váš protivník není než pro společnost nepřijatelný psychopat, je v naprostém pořádku, prohnat mu organismem smrtelnou dávku jedu. The Escape Artist se snaží ukázat nemorálnost právnického prostředí - záměr dobrý, provedení na nakopnutí do holeně. Pouhé tři epizody a stejně se tvůrcům nepodařilo udržet standard nasazený v první z nich. ___Oč tedy vlastně jde. Will je úspěšný právník s dokonalým rodinným zázemím, který nikdy neprohrál případ. Liam je psychopatický ptákomil se zálibou v sadistických sexuálních praktikách a v zákeřném zkracování délky života mladých žen. Poté, co Will vyseká Liama z naprosto jasné vraždy, si uvědomí, že to už možná bylo moc a odmítne řezníkovi podat ruku při rozloučení. Podle známého pořekadla – nepodáš mi ruku, podřežu ti ženu – na to následně doplatí. A někde tady se to začíná nořit do nepromyšlených břeček. Od druhé epizody se vytrácí veškeré zkoumání morálky a zůstává jen thriller založený na přihlouplých a šíleně vykonstruovaných zvratech, které se hromadí až vyústí v konec s vysvětlujícím flashbackem, za který by se nemusel stydět ani Poirot. ___TEA je výborně natočené drama, které si pravděpodobně užije ten, kdo nad ním nebude v průběhu moc přemýšlet. Herecké výkony jsou fakt skvělé. Nejvíc se mi však líbí ta hříčka se jmény a osobnostmi – WilLiam. Doufám, že je aspoň vytvořena záměrně…(23.11.2013)

  • rikitiki
    **

    Právo se dá překrucovat do zlomového bodu, kdy systém praskne a stane se z něj bezpráví. To samé platí o filmech: míra náhod a neuvěřitelných zvratů musí být aspoň minimálně logická, aby se divák ještě dokázal s filmem sžít a neměl pocit, že se dívá na blábol. Escape Artist k zlomovému bodu přistoupil v prvním díle, překročil ho v druhém a v tom třetím už mizel v dálce za horizontem smysluplného světa. _____ Příběh advokáta, který dokáže paragrafy překroutit tak, že vždy zvítězí a odnáší to jen lehkou morální kocovinou, nabere drasticky osobní rozměr, když zlo zasáhne jeho rodinu. JENOMŽE - KOUSEK DĚJE - Předtím obhajoval padouchy za pomoci kluzkých právních kliček, pak se rozhodne řešit bezpráví už zcela mimo právní systém. Bere spravedlnost do svých rukou a vykoná krevní mstu. Na muže hodnoceného jako nejlepší advokát je to dost cynický přístup. Morálně velmi pochybené, když sám nabourává systém a pak mu vadí, že nefunguje tak, jak si představoval. _______Navíc nebyly věrohodné ani ty kličky, které používal před soudem, podle mě byly tak vratké, že by neobstály. Jeho msta byla komplikovaná a podepřená tolika náhodami, které mu hrály do karet, že by v reálném světě neměla sebemenší šanci na úspěch a ani na to, že by jí nějaký divák uvěřil. ____ Hrdinu navíc už netrápí žádné pochybnosti, z právníka se stává přímočarý mstitel, který vykonává mstu spíš pro ni samotnou. Ani nijak netruchlí za vrahovou obětí, spíš to vypadá, že jenom chce - jako vždycky - zvítězit za použití všech prostředků. _____ Přímočarý padouch je zobrazený téměř jako karikatura všeho zla, až je to směšné. Jeho postava je absolutně nezakotvená: bez rodiny, přátel a práce, přitom si může dovolit nejdražší právníky, kteří ho hájí do roztrhání těla. Nejpíš mu peníze nosí ptáci, které chová ve svém vybydleném bytě. ____ Napínavě natočený thriller bez špetky logiky. /9. 7. 14./(9.7.2014)

  • erased
    ***

    Ačkoli příběh kolem právnického Houdiniho v roli znovu skvělého Davida Tennanta v úvodu prezentuje dobré otázky, zbývající dva díly na ně už zvysoka kašlou a věnují se pouze pomstě ve skoro heistovém stylu. Ve výsledku to je sice dobře, protože se autorům nepodařilo v úvodu naznačených morálních problémech vymanévrovat hlavního hrdinu z role vytrestaného pokrytce, jenže tři hodiny jsou pro takto přímočarý scénář přespříliš. Vzniknout stejné téma jako stejnou televizí produkovaný film s klidně i poloviční délkou, nepochybuji, že ta přemíra detailů z šetření případu by nikomu nechyběla, protože promyšlený závěr je po všech ohledech povedený.(6.5.2014)