Reklama

Reklama

Epizody(3)

Obsahy(1)

Píše se 28. červen 1914 a Evropu čekají poslední dny míru. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip patrně netušil, jakou bouři jeho čin proti habsburské monarchii vyvolá. Poté, co mladý bosensko-srbský aktivista zastřelil následníka rakousko-uherského trůnu Františka Ferdinanda d'Este a jeho manželku Žofii, rozpoutal se v evropských velmocích počátku 20. století nezadržitelný kolotoč, který nakonec vyústil ve vyhlášení 1. světové války. Proč se britskému ministrovi zahraničí Siru Edwardu Greyovi přes veškerou snahu nepodařilo udržet mír? Bylo vůbec možné přesvědčit bojovně naladěné Prusy v čele s císařem Vilémem II. a náčelníkem generálního štábu Helmuthem von Moltke, aby z útoku proti habsburské monarchii nevyvozovali závěry a nechali Vídeň, ať si své účty se Srbskem vyřídí sama? Je 28. června 1914 a Británie odpočítává posledních 37 dní míru. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (22)

Ben Nevis 

všechny recenze uživatele

Pilot: Bohužel mě to nezaujalo natolik, abych pokračovala ve sledování. Je to inteligentní drama s dobrými herci, ale spíš pro fanoušky literatury faktu než pro milovníky dobré televize. Nenudila jsem se, ale zase tak dopodrobna nepotřebuji znát pozadí začátku první světové války, navíc podané stranou vítězů, i když se seriál snaží vypadat nestranný. Britové se snaží strefovat i do své politiky, ale je vidět, kdo je tam hlavní borec, a Kaiser to není. Forma však převládá nad obsahem. ()

Paxxx.cz 

všechny recenze uživatele

V historii kolem I. světové války se neorientuju tak jako ve druhé světové válce, takže nemůžu zcela objektivně posoudit zda-li je to historicky dobře zpracováno, či jestli některé strany nejsou vykresleny tak jak by být neměli. Co ovšem moc nemusím jsou hrané dokumenty, reálné dobové závěry a přesný komentář jsou prostě daleko lepší...6/10. ()

Reklama

janesX 

všechny recenze uživatele

"Televízna inscenácia"- takto sa tomu donedávna hovorilo. Točí sa teda takmer všetko v interiéroch, v kancloch - a to presne sú miesta na ktorých sa o každej a pred každou vojnou rozhodovalo. Táto - 1.svetová je v novodobých dejinách najdôležitejším mílnikom civilizácie, preto je super že sa niekto snaží tieto udalosti tak detailne opísať. Problémom je, že niekomu to nekonečné vykecávanie môže prísť príšerne nudné. K tomu je tu možno veľmi cítiť pôvod tohto hraného dokumentu, ale nebolo na škodu si to pozrieť. ()

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Skvělý seriál, který ukazuje, jak to z velkou pravděpodobností bylo - z britského pohledu. Ti, kteří se ukájejí tvrzením o nepřesnostech (viz. třeba poznámka o počtu střel, kterými bosenský terorista Princip zavraždil Ferdinanda d´Este a jeho manželku) by si měli uvědomit, jaký byl asi rozsah informací v té době, připomenout si, co o tom říká paní Mullerová ve Švejkovi a fakt, že novináři lhali - díky nevědomosti a částečně i cíleně už v té době...). Nicméně to, co bylo postupně nějak tak opatrně odkrýváno postupně je zde řečeno dost natvrdo a jasně - viníkem války bylo sice Německo a zejména jeho armáda, nicméně těmi dalšími v pořadí byli - Francouzi a Rusové. O válku nestáli ve Vídni a už vůbec ne v Británii. Nic nebylo dané předem, nalinkování zákonitostí vzniklo až ex post a dost často taky účelově, protože dějiny píšou vítězové. Dokument předvádí i to, co je nejzajímavější - kdo rozhodoval na straně dvou hlavních protaqonistů a protihráčů - de facto armáda se státem v Německu, kdy onen Vilém by přece jenom přes všechno svoje válečnické vystupování a rétoriku mír přivítal na rozdíl od svých generálů na čele s Moltkem a fakt, že na straně Britů se jejich panovník ani žádní vojáci ani neobjevili. Francouzi nadržení dobýt zpátky Alsasko a Lotrinsko (ačkoliv ho získali - řekněme poněkud problematickým způsobem až na přelomu 17. a 18. století a ztratili po katastrofální porážce o 170 let později...) jsou zde zcela správně v osobě velvyslance Cambona předvedeni ve své nejvlastnější podobě - ta zvláštní směs agresivity, strachu a snahy, aby to za ně řešil ještě někdo jiný je ve francouzské mentalitě a politickém rozhodování přítomna dodnes a bylo by chybou se na slovo tohoto národa a tohoto státu někdy spolehnout. Jedinou chybku vidím v tom, že postoje Rakouska a Ruska jsou vytěsněny (Rakousko je prezentováno více jako objekt dění) a Rusko svůj přístup k válce mělo podobně rozporuplný jako Německo - panovník v zásadě zas až tak ne, ale armáda - v idiotské představě jak odčiní potupnou porážku z japonské války v roce 1905 a část průmyslových kruhů se do bojů hnala jako divá. Nicméně délka a snesitelnost seriálu by už takovéto rozkošatění nesnesly.... ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Na pomezí tří až čtyř hvězd. Díky poslední epizodě nakonec tedy ty čtyři s odřenýma ušima. 37 dní od atentátu k válce je přes všechno velice zajímavým hraným dokumentem, který představuje divákovi zákulisní události, které vedou od zavraždění Františka Ferdinanda d'Este v Sarajevu do vypuknutí jednoho z největších konfliktů své doby, jenž má dodnes existenční vliv na nás všechny. Samotné zpracování je informačně zajímavé, ovšem se spoustou hlušiny. Ta snímek velice sráží. Dokonce jsem si povšiml několik historických, faktických nepřesností (např. na Ferdinanda a jeho ženu byly vypáleny jen dvě kulky). Můžete mi namítat, že jde o dokument z politického zázemí, ale i ten jde natočit zajímavěji a dokonce mohu dát příklad. Tím zcela určitě a pětihvězdičkově vyčnívá II. světová válka za zavřenými dveřmi. Přesně toto je důvod proč jsem neuvažoval o pěti či čtyřech, ale rovnou o třech hvězdách. Prostě zmíněný dokument s Petrenkem v roli Stalina je vrchol hraných dokumentů z politického i válečného prostředí. A i když jsem nakonec tomuto třídílnému dokumentu dal hvězdy čtyři, na II. Světovou válku za zavřenými dveřmi nesahá tento dokument ani po kolena. Nicméně i přes zmíněnou hlušinu jde stále o minimálně koukatelný dokument, který prostě BBC umí. 75% ()

Galerie (42)

Zajímavosti (1)

  • Při atentátu na Františka Ferdinanda d'Este a jeho ženu Žofii Chotkovou byly vypáleny ve skutečnosti jen dva výstřely. (Nach)

Reklama

Reklama