poster

Muž na střeše

  • Švédsko

    Mannen på taket

  • Slovensko

    Muž na streche

  • Velká Británie

    The Man on the Roof

  • USA

    The Man on the Roof

Krimi / Drama / Thriller / Akční

Švédsko, 1976, 110 min

Režie:

Bo Widerberg

Předloha:

Maj Sjöwall (kniha), Per Wahlöö (kniha)

Scénář:

Bo Widerberg

Kamera:

Per Källberg
(další profese)
  • Anderton
    ****

    Film dvoch rozielnych polovíc. Tá prvá, komorná, psychologická a detektívna je lepšia, ale zase tej druhej treba nechať, že aj Švédi dokážu nakrútiť svižnú dlhú akčnú sekvenciu, trvajúcu niekoľko desiatok minút. Čo tam po logike, dôležité je, že to šlape a že je to občas aj vtipné. Celé to mieri na kritiku vlastných policajných radov, čo môžete brať buď ako nutné klišé, alebo ako odvážnu sebareflexiu. Každopádne o triedu lepšie, ako nudný Muž na balkóne. Muž na streche má proste šťavu.(6.8.2017)

  • sud
    *****

    Předně říkám, že tenhle film není dokonalý a má své mouchy (civil s přidělenou pistolí se mi zdá trochu naivní nápad ale budiž), ovšem výčet kladů je zašlape do bláta. Tahle kriminálka je úplně jiná, nic podobného jsem neviděl. Její hlavní devizou jsou detaily, v jiných podobných filmech opomíjené. Uskutečnění vraždy je i přes úsporné náznaky brutální scénou, policista spí nahý a utírá zadek svému dítěti, při pouliční střelbě mladík s nasazením života zachraňuje chlapečka na tříkolce, pohled obyvatel domu z okna, kam právě dopadá sestřelený vrtulník, pachatelovi vidíme do tváře až v posledním záběru. A navíc, ač spáchá vrah svůj čin takovým způsobem, že i John Doe je proti tomu něžný romantik, ve výsledku je nám ho i celkem líto. To vše dělá z "Muže na střeše" netypickou a vynikající kriminálku. 90%.(11.12.2010)

  • Crocuta
    ***

    Jak už přede mnou napsal Rudovous, "Muž na střeše" je adaptací knihy autorské a manželské dvojice Pera Wahlööa a Maj Sjöwallové, konkrétně "Säffleské bestie", sedmého z deseti jejich "románů o zločinu". Snímek se poměrně přesně drží předlohy jak dějem, tak i zřetelným společenskokritickým podtónem. V čem se film od knihy výrazně (a podle mého ke škodě věci) liší, je pojetí postav policistů. Nejhůř dopadl komisař Beck - proti románu je minimálně o 10 - 15 let starší (není divu, že pak působí "předdůchodově" a jeho závěrečná střešní akce vyhlíží skoro komicky). Jeho manželka se z přitažlivé ženy ve filmu změnila na obstarožní nerudnou ženštinu, které už na hlavě chybí jen ty natáčky. Stejně podivný mi připadal filmový Larsson - z robustního hromotluka se ve Widebergově pojetí proměnil ve vyhublého střízlíka. Tak by se dalo pokračovat u Melandera a dalších postav. Nechci vypadat jako hnidopych, ale výše zmíněné švédské detektivky patří k mým oblíbeným knihám a při sledování "Muže na střeše" jsem se nedokázal oprostit od srovnávání s předlohou. Hercům je nicméně nutno přiznat, že s charaktery postav se většinou vyrovnali se ctí. Také je třeba ocenit autentickou atmosféru Stockholmu 70. let. (Zkušený režisér Bo Wideberg kvalitní práci s atmosférou předvedl mnohokrát - například v ponuré kriminálce "Muž z Mallorky"). Celkem vzato - "Muž na střeše" jako takový není špatný film, ale jako adaptace známé předlohy zůstává na půli cesty. Tři a půl *. Pro Kimona: zbytečná akce s vrtulníky měla jen ilustrovat neschopnost policejního řiditele a ten mechanik nedostal pistoli přidělenou od policie, došel si pro svoji (tím ovšem nechci říct, že by tak jeho zapojení do akce působilo nějak věrohodněji :-) ).(22.1.2009)

  • Bernhardiner
    ***

    Mám takový pocit, že knižní předloha musí být lepší. Tohle zpracování sice není úplně špatné, ale vadí mi, že scénárista zřejmě vynechal některé ne zcela nedůležité podrobnosti a naopak některé scény jsou zcela zbytečné. Nechápu například, proč nám byly představeny rodiny dvou detektivů - buď měly být tyto postavy více zapracovány do příběhu nebo se na ně měl scénárista úplně vykašlat, takhle mi připadají jen násilně umístěné do příběhu. Jsem si jistý, že v detektivce od Maj Sjöwallové a Pera Wahlööho měly nějakou důležitější roli, takhle jen víme, že dcera a manželka jednoho detektiva mají permanentní bolehlav a že synáček druhého hnědě naděloval. Tuhle maličkost bych ale přežil, nad závěrečným rozuzlením jsem ale kroutil hlavou. Jak je možné, že se kdosi z davu nabídne policii, že ji pomůže a ona jeho nabídku bez okolků přijme? Navíc když má svou zbraň nemá legálně? Nene, tady buď něco důležitého z původní detektivky chybí nebo ten závěr byl v detektivce vyřešen úplně jinak a lépe. Jinak bych proti filmu neměl dalších námitek, herci hrajou dobře a jsou ve svých rolích celkem uvěřitelní. 60%(2.9.2015)

  • dopitak
    ****

    Vyšetřování případu je zdlouhavé, velmi zdlouhavé, přesto není nudné. Výborný starý český dabing (Filmové studio Barrandov r. 1980; Ota Sklenčka - Alfred Strejček - Jiří Krampol - Václav Postránecký - Vladimír Ráž - Soběslav Sejk - Jiří Zahajský a další) a především velká škola filmového realismu. Novodobí filmaři by si měli vzít přiklad třeba ze scény, ve které je Martin Beck postřelen, tak totiž vypadá zranění střelnou zbraní, krev pulzovitě vytéká z rány, a protože kulka zřejmě zasáhla plíce, je plná bublinek. Tip na nákup DVD od Levných knih, které tentokrát kupodivu koupily i licenci na původní dabing. Dobrá práce.(19.3.2011)

  • - Bo Widerberg vytvořil podle mnohých kritiků první skutečnou, plnokrevnou švédskou kriminálku. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Muž na střeše se stal nejúspěšnějším projektem Švédského filmového institutu na příštích šest let, paradoxně jej překonal až Bergmannův snímek Fanny a Alexandr (1982). (Zdroj: Letní filmová škola)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace