poster

Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa

  • anglický

    The Mystery of Sklep Theater - A Guide to Saving the World

Dokumentární

Česko, 2016, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slarque
    ***

    Dokument o fenoménu divadla Sklep je spíš takovou oslavou 45 let fungování divadla. Kostlivce ze skříní se nikomu vytahovat nechce, snad jen Václav Marhoul se zmíní o třech krizích v historii souboru. Přesto je tu spousta ukázek ze sklepáckých scének, černobílé archiválie z jejich začátků či nahlédnutí do zákulisí zřejmě loňské vánoční besídky a další materiály, u kterých je zřejmě nemožné se nudit (70%).(17.5.2016)

  • Olík
    ***

    Zkrotit nezkrotitelné, pochopit nepochopitelné, uhasit neuhasitelné anebo cesta do hlubin sklepákovy duše. Sklep je bezesporu fenomén s nemalou řádkou skalních fanoušků, kteří by pro něj neváhali vběhnout do hořícího domu, jimž (nebo kolem něj) prošel početný zástup solitérních osobností. Divadlo v roce 2016 oslavilo obdivuhodné výročí čtyřicetipěti let fungování a tak tento dokument beru spíše jako takovou malou gratulaci......jinak se totiž vzhledem k objektu zájmu drží až zbytečně u zdi. Hanák, Vávra, Šteindler, hráli jsme, pili jsme, veselili jsme se, nějaké fotečky, nějaké záznamy.....žádná skříňokostlivcové témata (jenom Václav Marhoul se lehce otřel o jisté krizičky), žádný nebo minimální prostor pro další zajímavé aktéry jako Burda, Vychodilová nebo Kušiaková ani bývalé výrazné členy Macháčka, Slováka, Schmidta nebo Nebřenského ...nevím, šlo se k tomu postavit trochu více "sklepácky". Takže jak píše kolega jablonec: " Pro fanoušky Sklepa povinnost", já bych si dovolil opravit na: "Pro fanoušky Sklepa málo".(13.4.2017)

  • Matty
    ***

    Formálně velmi standardní dokumentární portrét velmi nestandardního divadelního souboru. Přes rutinní kombinování mluvících hlav s archivními záběry jde nicméně o celkem sevřený a přehledný útvar, žel oproti sklepáckým vystoupením jen výjimečně ozvláštněný rozbitím nebo převrácením systému. Paralelně s horizontálním rozkrýváním historie divadla v běhu času jsou na vertikální osu navěšovány miniportréty osob, které Sklepem prošly, případně v něm posunují hranice uměleckého vyjádření dodnes. Odmítání toho, že by jim šlo o posunování hranic nebo programové vymezování se vůči něčemu/někomu, je paradoxně jedním z leitmotivů ve výrocích jednotlivých aktérů. Jak ale správně upozorňuje např. teatrolog Jan Dvořák, právě tento absolutní nezájem o režim a neochota vést s ním dialog, činila ze Sklepa politické uskupení, čehož si zřejmě byla dobře vědoma Věra Chytilová, která sklepácké poetiky využila v artikulaci vlastních témat. Druhou směrodatnou linií tvoří pátrání po tom, kdo je to vlastně sklepák. „Otec zakladatel“ David Vávra neměl problém přibrat do skupiny řád ctícího a vyžadujícího Václava Marhoula (dováděného k šílenství nedochvilností ostatních), který jako jediný připomíná několik krizových období, „regulérního blázna“ Tomáše Vorla ani budoucího filmového režiséra a producenta Ondřeje Trojana, který dokázal propojování intelektuální a lidové komiky „vyjemnit až do zákrut perverze.“ Zejména zásluhou rozmanitosti zastoupených individualit, které vždy nějak dokázaly najít společnou řeč a chaos proměnit v cosi systematického, je Tajemství přes svou filmařskou strnulost poměrně svižným dokumentem, který můžou milovníci humoru trapného, cynického a sebeshazujícího sledovat i jako komedii. 65%(10.6.2016)

  • xrubesd
    ****

    Dokument o historii, osobnostech i fungování divadla Sklep, především ale o jeho specifické atmosféře a humoru, založeném z velké části na trapnu. Znalec a fanoušek divadla Sklep se pravděpodobně téměř nic nového z tohoto filmu nedozví, ale jako ohlédnutí se za mnohaletou historií legendárního divadla, které se vždy v mnohém odlišovalo a dodnes odlišuje, vytvořilo hodně kultovních skečů i filmů, a kterému se v době normalizace podařilo celý politický systém úspěšně ignorovat, je to dokument ideální; byť z mého pohledu občas zbytečně natahovaný, tedy asi o patnáct minut delší, než bylo potřeba.(14.4.2017)

  • klukluka
    ****

    Cloumá mnou závist - na takhle pěknej, pestrej, veselej, bujarej život jsem si žádnou ze svých mimoškolních aktivit nezadělal. Ve filmu to nezaznělo, ale bylo to dostatečně zřejmé - všechny ty osobnosti za to vděčí přírodnímu úkazu jménem David Vávra, v němž se snoubí neskutečná kombinace často protichůdných charakterových daností. To je podle mě big boss, kterej to tam držel, drží a snad ještě nějakou dobu držet bude. Bez něj by to nešlo. Po těch čtyřiceti letech se z toho stala instituce (Afghánistán), ale kdysi to byla vážně raketa, kometa, zjevení. Nemůžu taky nevidět, že Sklepáci například neprostituují v nekonečných seriálech. I tím je tohle divadlo výjimečné. A film o výjimečných lidech pohybujících se mezi dalšími mnoha výjimečnými lidmi, žijících výjimečné životy ve výjimečné době prostě nemůže být špatný. Byl jsem jím zaujat od první minuty a až do konce mě nepřestával bavit. Stačil jsem si díky němu taky uvědomit, že by to nebyl život pro mě. Sklep skutečně sdružuje silné individuality, ale paradoxně od nich vyžaduje stádní přístup. Tohle bych neuměl. Věřím nicméně, že jim to za tu srandu stálo a stojí.(12.4.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace