Režie:
Juraj HerzKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Štěpán KoníčekHrají:
Jana Plichtová, František Velecký, Milan Lasica, Július Satinský, Ľubomír Záhon, Peter Debnár, Marta Rašlová, Hana Prymusová-Lelitová, Eva Matejková (více)Obsahy(1)
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc... Slovenský televizní film režiséra Juraje Herze vznikl podle Maupassantovy povídky "Muška". V impresionisticky laděném příběhu líčí tragický příběh mladé pradleny, která svou čistotou, optimismem a radostí ze života fascinuje muže kolem sebe. Točí se kolem ní pět nápadníků, kteří patří k bohémě. Dovedou se bezstarostně bavit, snít, radovat se z každé chvíle a unikat před měšťáckou každodenností. A ovšem i před zodpovědností. Svým lehkovážným způsobem života samozřejmě všichni narušují místní konvence. A přestože Muščino těhotenství přinese do jejich životů i tragické chvíle, na jejich životním optimismu to nic nezmění... Juraj Herz natočil barevný televizní snímek v době, kdy ještě převažovalo černobílé vysílání. S pomocí kameramana Jozefa Šimončiče vytvořili výtvarnou poctu impresionismu, který ovládl světovou výtvarnou scénu v době, kdy se příběh odehrává. K rozverné náladě vyprávění přispěli mj. i výrazní slovenští komici Milan Lasica a Július Satinský. Představitelka bezstarostné a potřeštěné Mušky Jana Plichtová se později stala váženou profesorkou psychologie. (Česká televize)
(více)Recenze (90)
Tato studie volnomyslenkarstvi s maupassantovsko-monetovskym vizualem me zcela minula ucinkem. Pet borcu se taha s takovou zrzavou prostou mysli, pak ji nekdo z nich udela dite ale nevedi kdo, porad ji dal tahaj po mejdanech, pak holka potrati, ale spolecne se tomu zasmejou. Pak je konec....mno. P.S.: moc hezka byla ale ta pihovata zrzka Plichtova v hlavni roli, tak pro ni udelim stred. Nevsadil bych si ale, ze jeste nekdy tohle dilko uvidim... 3- ()
Pro pracujícího člověka moderního věku je to nedívatelný až nepochopitelný film.Všichni dělaj hovno, jen žerou, chlastaj a šukaj. Kde na to berou? Proč jsou tam ty dlouhé pasáže s podřadnou hudbou? Připomnělo mi to hudbu pro chvíle pohody na stanici Praha. 1* dávám za impresionistickou kameru, 1* za sem tam povedený vtip od Lasici a Satinského. Asi 20 min jsem vydržel. ()
Láska=závislost, posedlost, vnitřní otroctví touhy, slabost, vyčerpanost, oddanost. To vše pociťují ženy, když lásce podlehnou, když se snaží být milovány a bez vděku. Do padnutí. Moc pěkný film. Zajímavé byly též poznatky na besedě pana režíséra. Herz prozrazoval věci, které by nikdo netušil... Aneb hlavní hrdinka byla nezkušená šedá myška a proto má ten film takové kouzlo! ()
Před dvaceti lety bych na to asi koukala překvapeně, mladá a neznalá. Proto mě tehdy dostal třeba Jakubisko a jeho Vtáčkovia, siroty a blázni, aj. Dnes vidím, že je to utahané, neodvážné a neoriginální... Kdyby se každá scéna o dvě třetiny zkrátila a film se smrsknul na 22 minut, ještě i tak by byl moc rozvláčný a měl málo co říct. Impresionismus měl k opileckému chichotání a unikání před vážností a hloubkou stejně daleko jako tohle prvoplánové a většinou spíš otravné cvičení k pohlcujícímu komplexnímu filmu. Pocta ničemu a nikomu to doopravdy není a samo to taky neobstojí. *~ ()
Kromě plejády známých herců film ukázal ubohost některých děvčat v sexuálním chování. Není to nic nového, už římský císař Augustus vyhnal svoji jedinou dceru Julii na doživotní vyhnanství na pustý ostrov pro absolutní sexuální nezdrženlivost. Obšťastňovala málem celý mužský Řím. Takže "nymfomanky" stále mezi námi ! Juraj HERZ jistě takovou postavu se svého okolí znal, jinak nevím, proč by to točil. ()
Galerie (13)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (14)
- Podle Milana Lasici se stal snímek problémovým z důvodu, že mocní v něm viděli alegorii na vstup vojsk Varšavské smlouvy na naše území v srpnu 1968. (sator)
- Snímka sa začínala pôvodne točiť ako televízny film a do kín sa dostala až po takmer tridsiatich rokoch. V čase svojho vzniku bola z nepochopiteľných príčin pre mnohých tŕňom v oku a jej uvedenie sa znemožňovalo. (Raccoon.city)
- V jedné tehdejší francouzské recenzi napsali, že Sladké hry minulého léta jsou nejlépe natočeným filmem podle Maupassantovy předlohy. (raininface)
Reklama