Režie:
Joseph LoseyScénář:
Harold PinterKamera:
Gerry FisherHudba:
Michel LegrandHrají:
Julie Christie, Alan Bates, Margaret Leighton, Michael Redgrave, Dominic Guard, Michael Gough, Edward Fox, Richard Gibson, Roger Lloyd Pack, (více)Obsahy(2)
Film líčí vzpomínky jedenáctiletého chlapce na letní pobyt ve venkovském sídle svého spolužáka z velmi bohaté rodiny, jež jsou nejen plné pro něj dosud neznámých dojmů z atmosféry nádherného domu, pěstovaných zahrad, zapomenutých zákoutí a norfolské krajiny, ale především pocitů z pronikání k tajemstvím světa dospělých, jež ve svém důsledku jsou pro něj nakonec traumatizující. (NFA)
(více)Recenze (30)
Prostě mne to nijak nechytlo. Ačkoliv jsou tady všechny potřebné ingredience jako honosné sídlo, služebnictvo, panstvo, zahrada, jídelna atd., nevzbudilo to ve mne žádné emoce nebo pocity nějaké "britskosti". Příběh je velmi rozmělněný a stejně tak osudy postav. Jednoduchá historka se středně silnou pointou, zabalená do rádoby hávu anglických propriet, jež zde ale ani trochu nefungují, jako třeba u Altmana (Gosford Park). ()
Zdánlivá předválečná idylka, zdánlivý poklid anglického aristokratického venkova, vášeň spojující nerovný pár a její bezděčný svědek na hranici mezi dětstvím a dospělostí – dalo by se říct, že Pokání odehrávající se o pár let dřív s tím, že Robbie a Cecilia jsou manipulátorští zmetci a zamilovaná třináctiletá osůbka je jejich svědkem a pomocníkem od začátku. Ale přece – tam, kde mi Pokání přišlo sterilní a vykonstruované, tady bez přemáhání věřím živočišnosti postav pod chladnou slupkou a kastovní problematice, kde rodičové odmítají provdávat dcery za mládence s holou... vyhlídkou na budoucnost. Podíl největší nesou ocelová magnólie Julie, živočišný milenec lady neChatterleyové, chlapec prožívající poslední prázdniny dětství, kamera a melancholicko-dramatické tóny klavíru. ()
Dokoukáno s největším sebezapřením. Nuda, nuda a ještě jednou zoufalá nuda - asi je to natočeno velmi dobře, ale tenhle film mě v podstatě úplně minul. Začínám mít po krk všech těch filmů, kde je svět dospělých vnímám "nevinným" prizmatem nějakého děcka - k čertu už s tímhle nastokrát provařeným přístupem. ()
Příběh nenaplněné lásky bohaté dívky a farmáře ze sousedství s dokonale zachycenou žhavou letní atmosférou. Adaptace krásného románu L.P. Hartleyho ovšem není příjemně romantickou sondou do života bohaté anglické venkovské společnosti na počátku dvacátého století: vše vyústí v neodvratném, bolestném střetu dítěte s realitou a vášní s konvencemi třídní společnosti. Přestože závěrečný zoufalý čin, ve kterém Ted viděl jediné řešení celé své situace, já osobně odsuzuji, není to důvod k tomu, abych této výborně zahrané a ohromně vypravené adaptaci snížila hodnocení. ()
Román L.P. Hartleyho se pod rukama "scénáristy" Harolda Pintera proměnil ve skutečně silné dílo. Tento příběh chlapeckého dospívání a nelehké konfrontace se skutečným světem, který je zároveň hořkou analýzou života vyšších anglických kruhů začátku dvacátého století, opravdu stojí za to. Julie Christie, která nemá ve svých milostných touhách příliš volnou ruku, a Alan Bates, jenž svým způsobem připomíná onoho milence lady Chatterlyové. Dokonalý pár, jehož vztah je vnímán a deformován dětskýma očima jejich poslíčka, jenž ještě jeho konání nechápe, ale zřejmě by ho byl jistým způsobem rád účasten. Působivý je i Edward Fox jako aristokrat, který se nechává pasivně unášet dobou a konvencemi. Snímek je zajímavě vypravován - sotva postřehnutelné, ovšem postupně se stupňující retrospektivy -, velmi dobře režírován a vyniká zajímavým a chytře vybraným hudebním doprovodem. ()
Galerie (14)
Photo © NBC Universal

Reklama