poster

Posel

  • Velká Británie

    The Go-Between

  • Slovensko

    Posol

Drama / Romantický

Velká Británie, 1970, 118 min

Režie:

Joseph Losey

Scénář:

Harold Pinter

Kamera:

Gerry Fisher
(další profese)
  • pm
    *****

    Příběh nenaplněné lásky bohaté dívky a farmáře ze sousedství s dokonale zachycenou žhavou letní atmosférou. Adaptace krásného románu L.P. Hartleyho ovšem není příjemně romantickou sondou do života bohaté anglické venkovské společnosti na počátku dvacátého století: vše vyústí v neodvratném, bolestném střetu dítěte s realitou a vášní s konvencemi třídní společnosti. Přestože závěrečný zoufalý čin, ve kterém Ted viděl jediné řešení celé své situace, já osobně odsuzuji, není to důvod k tomu, abych této výborně zahrané a ohromně vypravené adaptaci snížila hodnocení.(13.12.2010)

  • Tommassi3
    *****

    "Proč mu říkáš Merkure ??" Rodilý Američan, ač byste to do něj jistě v souvislosti s jeho tvorbou neřekli, režisér Joseph Losey se chopil adaptace skvělé knihy Leslieho Polese Hartleyeho, která u nás vyšla pod názvem Poslíček s velkou vervou a ve výsledku je to opravdu vidět !! Dnes již klasický snímek, který mi v mnohém připomínal o poznání čerstvější Pokání, vyznívá mnohem lidštěji a věrohodněji, což z něj spolu s naprosto úchvatným hudebním motivem s neklidně temnými tóny klavíru držitele tří Oscarů Michela Legranda činí opravdu velmi jedinečný film !! Výborně zvolenému hereckému obsazení tradičně vévodí Edward Fox se svojí postavou, v Búrské válce raněného vikomta Hugha Trininghama, Dominic Guard se mi jako Leo také velmi líbil, v roli Marka se premiérově představil Richard Gibson, kterého všichni známe ze seriálu Haló, haló !! jako Herr Flicka.. Hartleyeho kniha začíná slovy: "The past is a foreign country: they do things differently there." a mě tak napadá, že v Loseyho snímku je právě vše, jak by mělo být, i po těch letech.. [ Pouze v původním znění s titulky !! ](23.7.2013)

  • pakobylka
    ***

    Snímek je v úvodu poněkud roztěkaný a v úmorném vedru bloumá z místa na místo - jakoby v rozlehlém, nákladně zařízeném domě a v jeho okolí teprve hledal inspiraci. Když se konečně začne ubírat tím správným směrem, je už prakticky pozdě, neboť ani on, ani já nedokážeme sebrat myšlenky a soustředit se na vlastní příběh. Kromě toho mi není nijak extrémně sympatická ústřední milenecká dvojice - a vlastně ani chlapec, který se pokouší porozumět komplikovanému, třídně rozdělenému světu dospělých ... a tak mě jejich osudy navzdory silnému sociálnímu podtextu přehnaně nedojímají. P.S.: Druhá časová linie je v tomhle případě lehce matoucí - zbytečně narušuje plynulost děje a spíš mu škodí, než aby mu pomáhala.(13.3.2012)

  • radektejkal
    ****

    Tomuto filmu se dají vyčíst snad jen dvě věci: je téměř dokonalý (Joseph Losey + Harold Pinter + Dominic Guard) a je z prostředí, které nemám rád. Výjimku mohu udělit jen tehdy, pokud dokonalost má nějaký smysl, a "šlechtické vztahy" přesahují svoji třídu (upper-class) a dobu (počátek minulého století). V obou případech mám pocit, že k obě podmínky byly splněny (ostatně také jsem měl v Leově věku rád svoji tetu). Pseudo-soudobá hudba Michela Legranda patří samozřejmě také k oněm "dokonalostem".(1.11.2016)

  • Faidra
    ****

    Zdánlivá předválečná idylka, zdánlivý poklid anglického aristokratického venkova, vášeň spojující nerovný pár a její bezděčný svědek na hranici mezi dětstvím a dospělostí – dalo by se říct, že Pokání odehrávající se o pár let dřív s tím, že Robbie a Cecilia jsou manipulátorští zmetci a zamilovaná třináctiletá osůbka je jejich svědkem a pomocníkem od začátku. Ale přece – tam, kde mi Pokání přišlo sterilní a vykonstruované, tady bez přemáhání věřím živočišnosti postav pod chladnou slupkou a kastovní problematice, kde rodičové odmítají provdávat dcery za mládence s holou... vyhlídkou na budoucnost. Podíl největší nesou ocelová magnólie Julie, živočišný milenec lady neChatterleyové, chlapec prožívající poslední prázdniny dětství, kamera a melancholicko-dramatické tóny klavíru.(11.7.2013)

  • - Snímek je adaptací stejnojmenného románu Leslieho Polese Hartleye z roku 1953. (Olík)

  • - Scénář napsal Harold Pinter, nositel Nobelovy ceny za literaturu za rok 2005, jenž byl za něj oceněn cenou BAFTA. (Pohrobek)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace