Reklama

Reklama

Letecký konstruktér Robert Cummings je svědkem nacistického atentátu na továrnu, ve které pracuje. Během výbuchu je zabit Robertův nejlepší přítel a on sám je obviněn ze sabotáže. Aby očistil své jméno, vydává se na neúprosný hon napříč celou zemí, který vyvrcholí v závěrečném souboji na vrcholku sochy Svobody. Hitchcockův první film pouze s americkým obsazením uhání dopředu závratnou rychlostí skrze atmosféru strachu, z níž jde mráz po zádech, a představuje tak hotové mistrovské dílo napětí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (95)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Ryzí dokonalost a Hitchcock ve vrcholné formě. Už od první scény to člověka vtáhne do sebe - uvedení do děje mě zde přímo ohromilo a musel jsem si ho pustit dvakrát. Je to tak fantasticky napínavé, že to uteče jako nic a člověk by si to na konci dal nejradši ještě jednou. Některé záběry jsou tak geniální, až to není možné, a kapitola sama pro sebe je dokonalý soundtrack a výborné obsazení - trio Priscilla Lane & Robert Cummings & Otto Kruger nemá chybu. U spousty Hitchcockových filmů mám pocit, že jsou dost poznamenané dobou svého vzniku a za vidění už dnes moc nestojí (minimálně ne pro většinové publikum), ale v tomto případě měl podle mě mimořádně šťastnou ruku a přivedl na svět nadčasový a bytostně americký filmový příběh, který mi připravil téměř očistný filmový zážitek. Ve finále na Soše Svobody jsem byl nadšený jak malý kluk, ale fantastických momentů je tam celá řada (setkání se slepým hudebníkem, pomoc od řidiče kamionu, azyl u cirkusáků...) a celkově to ve mně vyvolalo velké emoce. Toto je přesně ten starý dobrý Hollywood, který mám tak rád. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Geniálně jednoduchá zápletka se postupem času rozšiřuje o další, složitější podtexty a v Hitchově režii sálá napětí z každého filmového políčka. Kvituji i obsazení hlavní mužské role Robertem Cummingsem, který je svou nevýrazností, možná až průměrností, přesným příkladem člověka z lidu, kterého na plátně představuje. ()

Reklama

Campbell 

všechny recenze uživatele

No nečekal jsem že dostanu ještě nějaký dobrý film od Hitche a ejhle. Tohle je pravděpodobně můj třetí nejoblíbenější jeho film. Parádní noirová atmosféra dokonalá hudba a film neustále jde kupředu takže se člověk nenudí. Je pravda že tu je pár hluchých míst ale opravdu jen málo. Líbilo se mi jak film neustále střídá prostředí a u finále jsem ani nedýchal. Doporučuji dokument s Cummingsem který řekne prakticky vše a když vyprávěl o kaskadérovy kterýho hrál na konci tak jsem pomalu nemohl uvěřit. Paráda. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Hlavná línia o úteku neprávom obvineného sabotéra, ktorý si buduje vzťah so ženou, ktorá ho chce udať. je skvelá. Rovnako Priscilla Lane je fantastická. Ale scenár patrí k tomu najhoršiemu, čo Hitchcock adaptoval. V podstate celý stojí na sérii náhod, kedy utečenec stretáva dobrákov, ktorí veria v jeho nevinu a naopak zloduchovia si stále nájdu výhovorku, prečo ho nezabiť. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nevinný muž prchá před zákonem a snaží se dopadnout pravého viníka. Pří úprku potkává až příliš inteligentní modelku (zajisté blondýnu) a mnoho komických figurek, aby nakonec stanul tváří tvář nebezpečným zločincům a po svém se s nimi vypořádal. Poněkud béčkový námět, pro Hitche nicméně dostačující k rozehrání jakž takž napínavé hry na kočku a na myš. Je to hra s jednoduchými pravidly, která vycházejí vstříc všem skupinám diváků. Jde především o efekt, který jednotlivé situace v divácích vyvolají, jak se do nich hrdinové dostanou již není tak podstatné a zastánci filmové logiky nebudou mít radost. Jenže který Hitchův film je založen na pravděpodobných situacích? V Sabotérovi mě potěšili nejvíce padouši, dobře napsaní i zahraní a mající cíle dostatečně neskromné na to, aby jim ti cyničtější jedinci drželi palce. Po pravdě, raději jim, než mdlému hlavnímu hrdinovi, který se občas také tváří jako padouch, což je dosti matoucí. Nechybí zde humor, suchý, lehce morbidní a asi nejpatrnější ve scéně s řidičem náklaďáku a v maringotce s cirkusáky. Sabotér má necelé dvě hodiny, jeho sledování mi připadalo jako celá věčnost. Navzdory „útěkařskému“ charakteru má (z dnešního pohledu) velice líné tempo, chybí mu strhující momenty (kdyby v závěrečné scéně nevisel na vlásku život padoucha, ale hrdiny…), nejvíce mě zamrzela absence hudby ve scénách majících jistě slušný potenciál (Barry a Pat „uvězněni“ na společenské akci, pěstní souboj v „odpalovací“ dodávce atd.). Kdyby byly všechny nápady obratněji vysoustruženy, kdyby nenadbývaly ty žvásty o občanské povinnosti a amerických zákonech (ač pronášeny skvělým Vaughanem Glaserem), kdyby, kdyby, kdyby… jenže tento film už jednou natočen byl a nezbývá nám než jej brát takový, jaký je. I když v tomto případě vlastně raději nebrat, snad jedině pokud Hitchcocka řadíte ke svým nej, nej režisérům. (Hitchcock se objeví asi po hodině filmu, u jednoho stánku v New Yorku, když auto sabotérů zastaví). 65% Zajímavé komentáře: Cival, AGO ()

Galerie (73)

Zajímavosti (30)

  • Jednou z nejznámějších scén ze všech Hitchcockových filmů je záběr na Frye (Norman Lloyd) visícího ze sochy Svobody. Lloyd to popisoval: "Hitch nechal v Universalu postavit ruku, pochodeň a balkón v životní velikosti. Vnitřek koruny rovněž velikostně odpovídal. Když jsem přepadl v panice přes zábradlí, byla tam matrace, která mě zachytila. Při natáčení celku mě a Boba zastoupili kaskadéři. Na další záběry, které byly natáčené v detailu, Hitch pochodeň rozebral. Palec a ukazováček na pochodni a místo mezi palcem a ukazováčkem byly aranžovány na podlaze. Kamera mě zabírala, jak ležím na břiše na podlaze a všechny detailní záběry jsem natočil v této poloze.“ [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
  • Na tento film bylo zapotřebí více než 1000 scén a 4500 kamerových stanovišť. V některých scénách byli dokonce herci zabíráni z dálky až 1,5 míle (asi 2,5 kilometru) . ,,Jen to, co diváky udeří do oka hned, na nich zanechá největší dojem,'' vyjádřil se Hitchcock o namáhavém natáčení Sabotéra. (Zdroj: Kolekce Alfreda Hitchcocka). (Rocky62)
  • Kritik Rob Nixon pre Turner Classic Movies poukázal na to, že snímka zdieľa niekoľko podstatných prvkov s Hitchcockovým neskorším filmom Na sever severozápadnou (1959). V oboch filmoch je protagonistom obyčajný človek, ktorý je obvinený zo zločinu a musí sa vyhýbať polícii. Vlastným umom sa snaží vyriešiť záhadu a očistiť svoje meno a vo vrcholnej scéne zachraňuje inú postavu pred pádom z obrovskej národnej pamiatky. (Biopler)

Související novinky

Zemřel herec Norman Lloyd

Zemřel herec Norman Lloyd

12.05.2021

Z kalifornského Los Angeles přišla smutná zpráva. V úterý zemřel americký herec, režisér a producent Norman Lloyd. Bylo mu neuvěřitelných 106 let. Zprávu o úmrtí médiím potvrdil Lloydův dlouholetý… (více)

Reklama

Reklama