Reklama

Reklama

Ve světě Alfreda Hitchcocka je divadlo místem, kde se v kulisách skrývá nebezpečí, postavy nejsou tím, čím se zdají být a v každém okamžiku může spadnout "závěrečná opona”. Z této zábavní tradice vychází i burleska Hrůza na jevišti. Jane Wyman tu hraje studentku herectví Eve Gillovou, která se snaží očistit svého přítele (Richard Todd), obviněného z vraždy, a stane se proto služkou extravagantní divadelní hvězdy Charlotte Inwoodové (Marlene Dietrich). Film, který Hitchcock natáčel ve své rodné Anglii, si obratně pohrává s prvky humoru a detektivky a dává prostor všem hráčům této hry (Alastair Sim, Sybil Thorndike, Joyce Grenfell, Kay Walsh a režisérova dcera Patricia Hitchcock). Nikdo nedokáže proměnit divadlo v zámek hrůzy tak účinně jako Hitchcock a Hrůza na jevišti je toho přesvědčivým důkazem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (97)

Radko 

všechny recenze uživatele

Keď človek spomína na minulosť, takmer vždy niečo primaľuje, alebo farby stlmí, podľa toho, ako sa to práve hodí. Alebo príhodu jednoducho prekreslí. A vytvorí tak nový obrázok. Práve to pán režisér Alfréd bravúrne využil, prihodil bábiku - hračku pre úbohé detské siroty a zakrvavil jej sukničku, a viedol príbeh istým smerom. Takým, až na konci nečakaným spôsobom sklapla opona. A bolo vymaľované. Za mňa vydarená klasická krimi s neodolateľne direktorsky manipulatívnou a predsa zvodnou Marlene vo vedľajšej a predsa hlavnej úlohe. A so zopár skvele vystrihnutými postavičkami v epizódnych miniroličkách (príliš "starostlivý" okuliarnatý postarší plešivý tučko v bare, horlivá ženská, obsluhujúca jarmočnú strelnicu a jej zákazníci). ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Začínám mít zpětně dojem, že Mistr Hitchcock byl stejně rozjařený a nad věcí filmu vysoko postavený pán jako třeba Jacques Tati, jenom ho na rozdíl od JT neskonale bavilo to rafinovaně vzavinovávat a schovávat do různých pater samotné stavby filmu. Zřejmě mě čeká přehlédnout a přehodnotit celou jeho tvorbu novýma, pronikavějšíma očima. *** Tady dává další rozmarnou lekci ze svého semináře Filmové umění vs. realita (více v mém komentáři k Muži, který věděl příliš mnoho) a tentokrát si před závorku vytknul samo herectví, zastávání rolí, až se pro samé role na (filmovém) jevišti i ve (filmové) realitě málem vytratí příběh, který jste chtěli sledovat. Film je od počátku pomotaný, téměř každá postava zastává více rolí, než je možné naráz zvládnout, a uděluje více rolí ostatním postavám. Role se nezřízeně množí - pomáhá tomu nejen okolnost, že mladá herečka Eve se rozhodne předstírat, že je asistentkou slavné divy, aby přišla na kloub okolnostem vraždy, z níž je obviněn její milý. Nesmírně tomu přispívá skutečnost, že její tatínek má zálibu v detektivkách a v hlavě se mu rojí nápady, do nichž okamžitě všechny kolem sebe obsazuje, právě jako fakt, že její maminka má potíže s pamětí a každý v jejím světě vystupuje v nekonečně mnoha rolích tak vůbec. Čehož její manžel hojně a potěšeně využívá a identity se množí jako houby po dešti. Ale nikdo není jednoduše sám sebou, role se násobí a kumulují a také nazvájem vyvracejí, zmatky rostu a přitom hraní rolí a předstírání je prvotní příčinou katastrofy, k níž došlo, i klíčem k jejímu rozřešení. K pointě budiž dodáno, že je stejně nekompromisní jako nutná. Ačkoli celý film je královsky zábavnou rozjařenou filmovou radovánkou a rafinovaným, vesele filosofujícím komentářem k podstatě, povaze, svobodám i nesvobodám obsazování se do rolí , guilotinově břitký závěr je jediným možným východiskem - z příběhu, v němž se role tak nekontrolovaně rozbujely, že to člověka dohnalo až za okraj sebe, tam, kde se přestává sám chápat a poznávat, za hranice srozumitelné postavy, se nelze v úplnosti vyvázat jinak než smrtí, uštváním. Fanfarónsky zkonstruované dílo, které se pod pláštíkem rozmarné a převelice zábavné etudy dotýká samotné podstavy osobnostní zpronevěry, šílenství a zániku člověka, který propadne kouzlu unikání z role do role, jakmile mu na pokračování v rozehraném příběhu nestačí síly. Čím víc se tu Hitchcock zaobírá herectvím a filmovou/divadelní tkatikou, tím víc toho odkrývá o slabošské povaze člověka obecně. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Neubráním se srovnání se snímkem Laura, který jsem viděl téměř ve stejnou dobu, a který má s tímto filmem mnoho společného. Tak jednak jako detektivka podle mě Stage Fright funguje lépe než výše zmíněný Premingerův počin, byl chytřejší (včetně té finty na diváka), napínavější a jeho velkou devízou byl velmi chytlavý humor, který mě opravdu bavil a také sympatický tandem dcera-otec (Alastairovi Simovi sedla jeho role dokonale). Vlastně jediným důvodem pro neudělení plného počtu (kromě trochu zbytečně riskující hlavní hrdinky) je v mém případě tendenční vykreslení vraha, které možná odpovídalo dobové představě, ale mně se příliš nelíbí. Jinak spokojenost a více než solidní 4*. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě zklamalo. Nejedné se o špatný film ale pro mě byl strašně špatně stravitelný. Přebytek keců neuvěřitelně škodil. Do toho mi navíc strašně chyběla ta Hitche atmosféra na kterou jsem byl zvyklý a ani rozvleklost tomu moc nepomohlo. No aspoň že příběh je dostatečně zajímavý a celý to vypadá dobře. Ale por mě zklamání. ()

Brygmi 

všechny recenze uživatele

Podle ohlasů jsem čekala „nejslabšího Hitchcocka“, ale nakonec jsem byla příjemně překvapena. Tohle byla prostě ta správná směs napětí a zábavy. Je tu tradiční Hitchcockovo téma nespravedlivě obviněného muže prchajícího před zákonem, ale tentokrát opravdu v netradiční formě a se skvělou pointou. Kromě toho mě doopravdy zaujala romantická linie, kdy jsem hrdince přála, aby konečně prohlédla a "vybrala si správně". Co se týče herců, tak si rozhodně nestěžuji. Představitel Coopera je skvělý hlavně ke konci, Jane Wyman vypadá jako starší sestra Audrey Tautou a Marlene Dietrich je sice „afektovaná dáma“, ale k téhle roli to sedlo. Velice silné 4* a třeba časem půjdu ještě výš. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (10)

  • Hitchcocka lze ve filmu zahlédnout na ulici, kde se ohlédne za Jane Wyman. (Němi)
  • Předlohou filmu byla povídka Selwyna Jepsona s názvem „Muž utíká“, první z několika detektivek, ve kterých vystupuje soukromá detektivka Eve Gillová. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
  • Film je adaptací románu Selwyna Jepsona Man Running, který poprvé vyšel na pokračování v magazínu Collier's. V roce 1948 vyšel knižně v USA a v ÚK, v ÚK pod názvem Outrun the Constable. V roce 1950 vyšel ještě paperback pod názvem Killer by Proxy. Český překlad nebyl pořízen z žádného vydání. (NinadeL)

Související novinky

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Hitchcock Film Festival

Hitchcock Film Festival

05.12.2009

ČSFD a pražské kino Atlas vás zvou na retrospektivu filmů Alfreda Hitchcocka. Festival poběží od 7. do 10. prosince 2009. V nabídce jsou notoricky známé filmy (Psycho, Ptáci), ale i méně hrané snímky… (více)

Reklama

Reklama