Režie:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Lynn Cohen, Ron Rifkin, Alan Alda, Anjelica Huston, Zach Braff, Aida Turturro, Jerry Adler, Wendell Pierce, Ira Wheeler (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nakladatel Larry Lipton (Woody Allen) žije již drahně let ve šťastném manželství s energickou a podnikavou Carol (Diane Keatonová). Jednoho dne se seznámí se svými sousedy, postarším a zdánlivě vyrovnaným a spokojeným manželským párem Houseových. Krátce nato paní Houseová umírá na srdeční záchvat, ovšem Carol začne, více méně bez důvodu, podezřívat postaršího sympatického pána z rafinované vraždy vlastní manželky. Sice nemá ani ponětí o tom, co by mohlo být motivem zločinu, ale vedena ženskou intuicí se přesto na vlastní pěst pouští do vyšetřování. Slídí v sousedově bytě, sleduje jeho milenku a postupně přinutí ke spolupráci nejen přátele, ale i manžela, který je vším možným, jen ne prototypem neohroženého detektiva. K překvapení všech, a konečně i Carol samotné, se její podezření ukáže jako opodstatněné. Nebyla to nehoda, byl to zločin! Zdá se být více než jisté, že jednou mrtvolou to neskončí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (175)
Moje nejzamilovanější allenovka. Třikrát chytřejší než Einstein po přečtení kompletního Ottova naučného slovníku, pětkrát výkonější než nejproduktivnější komunistický dělník plnící nad plán, desetkrát vtipnější než libovolný počet nejhumornějších faux pas vašeho života a rovnou stokrát promyšlenější než nejvychytralejší Baldrickův plán. Inu, prostě srdcovka. ()
Do detailu promyšlený střet žánrů, nabízející humornou procházku tmavými zákoutími manhatannského hotelu, ve kterém se udála vražda. Skvěle funguje všespojují hudba, reportážní "neposedná" kamera, na kterou jsme z některých Woodyho filmů tak dobře zvyklí. Slovní přestřelky nikdy nevypadaly lépe. Když nechám stranou Woodyho "novou" produkci (od 2000), pro mě jasně nejlepší Allenův film. ()
U Woodyho Allena vždycky víte, co dostanete. Někdy je to trošku povedenější než jindy. Někdy to sedne více než jindy, ale Manhattan Murder Mystery se zdá býti sázkou na jistotu. Woody v hlavní roli, kterému sekunduje jeho věrná souputnice Diane Keaton a spolu roztomile neuroticky řeší možnou vraždu jejich sousedů. Přesně tak, jak byste od Woodyho čekali. Nic překvapivého, ale je to svižné, milé a zábavné. Ty jeho novinky už nejsou tak přímočaře zábavné a často nedokáží nastolit tenhle easy vibe. ()
Detektivka, u které komediální skeče hrají stejnou roli? Až do těchto dnů jsem si o tom mohl jen nechat zdát. Glosy Humphreyho Bogarta na sto způsobů nebo sarkastické poznámky Audrey Hepburn v "Šarádě" byly sice fajn, ale nikdy prvky mystérií a cukání koutků nebyly tak dokonale vyvážené a zároveň nepřekážející si, ani "Láska a smrt" nedosáhla takového účinku, ani se nevidím, že je mezi zdejšími uživateli toto dílo tak oblíbené. Nejzábavnější detektivka všech dob, a přitom stejně napínavá jako kterýkoli vybraný Hitchcock. Návrat sympatické Diane Keaton po Woodyho bok se zdařil na výbornou, navíc když si takto dokonale prohodili role - ve starších filmech jsem byl spíše zvyklý, že Woody je ten aktivnější a snaží se rozmotat pomyslnou šnůru, tentokrát tato odpovědnost přešla na druhý břeh. Neméně kvalitně herecké obsazení doplňují také Alan Alda a Anjelica Huston. Odkazy na starší filmy noir (sledování Pojistky smrti, vyvrcholení a'la Dáma ze Šanghaje) sice zaujmou, ale mám pocit, že nějak výraznou roli v příběhu nehrají, chtělo by je to využít důmyslněji. Je to ale jediný zádrhel, který na celku vidím, film si zasluhuje plným právem pět hvězd, už jen proto, že Woody na hokeji se nevidí až tak často (byť si mohl vybrat lepší tým, než jsou Rangers). :-)) "Připomeň mi, ať koupím všechny Wagnerovy desky a půjčím si motorovou pilu." ()
Má vražedné spiknutí vůbec nějakou šanci na úspěch, když je mu na stopě pro věc zapálená amatérská vyšetřovatelka, co postupně zbuduje šestičlenný detektivní tým neortodoxních metod a vše režíruje Woody Allen..? Autor prostřednictvím vlastních úst tradičně hýří sarkasmem, ale mě na jeho tajemném manhattanském mordu zaujala jiná věc a sice vykreslení měnících se partnerských vztahů prostřednictvím konverzace. Ta konfrontace dvojic Keaton + Allen (spíše monology než dialogy, disharmonie a překřikování, co přenáší Liptonovu neurózu i na diváka) a Keaton + Alda (platonické souznění plné respektu a vzájemného doplňování) je úžasná a všimněte si, že jakmile je celý případ pod dohledem Orsona Wellese uzavřen, plní prodělaná zkušenost ve vztahu prvně jmenované dvojice revitalizující funkci a dostaví se i blahodárný vliv na jejich komunikaci. Už chybí jen boty, zuby a falešné opálení.. Vzhledem k postavám v Allenových filmech se mi zdá, že mít na Manhattanu psychiatrickou praxi je jako vyhrát v loterii. Má to však jeden háček - tolik klientů a tak malý gauč.. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (18)
- Průběh natáčení provázel konec vztahu Woody Allen - Mia Farrow a místo natáčení byl v neustálém obležení papparazzi. (kenny.h)
- Woody Allen původně plánoval vnést motiv filmu už do svého staršího filmu, Annie Hallová, ale nakonec usoudil, že z něj udělá hlavní motiv jiného filmu. (Martin00x)
- Jako obvykle v Allenových filmech, je alespoň jedna z ženských postav spisovatelka. V tomto filmu je to Marcia Fox. (don corleone)
Reklama