Režie:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Lynn Cohen, Ron Rifkin, Alan Alda, Anjelica Huston, Zach Braff, Aida Turturro, Jerry Adler, Wendell Pierce, Ira Wheeler (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nakladatel Larry Lipton (Woody Allen) žije již drahně let ve šťastném manželství s energickou a podnikavou Carol (Diane Keatonová). Jednoho dne se seznámí se svými sousedy, postarším a zdánlivě vyrovnaným a spokojeným manželským párem Houseových. Krátce nato paní Houseová umírá na srdeční záchvat, ovšem Carol začne, více méně bez důvodu, podezřívat postaršího sympatického pána z rafinované vraždy vlastní manželky. Sice nemá ani ponětí o tom, co by mohlo být motivem zločinu, ale vedena ženskou intuicí se přesto na vlastní pěst pouští do vyšetřování. Slídí v sousedově bytě, sleduje jeho milenku a postupně přinutí ke spolupráci nejen přátele, ale i manžela, který je vším možným, jen ne prototypem neohroženého detektiva. K překvapení všech, a konečně i Carol samotné, se její podezření ukáže jako opodstatněné. Nebyla to nehoda, byl to zločin! Zdá se být více než jisté, že jednou mrtvolou to neskončí... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (175)
WOODY na tri spôsoby : Za písacím strojom, kde píše, na režisérskej stoličke, kde režíruje, a nakoniec je pred kamerou, kde hrá. A z týchto troch možných variant ma asi najviac zaujal maximálne len svojou filmovou zápletkou, ktorú spísal s Marshallom Brickmanom, a tá vypovedá o tom, ako sa vlastne veci majú s tou mŕtvou susedkou... ? Neponúknem ďalšie indície, ktoré by zbytočne prezradzovali hlavnú pointu, ale poviem iba to, že je to poriadne zamotané, a každou uplynulou filmovou minútou sa odkrýva TAJOMSTVO, čo sa v skutočnosti skrýva za nepríjemným pocitom, ktorý má postava Carol Lipton tesne potom, ako uvidí udalosť, ktorá jej čochvíľa nedáva vôbec spávať, a starého budieva o jednej ráno... Stáva sa ňou posadnutá, a postupne oboznamuje všetkých kamarátov, včetne svojho chlapa, že tu niečo nie je v poriadku... / Neurotik nakrútil detektívku s pomerne komediálnymi prvkami, ktorá ale obsahuje nepríliš dobrú kameru Carla Di Palmu (Kde ste nechali Gordona, p. Allen ?), a tak som nemal ani čo poriadne obdivovať, ako to robím zvyčajne, keď nič, tak aspoň si vážievam prácu kameramanov, trochu mi to vynahrádzala zapálená DIANE, na ktorú je radosť sa pozerať, ako ide vyriešiť jednu kriminálnu záhadu. Priemerný film, ktorý má k dispozícii pár scén, čo zlepšia náladu, ale sám o sebe, nie je bohviečo ! ()
Námět je moc dobrý (jako jsou Allenovy běžně) a úvodní píseň je naprosto skvělá (když kamera krouží nad Maddison Squere Garden). Allen si do svých filmů vybírá hlavně skvělé herce, jeho scénáře jsou o vztazích a vztahy mezi sebou mají postavy. Silné charaktery a charakterní herci - výteční byli Alan Alda (když srovnám jeho postavy zde a ve Zločinech a poklescích, jsou krásně vidět jeho herecké schopnosti, variabilita charakterů, které zvládne) a Anjelica Huston (srovnání se stejným filmem, taky úplně jiná postava). Nedržím si však už tolik v paměti staré noirky, abych odhalil všechny aluze a náznaky, tak mi to ve výsledku přišla jen jako další newyorkská allenovka s detektivní zápletkou (není jediná). A postava Diany Keaton byla chvílemi opravdu neuvěřitelně otravná. ()
Nikomu nic zlého, ale asi je dobře, že Woodyho krátce před Tajemnou vraždou opustila Mia Farrow. Ani při veškerém jejím talentu by spolu netvořili tak dokonale sehraný pár jako Woody s Diane. Jejich dva stárnoucí manželé, kterým diskuze o včasném rezervování společného hrobu ještě připadají úsměvné, tvoří dvojku ideální do další Allenovy vztahové komedie. Z vůle škodolibého osudu se však ocitají v noirovém krimithrilleru. Tajemná vražda výborně funguje jako komedie i jako detektivka, přičemž obojí nespojuje jenom skvělý jazzový soundtrack. Mít na to dost objemné plíce, u scény z výtahu tajím dech a řvu smíchy naráz. Kroužek televizí vyškolených vyšetřovatelů-teoretiků doplňují neméně šarmantní Alan Alda a Anjelica Huston. Allen cituje nejen Hitchcocka (autobus s živou-mrtvou je vyzdoben nápisem VERTIGO), ale taky třeba Pojistku smrti nebo Dámu ze Šanghaje, jejíž finále si v podstatě vypůjčil. Veškeré laškování s noirem každopádně nikdy nevytěsňuje prvořadé hláškování. Hlášek, které máte chuť okamžitě sdělit všem známým milovníkům chytrého humoru, není málo. Což je obdobný eufemismus jako „Jeffrey Dahmer zavraždil pouze 17 lidí“. 85% Zajímavé komentáře: Oskar, FlyBoy ()
Woody se na začátku 90. let rozešel se „seriózní“ Mia Farrow, vzpomněl si na „laškující“ Diane Keaton, vzpomněl si na taktéž svůj osobnostní protiklad (šaramantní Alan Alda, který má vše, co Woody nemá) a namísto romantických dramat z let 80tých a 90tých nechal vzpomenout na komediální kořeny z let 70tých. Svůj film zrealizoval Woody typicky svépomocí. A nutno dodat, že v něčem ta hořečnatá aktivita připomíná příjezd lunaparku. Woody se zkrátka vyčerpal. I když je jeho svět intelektuálů z Manhattanu stále milý a nikterak nevadí, že mu je vlastní repetitivnost a čerpání z vlastních i cizích zdrojů. Woody Allen dobře ví, že i z neumělého romanticko-zaláskovaného vnitřního monologu se přelomem věty může stát kousavá satirická vložka, která exploduje v narušený stereotyp / duchovní komedii / epigramatickou klauniádu. ()
Spíš než Výstřely na Brodwayi (kam by mohl vzdáleně zavádět název), to jsou Manželé a manželky. Neučesaná kamera, konverzace ze života...a do toho jen tak mimochodem vražda, která trochu promíchá karty ve vztazích hlavních hrdinů. Klasický Allen míchající ty nejlepší ingredience ze svých dřívějších filmů. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (18)
- Scéna v zrcadlovém sále je poctou Orsonu Wellesovi a jeho filmu Dáma ze Šanghaje, jehož hudba zní v pozadí. (Witta)
- Filmový debut Zacha Braffa. (Martin00x)
Reklama