Režie:
Tobe HooperKamera:
Matthew F. LeonettiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Craig T. Nelson, JoBeth Williams, Beatrice Straight, Dominique Dunne, Oliver Robins, Heather O'Rourke, Michael McManus, Virginia Kiser, Martin Casella (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Poklidný život jedné kalifornské rodiny naruší síly z onoho světa, které se zabydlí v jejím domě na předměstí. Zpočátku jsou vetřelci jen dva, ale brzy se celý dům změní ve strašidelný zámek. "Návštěva" se v žádném případě nechová přátelsky - a naší nešťastné rodince nejspíš nezbude nic jiného, než co nejrychleji vyklidit pole, aby nepadla za oběť přízrakům. Poltergeist je fascinující, hrůzostrašná a hlavně dynamická podívaná, která vám naočkuje koňskou dávku napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (422)
Spielbergova ruka je na tom znát, což rozhodně nemyslím jen jako pozitivum. Jeho megalomanství a velikážství jsou sice pěkné, ale pro mě tím nějak tak ztrácí duši a náboj. Tohle je jasný příklad velmi precizního filmu, jenž ale asi právě kvůli oné preciznosti a možná až přeplácanosti místy ztrácí atmosféru. Čtyři hvězdy to sice dá, ale pořád mám pocit, že v té látce bylo víc... ()
Hodně se spekuluje o tom, do jaké míry měl nad projektem kontrolu jako režisér uvedený Tobe Hooper či produkující Steven Spielberg. Co do celkového stylu a motivů snímek zapadá do Spielbergovy osmdesátkové režijní a producentské tvorby. S tou sdílí jednak přesazení fantaskní premisy do dobového esenciálně domáckého prostředí předměstí, ale i motiv rodinné pospolitosti coby absolutního dobra. Sice bychom našli také paralely s Hooperovou filmografií, předně v motivu hrůzostrašných či strašidelných domů, ale na druhou stranu jeho vlastní projekt "Invaders from Mars" jej usvědčuje z toho, že neuměl pracovat s dětskými herci, čímž se "Poltergeist" rozhodně nevyznačuje. Každopádně jejich společný výtvor můžeme považovat za počátek osmdesátkového trendu dětských hororvě laděných filmů. Byť oproti nadcházejícím snímkům "Poltergeist" více stojí v hájemství hrorou, děti a mládež představují jeho primární publikum (ne náhodu distributor požádal MPAA o přehodnocení ratingu na PG), což se projevuje i tím, že namísto děsu staví na zneklidnění a bojácném údivu. Jinými slovy je "Poltergeist" vynikající horor pro celou rodinu, ze kterého budou především děti mít oči navrch hlavy. ()
Väčší dôraz ako na príbeh je na špeciálne efekty. Vlastne mám taký dojem, že film vznikol iba kvôli nim. A to je škoda. Na svoju dobu sú síce skvelé, no po vyše tridsiatich rokoch ostáva najväčšou prednosťou filmu práve verne zachovaný duch doby: účesy, oblečenie, jemná sociálna kritika (reaganovskí yuppies, televízia...), hmla a modré svetlo a v prvom rade dobové digitálne a praktické efekty. Nič iné už svoju dobu neprežilo (na rozdiel od väčšiny Spielbergom režírovaných i produkovaných filmov z 80tych rokov). ()
Prvá hodina filmu je dokonale natočená plná existenciálneho podtónu a krásnych hlbokých myšlienok o "svete na druhej strane", ktoré najviac ovplyvňuje hrozivá a tajuplná hudba Jerry Goldsmitha. No nasledujúce scény po prvej hodine, postupne objasňujúce celý dej, mi prídu nanajvýš neskutočné a hluché. Spielberg sa nehrá na veľkého maestra hororu, takmer všetky scény sú natočené s mierou a s odhodlaním neurobiť z diváka hlupáka. Nebyť niektorých scén, ktoré prekračovali hranice primeranosti a uveriteľnosti, bolo by to za 5*. ()
Kdepak, z televize přijde málokdy něco dobrého. Atmosféra první poloviny je milionová (i když strom si mohli pánové Spielberg s Hooperem v klidu odpustit), s druhou už to tak bezchybné není. Člověk musí občas kroutit hlavou nad chováním postav, především, když se dobrovolně rozhodnou v domě strávit ještě jednu noc, a někdy je to až příliš přitažené za vlasy (klaun), ale klady přece jenom vítězí. Moc bych za to nedal, že Spielberg začal scénář připravovat pro Neuvěřitelné příběhy, ale bylo mu líto ho krátit, a tak Poltergeista na chvíli schoval do šuplíku (hehe). Myslím, že na výsledku je velice poznat, které scény točil on (ty nejlepší, jako třeba noční návštěvu) a které Hooper. Co mě mile překvapilo, byl svěží černý humor při příchodu odborníků do domu a výkon malé Jobeth Williams.__P.S. Jerry Goldsmith zase zabodoval a z americké hymny jde ještě větší strach než normálně. ()
Galerie (93)
Zajímavosti (67)
- Film se umístil v anketě 100 Scariest Movie Moments Bravo jako 80tý. (Chatterer)
- Malá Carol Anne ve filmu čelila mnoha „dospělým“ hrůzám. Figura klauna, který se ve filmu nachází, ale představuje dětské strachy samotného Spielberga. (Pavlínka9)
- Ve scéně, kdy odjíždí syn v taxíku, přiskočí k němu na zadní sedadlo pes. Syn poté vykoukne a loučí se s rodiči, pes však vykoukne z předního sedadla. (Shaleman)
Reklama