
Díra v hlavě
-
Diera v hlave
-
A Hole in the Head
(festivalový název)
Dokumentární
Slovensko / Česko, 2016, 90 min
Režie:
Robert KirchhoffScénář:
Robert KirchhoffKamera:
Juraj ChlpíkHudba:
Miroslav TóthStřih:
Jan DaňhelZvuk:
Václav FleglPlakáty
Obsah
-
O tragédii Romů a Sinti za druhé světové války se nikdy a nikde příliš nemluvilo. Byli přitom vražděni po desítkách, stovkách, tisících. Na krajích masových hrobů, v koncentračních táborech, při cestách, puškami, kladivy nebo plynem. Mlčelo se o nich, protože dlouhá léta byly a jsou na společenském okraji. Přežili, ale každý z nich má svou paměť a jizvu jako důkaz. Dnes, když se náš svět opět fašizuje, jsou jedněmi z posledních svědků holocaustu. Žijí s dírou v hlavě jako s pečetí, znamením z minulosti.(Artcam Films)
- O romském holokaustu se ještě ví, ale už moc nemluví. Proces vymazávání paměti započal v podstatě s koncem druhé světové války, kdy mnoho hromadných hrobů v místech pracovních a internačních táborů zůstalo netknuto. I pro vítěze byli Romové obětmi „druhé kategorie". V několika evropských zemích (Francie, ČR, Slovensko, Polsko, Německo, Chorvatsko, Srbsko) konfrontuje režisér zapomínající současnost se vzpomínkami posledních přeživších pamětníků těchto hrozivých událostí. Výsledkem je částečně inscenovaný a stylizovaný dokument – elegie za oběti monstrózního režimu a lidské netečnosti.(MFDF Ji.hlava)
- Vepřín v Letech u Písku by byl ideálním pomníkem kolaborace a lhostejnosti, poznamenává novinář a spisovatel Markus Pape. Osobní zkušenost s lhostejností vůči genocidě Romů má ve filmu natáčeném na Slovensku, v Česku, Polsku, Francii, Německu a Chorvatsku většina postav. Mnozí z nich holocaust zažili jako malé děti a jejich zkreslené vzpomínky jim vysloužily nedůvěru či posměch. Pokračování rasismu a anticikanismu ilustruje mimo jiné fakt, jakým způsobem se současné společnosti starají o místa, kde k vyvražďování docházelo. Dokumentární esej ale dává hlavně prostor přeživším, kteří se s diváky dělí o svá nesmazatelná traumata, o své „díry v hlavě".(Jeden svět)
- O tragédii Rómov a Sinti v Druhej svetovej vojne sa nikdy a nikde príliš nehovorilo. Boli vraždení v desiatkach, stovkách, tisícoch. Na okrajoch masových hrobov, v koncentračných táboroch, pri cestách, puškami, kladivami alebo plynom. Mlčalo sa o nich, lebo dlhé roky boli a sú na spoločenskom okraji. Prežili, no každý z nich má svoju pamäť a jazvu ako dôkaz. Dnes, keď sa náš svet opäť fašizuje, sú jednými z posledných svedkov holokaustu. Žijú s dierou v hlave ako s pečaťou, znamením z minulosti.(ASFK)
- O rómskom holokauste sa ešte vie, ale veľmi sa o ňom už nehovorí. Proces vymazávania pamäti sa začal v podstate už na konci druhej svetovej vojny, keď zostali mnohé hromadné hroby v miestach pracovných a internačných táborov nedotknuté. Aj pre víťazov boli Rómovia obeťami „druhej kategórie". V niekoľkých európskych krajinách (Francúzsko, Česko, Slovensko, Poľsko, Nemecko, Chorvátsko, Srbsko) konfrontuje režisér zabúdajúcu súčasnosť so spomienkami posledných žijúcich pamätníkov týchto strašných udalostí. Prežili, no každý z nich má svoju pamäť a jazvu ako dôkaz. Dnes, keď sa náš svet opäť fašizuje, sú jednými z posledných svedkov holokaustu. Žijú s dierou v hlave ako s pečaťou, znamením z minulosti. Čiastočne inscenovaný a štylizovaný dokument je elégiou za obete monštruózneho režimu a ľudskej nevšímavosti.(MFFK Febiofest)
- Dokumentárny film Roberta Kirchhoffa skúma pamäťové pole, ktoré dokazuje i reinterpretuje historické fakty týkajúce sa tabuizovanej témy – holokaustu Rómov počas II. svetovej vojny. Nazbierané svedectvá odkazujú na masové čistky a zverstvá, ktoré páchali fašisti a ich prisluhovači na rómskom etniku v rôznych krajinách starého kontinentu. Dieru v hlave má starý francúzsky Róm aj nemecká Rómka, ktorá v súčasnosti na exkurziách v školách rozpráva o zvrátených medicínskych experimentoch fašistických lekárov. Český Róm zase tvrdí, že má na hlave vyrytý hákový kríž. Podobné svedectvá necháva Kirchhoff zaznieť z úst očitých svedkov a preživších rodinných účastníkov na miestach neodkrytých masových hrobov s telami popravených rómskych obyvateľov v Poľsku, v Čechách, na Slovensku a v krajinách bývalej Juhoslávie. Esejistické stopovanie témy zároveň účinne reflektuje nadmieru osobitý vzťah Rómov k pamäti a histórii.(Art Film Fest)
61%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 15 let
![]() |
16.03.2017 Artcam Films |
---|---|
![]() |
30.03.2017 ASFK |
Komentáře uživatelů k filmu (10)
xxmartinxx
Kdyby to bylo soustředěnější, mohlo by to být kratší a přesto informačně hodnotnější. Na konci vlastně nevím, o čem to mělo být a na co se tvůrci chtěli vlastně v nemalé mase toho námětu soustředit. Pokud na něco.(15.3.2017)
Slarque
Romové v nacistických koncentračních táborech – vzpomínky starců a stařen z Francie, bývalé Jugoslávie, Polska, Německa, Slovenska, a samozřejmě že nesmí chybět ani populární Lety u Písku. Nezaostřené, rozplizlé, beztvaré. Fakt by to chtělo kromě uspokojení určité společenské objednávky přijít i s nějakým tvůrčím vkladem. :-/(10.4.2018)
Marze
Dokument v pomalém poetickém tempu o hrozných věcech.(24.12.2018)
Deschain
Sila. Never forget bez irónie. Keď pani hovorila o rodine, ktorú ani nestihla milovať, slzy sa mi tisli do očí. Podobne ako keď sa stretli dve kamarátky a spomínali na peklo, ktoré prežili. O spomínaných ustašovcoch som ani nechyrovala, kým som si len nedávno neprečítala tento článok: https://dennikn.sk/653927/jasenovac-miesto-kde-omdlievali-aj-fasisti-danteho-peklo-existovalo/. (Febiofest - Lumiere - 8.3.2017)(8.3.2017)
Volodimir2
Život ma naučil, cigánovi nesmieš uveriť nikdy nič, aj keď bude prisahať na ženu a deti. Veď preto sa volá toto etnikum cigáni. Neviem, čo týmto dokumentom chceli autori povedať. Lietali sme po celej Európe Francúzsko, Juhoslávia, Poľsko, Nemecko, Česko a Slovensko ale tvorcovia pozabudli tieto úseky objasniť. Bolo potrebné na začiatku epizódy upresniť o čo vlastne vlastným rozprávaním sa bude ozrejmovať. Tak sme sa nedozvedeli nič o mieste kde by mali byť masové hroby a nič ani o miestach cigánskeho holokaustu. Ústredná myšlienka dokumentu sa začala strácať už hneď od začiatku a postupne množstvom materiálu sa stratila úplne. Takže ani neviem, čo chcel autor týmto dokumentom dosiahnuť. Úplne v dokumente absentujú archívne a historické podklady a tak ide o rozprávanie cigánov ničím a nikým nepodložené. Ja netvrdím, že cigánsky holokaust neexistoval on skutočne existoval a sú o ňom spracované úžasné filmy: A husle prestali hrať, 1988; Baro mariben (Veľká vojna), 2014; Sloboda (Korkoro), 2009; Ó, ty čierny vtáčik, 1997 ale tento medzi nich isto nepatrí. Jediné čo som si z filmu odniesol bol fakt, že Picasso, Banderas a Clinton boli cigáni?????(8.8.2017)
laik_60
V starej kronike mesta Bardejov je veta V 15. storočí a v horách okolo Bardejova objavili skupiny ľudí tmavej pleti, hovoriaci neznámym jazykom. Od toho času začali sedliakom v dedinách z dvorov miznúť sliepky. Na túto zmienku o Cigáňoch som si spomenul, keď kdesi zo začiatku filmu pri rozhovore troch českých cigáňoch padla veta když bába ukradla slípku a uvařila z ní dětěm polívku, tak to nebyla krádež . Tá veta zaznela z ust staručkého cigána ktorý prežil koncentračný tábor a spomínal na hrôzy prežité v detstve. Film poukázal na likvidáciu tohoto etnika počas vojnových rokov a to nielen v koncentračných táboroch ale vo viacerých krajinách Európy( Slovensko, Čechy, Srbsko, Chorvátsko, Francúzsko, Poľsko, Nemecko ...). Napriek tak vážnej a tragickej téme, akou sú hromadné vraždy detí žien starcov, akou j likvidácia jedného etnika, sa mi film veľmi nepáčil. Pôsobil rozhárane a nesúrodo. Taká téma si rozhodne zaslúži viac pozornosti po stránke scenáristickej i réžie.(24.1.2019)
Biopler
Dokument približuje iné svedectvá o zverstvách nacistov v koncentračných táboroch. Je to znepokojujúce koľko zla dokáže byť v človeku. A ako ho skupina ako jednotlivca dokáže strhnúť. Je to pekne rozprávané, ale tvorcovia mali viac ozrejmiť na začiatku epizód odkiaľ je daná časť, istý titulok k označeniu miesta by nezaškodil. Takto sa napr. divák nedozvie kde je to miesto na Slovensku kde sú masové hroby, miesto na ktorom sa stretnú dvaja páni dohadujúc sa, že si budú tykať.(10.3.2017)
teplic
Miestami trochu poučné, sem-tam citovo vydieračské (poľská pani pri hroboch), ale vždy nekonzistentné, zmätočné a užitočné. Ústredná myšlienka sa stráca v hromade materiálu, ktorý tvorcovia vyselektovali nie veľmi funkčne. Ocenil by som, keby film, ktorý sa marketuje ako dokument o rómskom holokauste, bol najmä o rómskom holokauste, a nielen v útržkoch cez statické zábery na trúchliacich preživších. Pocity áno, informácie nie.(2.8.2017)
blondboss
Poučný, ale zároveň ničím zaujímavý dokument o našej aj svetovej nemilej histórii, ktorá by mala byť mementom pre nás všetkých. Ten odkaz je jasný, nielen Židia boli terčom a na to sa možno trochu zabúda. Ale aby to prinieslo väčší odkaz, malo sa tam asi použiť viac faktov a menej sentimentu, inak je to len ďalší dokument do mozaiky ťažkých životných príbehov, akých už bolo natočené veľké množstvo. 55 %(19.10.2018)
frajerson
Zaujímavá téma, škoda, že neoslovila viac ľudí. Rómsky holokaust si treba pripomínať, aby sa už nikdy nezopakoval. O hlavnom protagonistovi by sa dal natočiť další film. Kirchhoffove filmy mám rád.(25.2.2019)