Režie:
Ferenc TörökKamera:
Elemér RagályiHudba:
Tibor SzemzőHrají:
Péter Rudolf, Bence Tasnádi, Tamás Szabó Kimmel, Dóra Sztarenki, Ági Szirtes, József Szarvas, Eszter Nagy-Kálózy, Iván Angelus, Marcell Nagy (více)Obsahy(1)
Jednoho horkého dne v srpnu 1945 se v malé maďarské vesničce připravují místní veselku mladému úředníkovi. Na nádraží se mezitím objevují dva cizinci s tajuplnými bednami. Vesničané se zaleknou, že by mohlo jít o příbuzné deportovaných Židů, kteří se budou dožadovat svého majetku, o který za války přišli. Další pak mají obavu, že budou chtít vrátit majetek, který si zatím ostatní přivlastnili… (Dny evropského filmu)
(více)Videa (2)
Recenze (42)
Mimoriadne silný a smutný obraz spoločnosti a povahy človeka ako takého sa podarilo zhrnúť v hodinu a pol dlhom čiernobielom filme. Ešte dlho mi v hlave bude znieť jeho vyvrcholenie a to množstvo emócii, ktoré v človeku zanechajú. Odporúčam všetkými piatimi a to najmä v dnešnej dobe, kedy sme ochotní spochybňovať alebo zavrhovať našu vlastnú minulosť. ()
„Ty mě nemáš moc ráda, že?“ - „Já svého syna miluji.“ - „Taky ho budu milovat.“ - „Miluješ jen ten krám.“ A ani s tou láskou ke krámu to nebylo tak vážné…Zatímco Američané shazují atomovky na Japonsko, na druhé straně světa v Maďarsku se lidé pomalu vzpamatovávají z války, v jedné vesničce se dokonce chystá svatba. Jenže ono nestačí, že je ve vísce cítit napětí kvůli přítomnosti Rusů, teď ještě přijíždí 2 cizí Židé s neznámými úmysly, a ti jsou tu ještě méně vítaní, než sovětští „osvoboditelé“…Vystavění příběhu se mi líbilo. Nejde o nic převratného, prostě jen vše funguje tak, jak má. Příjezd cizinců se totiž rovná výbuchu nálože ekrazitu, a černé svědomí místních spustí řetězec událostí. A pak přichází na řadu to nejlepší na filmu, jeho atmosféra. Parné léto jde ze snímku krásně cítit (barva by tomu možná i přidala, ale černobílý obraz se sem hodí), a když se k němu přidá ještě dusno, strach a ticho před bouří, není se co divit, že všem začnou téct nervy. Závěrečná pointa pak vyvolá tu správnou katarzi. Za mě poctivé 4* směr Maďarsko. ()
Ta mlčící role židovského mladíka měla pro filmový příběh opravdu velký význam. Vyjádřil pohledem naprosto všechny myšlenky, na které hledal divák odpovědi.Dokonale nastavil starousedlíkům z vesnice zrcadlo. Velmi symbolický je v závěru filmu tmavý kouř z odjíždějící lokomotivy. Pomalý průběh vyprávění je velmi náročný na pozornost. Přistihla jsem se, že u toho usínám. Ale zajímalo mě, jak to celé dopadne, takže jsem vydržela se dívat. ()
Arizace po více než 50 letech po "Obchodu na korze" a více než 70 letech po smotném fenoménu. I zde máme obchod, i zde máme oběšence. Zatímco v "Obchodě" jde o samotný akt, zde jde o těsně poválečné důsledky. A ty jsou stejně tak fatální. A co je zde způobilo? V podstatě nic! Vozka z pomocníkem vezoucí bedny a dva neznámí židé, vykračující za vozem, protože na voze pro ně nebylo místo. Poté co neochvějně vykonali to, co měli či chtěli, odjíždějí z vesnice pryč, aby se do ní již nikdy nevrátili. Toto mávnutí kouzelným proutkem, které Ferenc Török sleduje jako autonomní děj, vyvolává v obyvatelích vesnice bouřlivé reakce (a řekli bychom, máme-li čisté svědomí, nepatřičné). Arizované majetky nakonec zůstávají v rukou arizovatelů, ale nic už není takové, jaké to bylo dřív. Majetek jako by pozbyl na ceně a prestiži, a touha po něm, jakoby ztratila smysl. Pozn.: Skladatel soudobé hudby Tibor Szemző (dobře známý i u nás) našel adekvátní hudební výraz propojující obě dějové linie. ()
Nikto nevykúpi svoju vinu... Alebo „čo zaseješ, to budeš žať“. Horúce leto 1945, tesne po vojne. Dvaja Židia vystúpia z vlaku v malej neznámej dedine v Maďarsku a spustí sa reťaz reakcií. Zábery na sovietskych osloboditeľov, ktorí sa správajú ako víťazi. Rôzne pozadie rôznych osudov. Čiernobiele zábery. Vhodná hudba. Všetko podčiarknuté a zhrnuté – atmosféra čiernych duší. Len dve ostávajú nepoškvrnené, ako posolstvo. Pre mňa „Dogville“ z Maďarska. ()
Galerie (101)
Zajímavosti (3)
- Péter Rudolf pribral kvôli role starostu až 15 kilogramov. (MikaelSVK)
- Celosvětová premiéra proběhla 12. února 2017 na filmovém festivalu International Film v Berlíně. (ČSFD)
- Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach v Maďarsku, napríklad v mestách Kalocsa, Börgönd, Svätý Ondrej. (MikaelSVK)
Reklama