Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.

Hollywoodský scenáristický zázrak Charlie Kaufman se po filmu V kůži Johna Malkoviche už podruhé spojil s režisérem Spikem Jonzem, aby opět rafinovaně smísil realitu s fikcí. Hrdinou vyprávění tentokrát udělal sám sebe: sluší se však podotknout, že Kaufman ve skutečnosti nemá žádné dvojče a že se v realitě nijak nepodobá Nicolasi Cageovi. Zároveň je však pravda, že Charlie Kaufman získal cenu BAFTA za scénář (pod nímž je však podepsán s Donaldem Kaufmanem!), Chris Cooper za svůj herecký výkon obdržel Zlatý glóbus a Oscara, Meryl Streepová byla oceněna Zlatým glóbem a Spike Jonze si odvezl Stříbrného medvěda z MFF v Berlíně. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (366)

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Ad rovněž "Věčný svit..." a další veledíla: V Somálsku je hladomor, tají nám ledovce a někdo spláchne do hajzlu pěkných pár miliónů za něco takového, protože nějaká vlivná dekadentní skupina si řekne, že jeden Ňu Jorský šílenec je IN (Genitální)! To je snad větší facka civilizaci, než když někdo vybalí miliardu za nějakého vypatlaného čutálistu.... ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Slovo adaptace má v tomto filmu dvojí význam, ale oba významy mají mnoho společného. Rozvoj? Degradace? Spíše bych řekl přeměna knihy ve film, která Charliemu Kaufmanovi způsobila velkou krizi na mnoha životních úrovních od té čistě profesionální po nejniternější emoce. Adaptace je také přizpůsobení se něčemu novému nebo nepoznanému a bohužel často zcela nežádoucímu. O tom také Adaptace podle mého je, o změně. O takové, kde se vše vrací zpátky na začátek. Je pro mě těžké interpretovat film o psaní filmu, na který se ovšem zároveň dívám. Je to složitá záležitost a z množství nesouvislostí je jasné, že tento jinak skvělý nápad nemají jeho tvůrci plně v rukou. Na druhou stranu si člověk může povšimnout mnoha paradoxních lahůdek, které v nepodobném filmu nejsou. Adaptaci je třeba sledovat pozorně, nic než samotný střih neupozorňuje na časté prolínání více časových rovin. Musím vytknout pokus o dramatizaci v konci filmu, to byl dost nešťastný nápad, který jednoduše nefunguje. Ale abych také chválil, od začátku je film prostoupen několika, díky své zářivé atmosféře doslova prosvětlenými omamnými okamžiky (stvoření světa a vznik člověka, specifický vztah květiny a hmyzu, přízračná orchidej apod.), které jsou v ostrém kontrastu s nezajímavým začátkem. Postupem mě ovšem příběh dokázal vtáhnout do děje. Možná to byl záměr, připodobnit odvíjení dějové linie filmu k růstu květiny, což nevyhnutelně vrcholí květem :)) ()

Trellíno 

všechny recenze uživatele

Kdybych měl porovnat Kaufmanovi scénáře, tak je tento rozhodně slabší než Malkovich, ale na druhou stranu o dost lepší než Slez ze stromu. Jedno je ale jisté, takový scénarista Hollywoodu opravdu scházel. Je až neuvěřitelné, kolik nápadů se vešlo do tohoto snímku. A ke všemu to úžasné obsazení. Nicolas Cage exceluje v pro něho dost netypické roli a to samé se dá říci o Oscarovém Chrisi Cooperovi. Bohužel škoda toho slabého závěru, být lepší, tak bych asi s plným hodnocením vůbec neváhal, ale poslední překombinovaná čtvrthodinka sráží celkový dojem z jinak vynikajícího filmu. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Začnu trochu z jiného konce. Nechápu, jak mohl být na Zlatý glóbus Nicolas Cage pouze nominovaný a cenu mu tak mohl vyšoupnout Richard Gere (Chicago)? A na Oscarech zase Adrian Brody za Pianistu? Naštěstí Chris Cooper zářil během obou večerů, Meryl Streep si odnesla alespoň Zlatý glóbus.. Ale ceny nejsou tak podstatné, zvlášť, když se setkali zázračné dítě Charlie Kaufman a režisér Spike Jonze. Ten je spolu s Michelem Gondrym jeho dvorním režisérem, respektuje jeho scénáře a výtečně zvládá jím napsané vnitřní monology, stejně jako výtečné střídání časových rovin, nespočet flashbacků apod. To bylo asi tak - masturbační fantazie, bravurní scénaristické schopnosti, pleš, přibývající kila a citová zklamání - to je ve stručnosti zranitelný (a v neutálých depresí) Charlie Kaufman, který přijme adaptaci bestselleru Zloděj orchidejí nespokojené a neustále "toužící" novinářky v podání Meryl Streep. Nejde však jen o přepis knihy, ale i o milostně plánovaný motiv novinářky Orleanové (Streep), protagonisty knihy Laroche (Cooper), Kaufmana a jeho dvojčete Donalda, který se přes noc stává novou scenáristickou hvězdou. Velmi chytrému a vtipnému příběhu navíc pomáhají i Jonzeho spolupracovníci z dřívějška - kameraman Lance Acord a hudební skladatel Carter Burwell. Ke stoprocentnímu hodnocení ale notný kus chyběl!! ()

Galerie (28)

Zajímavosti (75)

  • Špeciálne poďakovanie patrí chlapíkovi na lavičke. (Pat.Ko)
  • Keď Charlie Kaufman v roku 2003 získal cenu BAFTA za Najlepší adaptovaný scenár, nemohol sa zúčastniť na ceremoniáli a Meryl Streep pre neho prevzala cenu, prečítala jeho prejav. Namiesto toho, aby povedala "I would like to thank Spike Jonze" ("Chcel by som poďakovať Spikeovi Jonzemu"), povedala  "I would like to spank..." ("Chcela by som dať výprask...") a publikum reagovalo divokým potleskom. (Pat.Ko)
  • Na konci filmu, keď Charlie (Nicolas Cage) vyjde z parkovacej garáže, člen štábu Jennifer Porst sedí vedľa neho v aute na jeden záber, hoci jazdí sám. (Pat.Ko)

Související novinky

Spike Jonze a jeho noční můra

Spike Jonze a jeho noční můra

14.07.2008

I Terry Gilliam, obvyklý terč různých katastrof (posledně mu uprostřed filmovačky umřel Heath Ledger), by si zřejmě už dávno vpálil kulku do hlavy, kdyby se nějaký jeho projekt potýkal s takovými… (více)

Reklama

Reklama