Režie:
Karel KachyňaKamera:
Petr HojdaHudba:
Petr HapkaHrají:
Radek Holub, Alena Mihulová, Valérie Zawadská, Viktorie Knotková, Antonín Molčík, František Peterka, Vlastimil Zavřel, Eva Jiroušková, Zdeněk Kozák st. (více)Obsahy(1)
Příběh snímku je situován na začátek minulého století, do chudého podhorského kraje, kde v mlčenlivém odříkání i snaze vyvzdorovat si právo alespoň na kousek spokojenosti a štěstí, žijí naši hrdinové. Oba přišli do venkovského prostředí zvenčí, ani jeden není plně srostlý se světem starousedlíků, dědících svůj těžký úděl z generace na generaci… Adam (R. Holub) je zasmušilý nemluva, zjevně mající potíže s běžnou mezilidskou komunikací, straní se lidí a odmítá vystoupit ze své samoty. Nevyčítá těžce nemocné matce (V. Zawadská), kdysi žijící nevázaným životem a v neuspořádaném soukromí, že vlastně její vinou nese cejch parchanta. Beze slova odvede prodat jediný cennější majetek – krávu – aby měl na zaplacení tišících léků pro matku. Róza (A. Mihulová) je mladá, družná, touží nalézt aspoň trochu spřízněnou duši, a tak se Adamovi poněkud vyzývavě vnucuje do domu. Zpočátku ji hrubě vyhání, ale postupně se sbližují. Róza čeká dítě a jejich soužití požehná i farář. Ale jak říká staré přísloví, neštěstí nechodí po horách, nýbrž po lidech… (Česká televize)
(více)Recenze (204)
Příběh z doby, kdy se na horských samotách dřelo od okamžiku, kdy jste vstali z postele až do doby než jste do ní večer, či v noci zase vlezli. Chodilo se pěšky, obdělávala se malá políčka, staralo se o dobytek, chodilo se tvrdě vydělávat, aby se mohli pořídit základní věci potřebné k životu. Konzumní společnost v těch místech ještě nebyla a když bylo potřeba všichni přiložili ruku k dílu. Hlavní postava příběhu Adam (Radek Holub) je prosťáček, kterého vychovávala promiskuitní matka (Valerie Zawadská) a s tímto schizmatem se dlouho nebyl schopen vyrovnat a stáhl se sám do sebe. Nakonec ho uhnala Róza (půvabná Alena Mihulová), ale když poznala jaká je to dřina, tak chvíli dělala problémy. Ironií osudu bylo, že kdykoliv se rozhosl prodat krávu, aby měl na léky pro své nejbližší, tak ti nejbližší umřeli. Další zajímavé role: žárlivý řezník (Antonín Molčík), dr. Vejsada (Zdeněk Dušek), četník (František Peterka) a Anežka (Alice Dvořáková), která nakonec vystřídala Rózu. Drsný život, který v současné době už skoro nikdo není schopen žít, protože nastoupila doba spotřební a celková globalizace, která vlastní život odsunula do kouta. ()
Díky tomu, že mám velkou část rodiny na Slovensku, měl jsem monat poznat i život mého praděda a prababičky na samotě v kopcích v lese. Náročný zemědělský život kde nic nedostanete zadarmo ale zároveň i určitá harmonie s přírodou ale také skromnost, pokora a velké srdce. Každý příběh je ale jiný, každý má svá specifika a úskalí. Radek Holub ztvárnil roli mladého, pravotiého, poctivého ale výbušného samotáře na výbornou a strohé čisté zpracování dává filmu velkou autentičnost. Kachyňa tohle umí. ()
Nebudu sršet superlativy, i když ve střízlivé míře jsou na místě. Na mě to působilo poněkud málo plasticky, barvitější mi přišlo listování ve skutečných matrikách té doby. Ale vzhledem k tomu, že je to příběh jedné chalupy na jednom kopci s jedním a tímtéž záběrem do údolního lesa, je to velice zdařilé... ()
Čakala som hocičo, keď som zapínala tento film, ale že budem roniť slonie slzy a srdce budem mať až kdesi v hrdle ma riadne prekvapilo. Film, ktorý núti k zamysleniu nad životom, nad tým čo od neho čakáme, ako ho vedieme a na čo sa vlastne sťažujeme. Tvrdá drina, suroví a neobrúsení ľudia, žijúci vo svojej vlastnej realite, ktorú si už dnes snáď ani nevieme predstaviť. Dej sa odohráva v nádhernej prírode, ale predovšetkým je to o príbehu. Príjemné herecké výkony a krásna hudba sú taktiež hodné vyzdvihnutia. ()
Mam velmi rád filmy Karla Kachyňi a tenhle patří k jeho nejlepším v pozdním období jeho tvorby. Radek Holub zatím ve své nejlepší roli. Alena Mihulová je zde ještě v plné formě. Zajímavě udělaná úvodní nostalgická atmosféra, která člověku otevírá děj. Kráva je zde vyobrazena jako symbol štěstí a „bránou k lepšímu životu“. Štěstí, které je pomíjivé a člověka může kdykoliv opustit. Kachyňa realizoval scénář, který vznikl podle předlohy Jana Procházky v roce 1994. Ten "v šuplíku" objevila jeho žena a představitelka Rózy Alena Mihulová, které se scénář velmi líbil, a přesvědčila ho k realizaci. Film dokresluje vizuelně příjemné a zároveň drsné prostředí ve Vysockém kraji (o vedlejší role se často starají ochotníci z tamního divadla) a atmosféricky dobarvuje hudba Petra Hapky, který později komponoval hudbu i pro další Kachyňovi snímky. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (3)
- Většina filmu byla natočena na krkonošské straně pomyslné hranice s Jizerskými horami – v Pasekách nad Jizerou a okolí. Filmová chalupa pak stojí na samotě Zabyly. (yurasch)
- Podle scenáristy Karla Čabrádka zanechal autor předlohy Jan Procházka jen jakousi črtu příběhu, kterou bylo třeba rozvinout a dovyprávět. (sator)
Reklama