poster

Chata na prodej

  • angličtina

    Bear with Us

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Chata na predaj

Komedie / Drama

Česko, 2018, 77 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • silentname
    **

    "Chata Na Prodej" ma akosi vysoko nebavila. Neviem čí som to len ja, ale mám pocit, že je to urobené všetko maximálne polovičato. Nepoznáme poriadne dôvody problémov, ktoré naše postavy riešia. Je ťažké ich pochopiť, lebo mám pocit, že tu máme kopec medzier a film nám ich nevie poriadne zaplniť. Nemám pocit, že spracovať to ako film bol úplne ideálny nápad. Skôr by som to videl ako minisériu. Potrebujeme postavy viac poznať a pochopiť, inak to proste všetko vypáli naprázdno. Moje obľúbené postavy sú tu dve a to je Sebastian (Michael Pitthan) a otec v podaní Davida Vávru. Obaja sú mi sympatickí a pôsobia relatívne dobre. No potom je tu aj babička. A jediné čo poviem je, že počas celého filmu som chcel, aby jednoducho odišla zo scény a už sa nevrátila. A podobne som vnímal aj Terezu Voříškovou. Človek by nemal chcieť, aby postavy išli preč z filmu. Ale v prípade týchto dvoch som to naozaj chcel, lebo mi strašne pílili nervy. A potom je tu ešte aj sused, ktorý je podľa mňa absolútne zbytočnou postavou. Nič nepridá, len dokopy tam zaberá miesto. Celý tento film pôsobí ako keby chcel povedať niečo dobré a zmysluplné, no absolútne nevie akú techniku si zvoliť a len zabíja môj čas. Nie je to to najhoršie čo som videl z českej produkcie, no rozhodne to nemôžem ohodnotiť ani pozitívne. Mňa toto proste nebavilo. Hodnotenie: C-(12.2.2019)

  • Matty
    ****

    „Všichni jsme úplně blbí.“ Nevím, nakolik jde o zásluhu spoluautorky scénáře Lucie Bokšteflové, ale Chata na prodej mi přišla tematicky i formálně soustředěnější než Parádně pokecal i většina Pavlíčkových studentských filmů. Osm postav (plus Pepa), které jsou různě kombinovány, aniž bychom měli jistotu, kdo nakonec skončí s kým. Dvě auta s proměňujícími se řidiči i pasažéry. Jedna chata, která je jako řada dalších později rozvíjených motivů (pouštění normalizačního popu na gramofonu, první zmínka o chatě jako „malém moři“, otcova submisivita) představena už v první části filmu, kdy zároveň lépe poznáváme postavy, s nimiž tak neztrácíme kontakt ani poté, co se začnou chovat trochu výstředně (kostým medvěda) a hystericky (knižní válka) a baví nás s nimi trávit čas i během scén, které jsou založené více na atmosféře než na ději (ale dokážu si představit, že právě kvůli pomalejšímu tempu film méně empatickým divákům, očekávajícím zběsilou taškařici, přijde zdlouhavý a nudný). Divácky vděčná, po celou dobu vkusná, decentně intelektuální (postavy po sobě házejí knihami a znají Bergmana) komedie funguje zároveň jako uvěřitelné vztahové drama i jako výpověď o Češích, kteří se (n)ostalgicky ohlížejí za minulostí a lpí na své zaprděné pohodě (i když už nemusejí) a chlubí se tím, že jsou první v počtu chat na osobu (i když jsou druzí). Téma návratů lze ale ve světle nečekaného (a dojemného) závěrečného setkání - kdy vychází najevo, že pro vyprávění směrodatnou (neboť vše završující) postavou byla možná ta, která za celý film téměř nic neřekla - vnímat obecněji. Touha vrátit se do dětství, do přírody, k vlastní podstatě, od které nás odvádí civilizační „zmätok“. Klid přitom paradoxně nachází pouze údajně dementní děda. Všichni ostatní se nejprve v přeneseném, během bloudění lesem v doslovném významu ztrácejí. Chata na prodej mě bavila kompozicí celku i jednotlivých záběrů (které jsou mnohdy vtipné už jen tím, kde a jak postavy sedí/stojí), v mezích žánrů uvěřitelnými a výborně zahranými postavami (dokumentarista Jan Strejcovský je přirozený talent), pokorou vůči konvencím žánru a zároveň schopností žánr nenásilně přesáhnout směrem k závažnější výpovědi (hrdinové si občas bez obalu říkají dost zraňující věci). Zřejmě nejuspokojivější tuzemská žánrovka od Okresního přeboru. 75%(18.7.2018)

  • castor
    ***

    Hodlají prodat chatu uprostřed lesů. Definitivní podpis odsunou, aby pro poslední noc svolali mladší i starší generaci. Přijedou děti se svými partnery i její rodiče. A vytáhnou se staré křivdy, odhalí rodinná tajemství. Žádní velcí kostlivci to nejsou, ale divák poznává svou rodinu, povědomé situace, hysterické výstupy (knižní přehazovaná). Prostě typicky české chování. Se všemi neduhy. Nenápadná satira totiž stojí na hercích a solidně napsaných postavách: ať je to jízlivá babička, vilný soused nebo dcera trucující v kostýmu medvěda. Dočkáme se táboráku, teplých svetrů i československých hitů z gramofonu. Jsme holt nejen národem pejskařů, pivařů nebo houbařů, Česko je i chatařskou velmocí srovnatelnou se Švédskem. Kombinace melancholie a nostalgie jednoduše funguje. Tvůrci prostě sází na autentičnost, obyčejnost a přirozenost, snad žádná z postav nevadí, dialogy, které vypouštějí z úst, netahají za uši. Divák se rozhodně nepopadá za břicho, sympatické to ale je. A soustředěný Tomáš Pavlíček je nadějný příslib.(2.4.2019)

  • Lukrecie
    *****

    Velmi povedené dílko, vostrá rodinka, výborná znalost českého rodinného prostředí, žabomyších válek a řešení kravin místo důležitých věcí, jak trefné, celkem dost vtipných momentů, psychologicky (nebo spíše psychopaticky;) velmi dobře zvládnuté, kontrast 3 generací skoro bych řekla až místy generační střet, babka fakt hustá (výborná Jana Synková a celkově velmi dobré herecké obsazení), jakobych to odněkud dokonale znala :(, až mě zamrazilo, zajímavé využití 4 jazyků a 3 národností, 4,5 hvězdy zaokrouhluju do plných ;) Za mě Objev roku 2018.(15.12.2018)

  • blackrain
    *****

    Češi jsou národ chatařů, chalupářů a nejrůznějších kutilů. To se nedá popřít. Chvilkami vtipné a chvilkami smutné vyprávění, které bylo tak civilní, že se v něm musel najít každý. Já jsem tam naši rodinu našla. Měla jsem při sledování pocit, že se dívám do zrcadla. To mě malinko vyvedlo z míry. Naprosto uvěřitelný příběh ze života. Herecké obsazení bylo bezchybné.(6.8.2018)

  • - Spoiler: Počet mrtvých ve filmu: 1. (Stanley619)

  • - Režisér Tomáš Pavlíček sa nechal pri písaní scenára inšpirovať skutočnými rodinnými historkami a postavami. (classic)

  • - Natáčení probíhalo v reálné chatě v Posázaví. Dále se film natáčel v Pyšelích, Hořicích v Podkrkonoší, kolem Českého Šternberka a poblíž Dobříše. (Duoscop)