poster

Stehlík

  • USA

    The Goldfinch

  • Slovensko

    Stehlík

  • Kanada

    The Goldfinch

  • Nový Zéland

    The Goldfinch

  • Austrálie

    The Goldfinch

Drama

USA, 2019, 149 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Anderton
    ***

    Pri tejto adaptácii cítiť, že je nakrútená podľa skvelej predlohy, len akosi si tvorcovia nevedia poradiť s tým, ako túto kvalitu preniesť aj na plátno. Výsledkom sú síce skvelé herecké výkony, výborné prechody medzi zábermi, na druhej strane ale aj veľký zmätok v deji a rozťahanosť. Stavím sa, že kto nebude dávať celé dve a pol hodiny pozor, tak sa mu môže stať, že vôbec nepochopí, o čo tu išlo a kto je vlastne kto a aký má pre príbeh zmysel. Zrejme si budem musieť film pozrieť niekedy ešte raz, aby som si okrem drobností ujasnil aj to, či si myslím, že ide o skutočne dobrý film. Kritika dala najavo, že si to nemyslí...(10.9.2019)

  • Ubi123
    ****

    Začnem tým, že knihu som nečítal, preto bol tento príbeh pre mňa niečo nové a veľmi ma to uchvátilo. Na pohľad nenápadný snímok so super hviezdnym obsadením bol pre mňa veľkým prekvapením a v kine pekným spríjemnením večera. Dráma, v ktorej sem videli osud človeka a osud obrazu, ktorý ich spájal až do samého konca. Zároveň sme videli, že nie všetky priateľstvá na pohľad nie veľmi priateľným spôsobom môžu vzísť v skutočnosť, že sú tie najlepšie. Ešte raz veľmi dobrý film tohto nie príliš typického žánru. Lepšie 4*.(15.9.2019)

  • filmfanouch
    ***

    Stehlík- Filmová adaptace 6 let starého románu, který jsem nečetl, s režisérem Johnem Crowleyem jehož Brooklyn nemusím avšak s velmi zajímavým hereckým obsazením a především s kameramanem Rogerem Deakinsem. Finančně sice propadák a zahraniční kritika na něj vyloženě nadává, přesto by se měla Stehlíkovi dát šance. Ne proto, že by šlo o výborný film ale proto, že nejde ani o zas tak výrazně špatný film. A dokonce mám po delší době chuť přečíst si knihu podle které byl nějaký film natočen. Stehlík trvá 150 minut což je ve finále možná trochu problém, ovšem ne proto, že by se film vlekl. Naopak uteče hodně rychle a první polovina je vyloženě super. Představitel mladého Thea Oakes Fegley je parádní a celá první část příběhu, který začne oním výbuchem z muzeu, následně se stočí k tomu, že Theo začne žít u rodiny svého kamaráda a následně se přestěhuje k otci do Las Vegas funguje. Nicole Kidman jako matka oné kamarádovy rodiny je skvělá, Luke Wilson se jako nezodpovědný otec po dlouhé době zase trochu herecky dokázal herecky vyřádit a i Sarah Paulson tu hraje úplně jiný typ postavy než které hrála doposud. I Finn Wolfhard jako ukrajinský kamarád (s výrazným falešným ukrajinským přízvukem) funguje. Do téhle části vše funguje jak má. Roger Deakins je zase kamerový bůh, který táhne nahoru i velice bídný film když do něj náhodou vleze (Ave Ceasar mrk mrk!) a hezky se celou tu dobu poslouchá i hudba od Trevora Gureckise. Samosebou by se hodilo vědět jak moc tyhle pasáže fungují v knize a jak moc jsou ve filmu pozměněny jelikož mi často přišlo, že se vše děje nějak zrychleně a v knize je to vše pravděpodobně detailně rozpracované. Nic ale vyloženě scénáristicky nebolí do očí... do té doby dokud jsme pořád v Las Vegas! Deakins pořád jede s kamerou o sto šest, Gureckis furt dodává hezkou hudbu, děj se ale najednou stočí úplně jiným směrem, Theo definitivně dostává tvář Ansela Elgorta a vše začne být výrazně horší. Především se začne házet jedna podzápletka za druhou a polovina těch podzápletek ve finále nikam nevede. A filmaři se nám ani neobtěžují nějak naznačit jak ony podzápletky vlastně vyvrcholí. Opět počítám s tím, že většina je v knize rozepsáná víc čímž pádem musí být Stehlík bichlí tlustou jako prase, tohle je ale film a filmaři mají ve finále příliš málo času na to aby vše osvětlili. Během posledních 20 minut se toho vlastně stihne tak moc, že z toho vyloženě začnou bolet hlava i oči. A do celé zápletky, která se celou dobu točí okolo jednoho obrazu se připletou i gangsteři. Film se dokonce 10 minut před koncem pokouší o jakousi akční sekvenci, která ale neladí s čímkoliv co se dělo celých 130 minut předtím. A finální vyvrcholení je vyloženě k smíchu. Elgorta pořád beru jako sympaťáka, Aneurin Barnad jako starší Boris/starší Finn Wolfhard na mně funguje a především Jeffrey Wright je neskutečně super, oni sami ale ten film nedokážou vyhrabat z jeho lineárních nedostatků. A je to škoda. Kdyby někdo vystřihl posledních 30 minut Stehlíka a bral ho jako samostatný krátký film, film by se dal velice snadno označit za velice podprůměrnou věc, která prostě nefunguje a nedává smysl. Ve spojením s předchozími dvěma hodinami je ale akorát vidět, že je poslední půlhodiny prostě výrazný kvalitativní propad proti prvním dvěma hodinám. Ve finále je tak jedno, že si člověk první dvě hodiny vyloženě užívá, Roger Deakins zase hází moneyshot za moneyshotem a celý příběh Stehlíka je prostě zajímavý když nedojde k žádnému uspokojivému vyvrcholení. Ten film ale rozhodně není špatný. Jen mohl být ještě výrazně lepší a v poslední půlhodině neklesnout tak výrazně hluboko!(13.10.2019)

  • marhoul
    *****

    V tomto případě se divácká obec opět rozdělí. Předpokládám, že milovníci údajně krásné knihy výhrady mít budou, rovněž diváci, které taková témata příliš neberou. Já zatím knižní předlohu nečetla, obsah příběhu mi nebyl znám, čili jsem se zájmem sledovala, co z toho vzejde. Jak mě to vtáhlo, tak mě to na konci vyplivlo. Přiměřeně dojatou, spokojenou, delší stopáž jsem nevnímala. Nelze mluvit o famózním herectví zúčastněných, přestože Kidman si opět jede svoji kvalitu, Sarah Paulson to na malém prostoru rozbalila jako snad ještě nikdy, role Jeffrey Wrighta byla pro mě synonymem bezpečí a ten mladík, myslím ten, co hrál mladého Borise, jmenuje se Finn Wolfhard, tak o tom ještě uslyšíme. Hodně uslyšíme! Hlavní hrdina působil odtažitě, ale rozumím, že toto by záměr. Stehlík je natočen natolik precizně a citlivě, že mě dostal. Klade důraz na emoce, přátelství, lásku, svědomí, naději i beznaděj, znázorňuje život nešťastného člověka, který zažil tragédii a ta ho poznamenala navždy. Složitě hledá nové útočiště, půdu pod nohami, přestože bojuje, nemá to vůbec snadné. Potřebuje se totiž vypořádat především sám se sebou. Obávám se, jak bude film vyznívat během domácí projekce, však v kině na mě zapůsobil solidně. Složitější náměty mám v oblibě. Typ filmu, ve kterém se střídá několik žánrů a který jde snadno zvrtat. Tady se to ale, aspoň dle mého vkusu, povedlo hezky. Plus malé-velké potěšení vypuklo, když z plátna zazněli Radiohead a jejich úžasná skladba Everything In Its Right Place. Seděla tam přesně.(14.9.2019)

  • Laxik
    ***

    Mám pocit, že postava Jeffreyho Wrighta by tenhle film označila za imitaci. Řemeslně dokonale zvládnuté, velmi dobře odehrané, ale mrtvé. Emoce hlavně v dospělostní dějové lince skoro žádné, tíha událostí vyměněná za balsové dřevo, dějové linky nechané bez uspokojivého konce, nebo naopak velmi rychle zalepené jakýms takýms rozřešením. Moc příběhů, moc postav, málo koncentrace. A na příběh, který hodně koketuje s myšlenkou osudu, je to opovrženíhodně málo osudové. Přesto se mi to líbilo, jen to mohlo (mělo) být mnohem lepší.(10.10.2019)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 8. září 2019 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (BMW12)

  • - Film Stehlík je adaptací celosvětově úspěšného románu spisovatelky Donny Tartt, za který získala v roce 2014 Pulitzerovu cenu a Carnegieho medaili za literaturu. (Zdroj: Vertical Ent.)

  • - Natáčelo se v USA (Albuquerque a New York City) a v Nizozemsku. (BMW12)