Režie:
Miloš MakovecKamera:
Bedřich BaťkaHudba:
Miloš VacekHrají:
Jan Tříska, Otomar Krejča st., Marie Tomášová, Věra Uzelacová, Karel Höger, Zdeněk Hodr, Mirko Musil, Oldřich Velen, Stanislav Fišer, Kamil Blahovec (více)Obsahy(1)
Drama s kriminální zápletkou Čtyři v kruhu (1967) je studie složitě propletených vztahů čtyř lidí, do jejichž života zasáhla násilná smrt blízkého člověka. Příběh začíná téměř klasicky: když u dveří vily významného vědce zazvoní návštěva, ozve se výbuch. Ve zdemolované místnosti je nalezen svítiplynem otrávený majitel. Vše napovídá, že spáchal sebevraždu. Pak však přijde zásadní zvrat a ze zdánlivě jasné sebevraždy se stane dobře promyšlený a pečlivě připravený zločin… Režisér Miloš Makovec (současně autor námětu a scénáře) kladl větší důraz na psychologické propojení hlavních postav než na detektivní motiv. Působivosti dosáhl zejména naznačováním stále se měnících stínů podezření. Do hlavních rolí obsadil Otomara Krejču (strýc Emil Fencl), Marii Tomášovou (vdova Jitka) a Věru Uzelacovou (milenka Lída). Dominantní postavu automobilového závodníka Michala napsal Janu Třískovi přímo na tělo. (Česká televize)
(více)Recenze (22)
Výborné herecké obsazení, ale to je vše! Naprosto vyjebaný a nerealistický námět. Tříska přehrává. Film točen v době, kdy u nás byl běžně tažen vůz koňmi. Tam se jezdí v západních autech, to mají všichni. Chlastá se západní tvrdej a lítá se do Stockholmu. Česká detektivka by měla mít české reálie, ne vyblitost nějakého Makovce. Opravdu mě to otrávilo. Navíc od 15 minuty jsem věděl, že vrah je Tříska. ()
Celkem tajemný krimi příběh, který naneštěstí naráží na předpověditelnost děje a chvílemi dost přehnaného Třísku. Šedesátková atmosféra je ovšem nepopiratelná a tak i těžké psychologické drama lze vidět trochu jinak, stejně jako hereckou uvolněnost některých zúčastněných (Marie Tomášová výborná). Högera si moc neužijeme, Krejča je skoro k nepoznání a hudba se drží velmi při zemi. I když je situace nastavena výborně, režisér Makovec z toho nedokázal vytěžit to pravé čs. ořechové. ()
Kontrast nápadité režie, výborného hereckého obsazení a scénáře, který, mírně řečeno, není z nejdokonalejších, vede k tomu, že špičkoví herci - i režisér - narážejí na plytkost a mlžnost. Je to dost děs: ale i v šedesátých letech nebylo všechno zlatem, co se třpytí. Tady toho kočičího bylo přesmíru. ()
Detektivní příběh neobvykle vyprávěný z druhé strany. Byť se v roli kriminalisty opět objevuje vynikající Karel Höger, mající s takovou-to rolí mnohé zkušenosti, což slibuje vskutku výtečnou podívanou, nakonec je vše úplně jinak. Příběh si převážně všímá těch, kteří mají s případem hodně společného. Herecký koncert si tu vydobyl hlavně Jan Tříska, který se se svou postavou plnou psychologických výjevů popral velmi dobře. Snímek sice neoplývá nějakých napínavých scén či akčností, ale jako ryze odpočinkový film funguje dobře. ()
Osobně považuji za dobrých pouze prvních 15 minut filmu. Zbytek je neuvěřitelně zdlouhavý a nudný. Doslova vaření z vody. Sám bych ani tento film nezařadil do žánru krimi. Možná tak drama o rodinných vztazích na pozadí jednoho výbuchu, kde si marně kladete otázku, zda-li je postava Jana Třísky blázen, nebo svým počínáním něco konkrétního opravdu sleduje. ()
Galerie (4)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (3)
- Stanislav Hájek, jenž na počátku filmu ztvárnil průvodčího, je stejně jako v mnohem pozdějším ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze (1984) namluven Mirko Musilem. (Ganglion)
- Vila, ve které se odehrává děj, je na Praze 6, Slavíčkova č.p. 173/9 – Vila malíře Říhovského. Natáčelo se i v Praze na Letné nebo na Vítězném náměstí v Dejvicích. (Winster)
- Herec Stanislav Fišer hraje ve filmu postavu Fišera. (M.B)
Reklama