poster

Sledování

  • Velká Británie

    Following

  • Kanada

    Following

  • USA

    Following

  • Irsko

    Following

Krimi / Mysteriózní / Thriller / Drama

Velká Británie, 1998, 69 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • FlyBoy
    ****

    Debut, ale AKÝ? Nezávislosť, rozumnosť, svojskosť i vyzretý odpich do ďalšej (ešte viac vyšperkovanej) práce podobného zrna ("Memento"). Nolan s nami zdieľa svoj "design manual" tvorivosti podľa ktorého je rozpoznateľný aj za slabej či žiadnej viditeľnosti. Voyeur, 3 dejové okná v neintaktnom rozložení a rozuzlenie, ktorým nám Christopher dáva šupu priamo do držky.(11.1.2010)

  • Isherwood
    *****

    Zpočátku to vypadá, že Nolan se vydá zkoumat hlubiny duše jednoho bídného voyeura. Po čase však obratně stočí děj do roviny temného thrilleru, kde si divák nemůže být jistý ani zaměřením postav, ne natož tak dalšími minutami. Umná práce se střihem (děj se odehrává ve třech časových rovinách) a režisérova práce precizního soustružníka, nakonec vydává dílo, nad nímž jenom uznale pokyvuju hlavou. A závěrečná pointa si může podat ruku se Singerovými Usual suspects, bez debat.(31.8.2008)

  • lamps
    ****

    Jestli něco Christopher Nolan opravdu umí, tak určitě strhnout pozornost zásluhou jedinečně vystavěného příběhu, což je právě případ jeho podivuhodného Sledování. Nic nákladného, nic přehnaně ambiciózního a rozhodně ne nic myšlenkově přesyceného, ale i z mála se dá vytěžit hodně a i z toho je možné díky vlastní šikovnosti a pečlivosti vytěžit ještě víc. Samozřejmě, celkovou kvalitou se jedná pouze o nepatrné tvůrčí rozcvičení před obsahově dalece bohatším Mementem, avšak Nolan se hned ve svém debutu projevil jako natolik zručný kameraman, natolik skvělý scénárista s jedinečným citem pro správný timing jednotlivých scén a hlavně natolik výborný režisér, že Sledování si vedle všech Batmanů a Počátků nezaslouží vůbec zatracovat. Ostatně, přesvědčte se sami.. :-) 75%(29.7.2014)

  • Slarque
    *****

    Je to jako u Hitchcocka – když má někdo talent, stačí mu tři postavy a pár laciných interiérů. Christopher Nolan si poskládal velmi dobrý scénář a natočil ho tak bravurně, že nezbývá než smeknout. Ano, v Mementu možná dovedl hrátky s chronologií scén ještě dál, ale to neznamená, že by jeho debut s atmosférickou černobílou kamerou byl slabší. Jen ho prostě většina diváků viděla až po Mementu (eventuálně i dalších filmech).(18.1.2010)

  • Matty
    ****

    Na černobílý 16mm film natočená pocta béčkovým filmům noir (vzpomněl jsem si zejména na Vrahův polibek a Zátah na Jižní ulici) obsahuje v zárodečné podobě většinu prvků, které si dnes s Nolanovou tvorbou spojujeme. Nechronologické vyprávění, které svou (zdánlivou) neuspořádaností, množstvím elips a postupem od následku k příčině připomíná neutříděné vzpomínky na nějakou událost (kdy také můžeme začít vyprávět od toho nejpodstatnějšího, nikoliv od začátku). Postmoderní nestabilita lidské identity. Možnost číst příběh jako variaci na evropské modernistické literární a filmové experimenty (např. Alain Robbe-Grillet), tedy coby vyprávění o procesu vyprávění (Cobb si na základě osobních předmětů domýšlí „backstory“ lidí, do jejichž bytů vniká, a drobnými zásahy do domácího pořádku vytváří podloží pro budoucí konflikt, stává se autorem zápletky). V podstatě takový no budget prototyp Počátku (rozpočet činil asi 3 tisíce liber) – psychologický heist movie, v němž je k úspěšně provedenému zločinu potřeba „nabourat“ se do podvědomí oběti, odhalit jeho skryté tužby. Po rozložení na jednotlivé části by zřejmě šlo o poměrně lehko srozumitelnou historku, ale vzhledem k tomu, že je prostříháváno mezi čtyřmi dějovými segmenty (plus zastřešující pátý s výslechem), z nichž každý se odehrál v jiném „časovém pásmu“, jde o poměrně náročný test pozornosti (dost pomáhá, že se vše sbíhá k jedné postavě, jejíž proměňující se vzhled napovídá, kde na časové ose se zrovna nacházíme), který si budete chtít nejspíš vyzkoušet víckrát… ani pak ale zřejmě neokážete s jistotou říct, co se doopravdy stalo (celý film je rámován retrospektivním vyprávěním muže, který nemá důvod říkat pravdu). 80% Zajímavé komentáře: ScarPoul, Madsbender(25.7.2017)

  • - Stejně jako v Mementu (2000) a Insomnii (2002), i zde používá hrdina pro vniknutí do bytu kreditní kartu. (Ai.ma)

  • - Do roku 2013 se jednalo o jediný Nolanův snímek, který vznikl bez kameramana Wallyho Pfistera. V tomto snímku si totiž kameru vedl sám režisér. (Chrustyn)

  • - Film se natáčel pouze o sobotách, protože herci i členové štábu v týdnu pracovali na plný úvazek. (Ai.ma)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace