poster

Sledování

  • Velká Británie

    Following

  • Kanada

    Following

  • USA

    Following

Krimi / Mysteriózní / Thriller / Drama

Velká Británie, 1998, 69 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TeeAge
    ****

    || Scenár: Christopher Nolan | Hudba: David Julyan | Distribúcia: Zeitgeist Films (US), Momentum Pictures (UK) | Štúdio: Next Wave Films, Overseas Filmgroup | Rozpočet: 6000 $ | Tržby: 240,000 $ || Víkendovka, ktorá kvalitou prehluší stovky vysokorozpočtových, viacmesačných áčok. Komerčne neuveriteľne úspešný film, ktorý je podivne dodnes najúspešnejším filmom Nolana v pomeru rozpočet/tržba :) Každopádne v špektre jeho tvorby sa to nedá považovať za plnohodnotný film zo stránky metráže, ani hereckého obsadenia. A i keď je ten scenár nápaditý, kôli remeselným možnostiam bol Nolan nútený rozuzlenie príbehu zchematizovať, a tak sa pointa dá predpokladať už od pólky filmu. I tak by som si prial, aby bol každý mnou zhliadnutý film aspoň takto dobrý, a už by som bol šťastný :) 80% | HD, THX, EN DTS |(11.9.2014)

  • Matty
    ****

    Na černobílý 16mm film natočená pocta béčkovým filmům noir (vzpomněl jsem si zejména na Vrahův polibek a Zátah na Jižní ulici) obsahuje v zárodečné podobě většinu prvků, které si dnes s Nolanovou tvorbou spojujeme. Nechronologické vyprávění, které svou (zdánlivou) neuspořádaností, množstvím elips a postupem od následku k příčině připomíná neutříděné vzpomínky na nějakou událost (kdy také můžeme začít vyprávět od toho nejpodstatnějšího, nikoliv od začátku). Postmoderní nestabilita lidské identity. Možnost číst příběh jako variaci na evropské modernistické literární a filmové experimenty (např. Alain Robbe-Grillet), tedy coby vyprávění o procesu vyprávění (Cobb si na základě osobních předmětů domýšlí „backstory“ lidí, do jejichž bytů vniká, a drobnými zásahy do domácího pořádku vytváří podloží pro budoucí konflikt, stává se autorem zápletky). V podstatě takový no budget prototyp Počátku (rozpočet činil asi 3 tisíce liber) – psychologický heist movie, v němž je k úspěšně provedenému zločinu potřeba „nabourat“ se do podvědomí oběti, odhalit jeho skryté tužby. Po rozložení na jednotlivé části by zřejmě šlo o poměrně lehko srozumitelnou historku, ale vzhledem k tomu, že je prostříháváno mezi čtyřmi dějovými segmenty (plus zastřešující pátý s výslechem), z nichž každý se odehrál v jiném „časovém pásmu“, jde o poměrně náročný test pozornosti (dost pomáhá, že se vše sbíhá k jedné postavě, jejíž proměňující se vzhled napovídá, kde na časové ose se zrovna nacházíme), který si budete chtít nejspíš vyzkoušet víckrát… ani pak ale zřejmě neokážete s jistotou říct, co se doopravdy stalo (celý film je rámován retrospektivním vyprávěním muže, který nemá důvod říkat pravdu). 80% Zajímavé komentáře: ScarPoul, Madsbender(25.7.2017)

  • Tuxedo
    ****

    Nolanova výborná práce s postavami, dialogy a časem dělá z Following rafinovanou podívanou, jenž vás už od počátku nutí zajímat se, co bude následovat, ale vzhledem k hutnosti právě probíhajícího vám nedává možnost o dalším vývoji přemýšlet a zkazit si tak zážitek hádáním posledního konečného zvratu. A ačkoliv ten poslední jsem víceméně očekával a nebyl tak šokující, jak píší jiní (karty jsou zkrátka odhaleny příliš brzy a nebo jsem zkrátka moc nakoukával Memento a Dokonalý trik), Nolanův celovečerní debut je skoro stejně kvalitní jako jeho následující práce a už kvůli zmíněným pozitivům (zapomněl jsem na skvělé výkony vcelku neznámých hereckých tváří) se jedná o povinnost jej vidět každého fanouška Nolana a (sub?)žánru obecně.(27.4.2008)

  • lamps
    ****

    Jestli něco Christopher Nolan opravdu umí, tak určitě strhnout pozornost zásluhou jedinečně vystavěného příběhu, což je právě případ jeho podivuhodného Sledování. Nic nákladného, nic přehnaně ambiciózního a rozhodně ne nic myšlenkově přesyceného, ale i z mála se dá vytěžit hodně a i z toho je možné díky vlastní šikovnosti a pečlivosti vytěžit ještě víc. Samozřejmě, celkovou kvalitou se jedná pouze o nepatrné tvůrčí rozcvičení před obsahově dalece bohatším Mementem, avšak Nolan se hned ve svém debutu projevil jako natolik zručný kameraman, natolik skvělý scénárista s jedinečným citem pro správný timing jednotlivých scén a hlavně natolik výborný režisér, že Sledování si vedle všech Batmanů a Počátků nezaslouží vůbec zatracovat. Ostatně, přesvědčte se sami.. :-) 75%(29.7.2014)

  • Gilmour93
    ****

    "You take it away, and show them what they had." Může mít zlodějina něco jako vyšší smysl? Nolanův scenáristicky propracovaný neo-noir, který se odehrává ve třech časových vrstvách (s orientací vám pomůže účes „mladého muže“ či stav jeho obličeje). Povědomí narušené časové posloupnosti nutí diváka zvažovat, co která scéna v danou chvíli znamená či na základě nových znalostí přehodnotit význam těch předcházejících a vlastně ho tím staví do pozice přímého svědka autorových Počátků „úchylných“ sklonů k nelinearitě vyprávění. Na to, že to bylo točeno doslova po sobotách, na první dobrou a rozpočet by stěží vystačil na pondělní snídani štábu posledního Batmana, klobouk dolů. Když jsme u toho Temného rytíře, symbol na dveřích hlavního hrdiny bylo stejné znamení, jaké kdysi zažíval na své farmě uprostřed kukuřičných polí pastor Mel Gibson..(24.2.2014)

  • - Na soundtrack padlo pouhých osm dolarů, a to na zakoupení prázdné DAT kazety. (Itar)

  • - Celkový rozpočet filmu bol len 6000 dolárov. (JOZZZKO)

  • - Film se natáčel pouze o sobotách, protože herci i členové štábu v týdnu pracovali na plný úvazek. (Ai.ma)