Nastala chyba při přehrávání videa.
  • liborek_
    *****

    Bertolucciho více než pětihodinová epopej popisuje první polovinu dvacátého století, kdy se prastaré svazky mezi pánem a podřízeným sedlákem měnily z "idylického" soužití v nenávistné politikaření. Celý příběh je symbolicky postaven na třech postavách - v roce 1900 se narodivších Alfredovi (Robert de Niro), pocházejícím z bohaté rodiny, sedlákovi Olmovi (Gerard Depardieu), a postupem doby též fašistickém kruťasovi Attilovi (Donald Sutherland). Film je ohraničen dnem osvobození Itálie a závěrečným bojem ideologií fašismu a komunismu, kteréžto definitivně pohřbily staré pořádky a zamíchaly dějinami dvacátého století. Většina filmu však sleduje osudy hlavních hrdinů od dětských let, kdy Alfredo a Olmo jsou nejlepšími kamarády (a přitom stojí na opačných stranách sociálního rozvrstvení), přes první světovou válku a zrod italského fašismu, který je zde symbolicky ztvárněn postavou Attily, až k druhé světové válce, kdy vztah liberálního Alfreda a socialisty Olma zřetelně ochladl. Bertolucci klade v tomto snímku důraz na marxistický pohled, zejména v poslední půlhodině se zdá vesnický idealismus místy až přehnaný, ale alespoň pro mě závěr vyznívá tak, že vítězem není ani černá ani rudá, že jde jen o střídání moci - viz emotivní a patetické výkřiky: "Pán je mrtev ale Alfredo Berlinghieri je živý" a následně, poté, co partyzáni sesbírají zbraně, Alfredovo: "Pán je naživu". XX. století je rozsáhlé dílo s několika na svou dobu hodně kontroverzními sexuálními scénami, ale po všech stránkách je to snímek výjimečný - skvělým scénářem, krásnou kamerou, hudbou (Morricone) prvotřídím hereckým obsazním i výkony oplývající. Řekne mi někdo, proč to u nás není tak známé?(30.9.2006)

  • Paldiny
    ****

    Päťhodinový prierez životom dvoch kamarátov z rôznych sociálnych vrstiev a ich vysporiadaním sa s nástupom fašizmu a neskôr komunizmu. Snímka, v našich končinách takmer neznáma, zastáva pevné miesto vo filmografii Roberta De Nira a pre svoju štíhlu postavu takmer nespoznateľného Gérarda Depardieu. Vzhľadom na abnormálnu dĺžku si film nedokáže udržať pozornosť diváka počas celej minutáže, ale nespornými kvalitami či už z hereckej stránky, hudobného motívu alebo pedantným prístupom režiséra oplýva. Najmä necenzurovaná verzia šokuje odvážnymi scénami či už explicitnou masturbáciou oboch protagonistov alebo znásilnením a brutálnym zavraždením dieťaťa. Záverom sa síce spracovanie vymkne spod kontroly a prehnanou komunistickou agitkou, ktorá je paradoxne proti komunizmu, zostáva pre diváka len veľmi ťažko stráviteľná.(11.3.2014)

  • kaylin
    ****

    No, moc delších filmů jsem opravdu neviděl. Bylo to opravdu moc, ale na druhou stranu musím uznat, že to měl Bertolucci skutečně dobře vymyšlené a pořád se něco děje, je zde vývoj, a to hlavně díky skvělým hereckým výkonům. Co si budeme povídat, ty známé ksichty vás nutí o něco více, abyste se dívali pořád dál.(26.10.2015)

  • Daddko
    ***

    Na svoju dobu odvážny film. Zachycuje život statkárov a poľnohospodárskych robotníkov kdesi na severe Talianska od začiatku 20 storočia po ukončenie 2 svetovej vojny. Začalo to dobre, ale potom sa z toho stal jednostranný pohľad na historické udalosti, akási komunistická propaganda. Taliansky fašizmus nebol nemeckým nacizmom. Po nástupe Mussoliniho za prededu vlády ministri neboli jednofarební čiernokošeliari. A boli aj červené košele, ktoré sa vo filme neobjavujú. Taliansko po vojne bolo hospodársky omnoho slabšie ako porazené Nemecko. Do roku 1926 sa toho veľa zmenilo k lepšiemu, nastal čas prosperity. Potom Mussolini nastolil tvrdú diktatúru, spojil sa s Hitlerom a začal sa pád. Jedna porážka za druhou, bosích Etiópčanov ešte zvládli ale Severná Afrika, Albnánsko samí neúspech a katastrofa v Grécku. Musel zasiahnuť Wehrmacht a viacmenej to bolo šťastie pre ZSSR lebo operácia Barbarosa sa oneskorila a Blitzkrieg na východe zastavila ruská zima, inak by sa Nemci dostali hravo do Moskvy.Film má prvky Felliniho natur postavičiek, skvele zahral negatívca Attilu Donald Sutherland. Koniec filmu zlý, čistá komunistická propaganda. Neviem prečo, jeden z nádejníkov k politike hovorí “Neviem čo je socializmus, mám len hlad“. Predčilo to aj sovietske budovateľské filmy. Plus, mínus je to za 3*.(14.7.2019)

  • Anderton
    ****

    XX. Storočie si len ťažko dnes bude získavať nových fanúšikov. Ide totiž o látku pre jednu sezónu seriálu a nakoniec aj stopážou túto podmienku spĺňa. Lenže Bertolucci svoj film nerozložil na nejakých 7-8 častí, ale iba na dve a v podstate okrem klasického "intermission" ide o jeden celok. Pre mňa ide o film založený na hereckých výkonoch, pretože tempo občas trochu viazne a finále je skutočne predlhé, to keď sa oblúkom vraciame k úvodu rámovaného rozprávania. Takže k tomu, čo chcem povedať...Donalda Sutherlanda dlhodobo uznávam napriek pár béčkovým prešľapom ako veľkého herca, ale jeho fašista patrí v mojich očiach medzi najpôsobivejšie záporné postavy, aké kedy filmové médium vo svojej histórii ponúklo. Klobúk dole...samozrejme aj pred všetkými ostatnými zúčastnenými, bez výnimky. Komu zostali v ten rok všetky ocenenia???(27.6.2019)

  • - Ve filmu se objevilo více než 12 000 komparsistů. (Kulmon)

  • - Na rozpočet filmu se složila tři hollywoodská studia: Paramount, 20th Century Fox a tehdy ještě existující United Artists. (Cherish)

  • - Originální nesestřihaná verze filmu (315 min) obsahuje spoustu sexuálních scén s De Nirem, Depardieum a dalšími. (D3VIL)