Reklama

Reklama

Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)


Vražda v Orient expresu (S12E03)

(epizoda)
  • Velká Británie Murder on the Orient Express (více)

Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (207)

Zíza 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Poirota tu lze vidět jako zlomeného člověka. ČLOVĚKA. Pořád mu fungují šedé buňky mozkové, ale jeho neotřesná víra, se kterou soudil všechny zločince, byla narušena, a proto je pro mě tohle zpracování nejlepší ze všech, nemluvě o tom, že předčilo i knižní předlohu. Velmi zdařilé, nemluvě o perfektní zápletce a výbornému vyvrcholení. A samozřejmě skvělých hereckých výkonech, protože bez nich by to bylo polovičaté. I přestože Vraždu v Orient expresu znám jako své boty, koukala jsem na to pomalu s pocitem, že absolutně nevím, co se bude dít - prostě jsem si to nefalšovaně užila. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Je niečo neskutočné, kam až sa spočiatku bežná kriminálka môže vyvinúť. Keď si porovnáme, ako je Poirot naštvaný na úplnom začiatku filmu, tak na konci je to desaťkrát viac a celkom iným spôsobom. Jeho počiatočné moralizovanie nad dôležitosťou spravodlivosti podľa zákona pri ukameňovaní moslimskej nevernice na ulici v Istanbule dostáva na konci filmu celkom iný význam a veľký Poirot musí so zvrašteným obočím poprieť sám seba a dať priechod svojej ľudskosti. Tak ako každý film z novšej série Poirotov, aj tento je celkom mimoriadny svojou nezvyčajnou atmosférou, ktorej budovanie je neuveriteľné, a ani prehnaná vykonštruovanosť situácie mi po druhom videní nebráni v maximálnom hodnotení. ()

Reklama

Ajantis 

všechny recenze uživatele

Se sklonkem Poirotovy kariéry i seriálu jsem se právě na „Vraždu v orient expresu“ těšil nejvíc; ač jsem o jejím ději nic bližšího nevěděl, patří mezi ty nejznámější a své vykonalo i zdejší vysoké hodnocení. Tento díl je předně mistrovsky natočený, v duchu těch lepších z nových dílů. Prostředí Orient expresu se svou různorodou vznešenou společností, luxusem, krásnou ubíhající krajinou a obzvlášť stísněností je pro Poirotův případ jako stvořené; film překypuje tajemstvím, jež s sebou jednotliví cestující nesou, napětím, je temný a vhodně dramatizovaný (zejména hudbou). Má spokojenost však vyprchala úměrně odhalování zápletky; nečekal jsem, že právě takto ceněný příběh bude možná úplně nejvíc trpět tím největším nedostatkem Christiiných předloh - nesmírnou nepravděpodobností. Její míra je zde tak vysoká, že děj prakticky opustil pozemskou skutečnost a stal se spíš podobenstvím, což je jednak krajně nezvyklé (ale ne nutně špatné), jednak konkrétně zde pochybné. Zatímco soudní porota by měla (sic) rozhodovat nestranně na základě faktů, ta zdejší je na celé věci osobně zaujatá, koná z emocionálních pohnutek a její trest představuje hlavně odplatu; Poirot na jedné straně odmítá spravedlivý trest provedený prostým lidem, protože by se tím společnost navrátila do barbarského středověku, na druhé straně však hájí ukamenování cizoložnice zběsilým davem, neboť překročila zákon. Úvahy o morálce a pozemském/božím trestání do Christiiných příběhů nesedí a výsledek na mne působí nejvíc jako nepřirozený konstrukt, jehož účelem je nabídnout závěrečnou nesmírně dramatickou a efektní scénu váhání a těžkého rozhodování modlícího se (sic) Poirota. „Vražda v orient expresu“ tak je jedním z jeho nejzajímavějších případů, ku prospěchu jí to však příliš není. ()

otík 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Od začátku této úžasně adaptované krimi není prostor pro jakékoli uvolněné dialogy či snad humor. Hned od úvodu je kažná minuta protkána napětím, které by se dalo krájet. Od začátku je Poirot nezvykle smutný, nad přemíru přemýšlivý a silně rozrušený. Samotné pátrání a rozluštění záhady vraždy o 12ti bodných ranách není tak dlouhé a komplikované, jak bývá zvykem. Naopak velká část závěru filmu je věnována Poirotově morálnímu dilematu zda udat či neudat pachatele. Nebývale smutný, ale o to zajímavější Poirot v opět geniálním podání Davida Sucheta. Hudba: Christian Henson PS: snad jediný ze Suchetovských Poirotů, kde se ani na okamžik nezasměje!!! ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Priznám sa, že Poirota som nikdy nemal veľmi v láske. Nejak som sa k tomuto seriálu nikdy nedostal. Každopádne túto jednu epizódu som si pozrel kvôli sledovaniu kompletnej filmografie Jessici Chastain. Veľmi vydarené, nehovoriac o perfektnej zápletke a výbornému vyvrcholeniu. A samozrejme skvelých hereckých výkonoch, pretože bez nich by to bolo polovičaté. Zo všetkého najviac sa mi páčilo, že tvorcovia správne predpokladali notorickú známosť diela a teda aj pointy, takže tu ani tak nejde o totožnosť vraha, ale o to, ako sa slávny detektív vysporiada s problémom viny a spravodlivosti, ktorý sa mu tu postavil do cesty. Je jasné, že to otrasie s jeho vnímaním sveta. V tomto mieste tiež Vražda v Orient exprese naberá najvyššie obrátky. Agatha to napísala inak, ale tento adaptovaný Poirot zasiahnutý morálnou dilemou je rozhodne uveriteľnejší než Poirot, ktorý má prakticky ihneď jasno. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Ve filmu říká v 51. minutě pan Bouc (Serge Hazanavicius), že kněžna Dragomiroff (Eileen Atkins) se pohybuje uličkou vlaku jako bitevní loď Bismarck. To je ale nesmysl, protože román vyšel poprvé 1. 1. 1934, zatímco loď Bismarck byla objednána až 16. 11. 1935 a uvedena do služby 24. 8. 1940. Není tedy možné, aby se Poirot (David Suchet) bavil v Orient expresu o Bismarcku, který ještě nebyl ani objednán. (pjotri)
  • Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Ch. Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)
  • Námět románu se zrodil v roce 1931 během návratu autorky novely z Ninive domů na Vánoce. Někteří zajímavý spolucestující se tak stali předlohou pro literární postavy. (annes)

Reklama

Reklama